Sagan om Ringen, filmerna. Så jäkla bra de är!

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Ooooh! Just det ja! Jag rekommenderar varmt den fan edit som Maple Films gjorde av The Hobbit. Inte lika bra som Sagan om Ringen-filmerna, men kilometer över Hobbit-originalen. Om SoR är 9,5/10 är Maple Films Hobbit 7/10. Typ. Klart sevärd om man vill ha mer.
Tack för påminnelsen! Jag har tänkt se den i flera år, men varje gång jag provat har det varit omöjligt att ladda ner. Nu gick det fint. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Jag har egentligen ingen stark åsikt om huruvida extended är bättre är biobersionerna men jag gillar att man slipper uppenbara "överraskningar" i extended. Känns som att den ligger närmre böckerna.

Bra skit oavsett!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,988
Jag kommer ihåg när den första extended släpptes, jag var helt mind blown! Minns att pappa efter att han sett den sa: ”Bioversionen var ju en bra actionfilm men det här är så mycket mer!” Och det var så jag kände också. Tyvärr tycker jag inte att Konungens Återkomsts extended toppar bioversionen, många av de tillagda scenerna är rätt dåliga. Främst Saruman dödsscen, Saurons språkrör och den konstiga orkinspektionen. Extendedversionen av första och andra filmen är dock mästerliga!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Jag kommer ihåg när den första extended släpptes, jag var helt mind blown! Minns att pappa efter att han sett den sa: ”Bioversionen var ju en bra actionfilm men det här är så mycket mer!”
Man fick ju också med ett kommentatorsspår med Peter, Fran och Philippa. Efter att ha hört det fick jag en mycket bättre bild av vilka avvägningar de gjorde men också hur mycket energi de la ner på att få med de delar ur böckerna de själva tyckte var bra.

Det gjorde ju att jag lättare kunde förlåta de friheter de tog sig och till viss del de delar som inte kom med.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Alltså, det är ju exakt det som händer i boken - de döda tar ihjäl piraterna, och Aragorn lastar upp de lokala trupper som stannat för att försvara sig mot dem på skeppen.
Det är de där lokala trupperna jag saknar.

Meeen ska absolut inte klaga. Fantastiska filmer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag tycker det är fortfarande ett mirakel att någon som, med sina tidigare filmer i åtanke, a) fick studior att hosta upp pengar för detta jätteprojekt, b) gjorde ett såpass otroligt jobb som han faktiskt gjorde.

Tror jag såg första filmen typ 9 gånger första året när jag hade det på VHS.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag tycker det är fortfarande ett mirakel att någon som, med sina tidigare filmer i åtanke, a) fick studior att hosta upp pengar för detta jätteprojekt, b) gjorde ett såpass otroligt jobb som han faktiskt gjorde.

Tror jag såg första filmen typ 9 gånger första året när jag hade det på VHS.
Många menar att det var Heavenly Creatures som var hans ingång. (Verkar ju mer sannolikt än Meet the Feebles.)

Men bland de bra utfallen är att han var van vid att pressa resultat ur pengarna, så filmerna ser till och med ännu bättre ut än de hade budget till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Många menar att det var Heavenly Creatures som var hans ingång. (Verkar ju mer sannolikt än Meet the Feebles.)

Men bland de bra utfallen är att han var van vid att pressa resultat ur pengarna, så filmerna ser till och med ännu bättre ut än de hade budget till.
Har inte hört talas om Heavenly Creatures, men trailern verkade lovande.

Jag älskar när de använder matte painting eller modeller, för det har en helt annan närvaro än CGI. Bara idén att komma på att hälla salt och låta det vara vattenfall i bakgrunden. Jag älskar sådana lösningar. Filmerna ser fortfarande väldigt imponerande ut, trots att det var början för CGI. Precis som Jurassic Park så använde de sådant smart (och sparsmakat), för teknologin var i sin vagga.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Vi såg också hela serien nu i jul med familjen, och jag blev förtjust. Visst finns det lite problem med hur flödet flyter i filmerna, men jag skulle vilja påstå att det till viss del, eller mer, beror på att Tolkiens dramatiska struktur är lite haltande.

Jag skaffade mig extended edition till viss del för alla roliga dokumentärer och kommentarer, men även om det finns tveksamma bitar där Jackson löper amok med monsterfilmen, så gillar jag många av de små tilläggen. Starkast är dock, som Mekanurgen säger, Eowyns sång. Annars gillade jag också alla tllägg som grundar Aragorn bättre.
 
Top