Nekromanti S.P.Q.R

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: GURPS != hack&slash

Det är mest att jag inte gillar formelbaserade magisystem, eftersom dessa tenderar att låsa in magin i ett speciellt mönster - rätt dåligt i ett "generellt och universellt" system. Prerequisites är bra - för just det systemet, men det är attsingen inte universellt. Det är inte alltid magin fungerar på det sättet.

<quote>Jag tycker det låter mer obalanserat att använda Superhjältereglerna, speciellt med tanke på att de är avsedda för karaktärer med 250+ poäng, och standard fantasy poängen är 100...<quote>

Varör skulle det bli mer obalanserat? Förmågorna kostar ju så mycket som de är värda (så är det ju tänkt i alla fall). Om man tycker att de är dyra är det ju för att de i grunden är rätt mäktiga med normalfantasymått - de allra flesta har en bunt nackdelar av typen Fatigue Cost, Takes Extra Time, Limited Use och så vidare. Vill vi gräva ner oss ordentligt kan jag göra några räkneexempel. :)





"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS != hack&slash

Tja, varför skulle det vanliga magisystemet vara obalanserat?

Ärligt talat blir det nog ungefär samma pris på samma förmågor oavsett vilket system man använder.

Orkar dock inte räkna på det nu...

- Lord Gehenna -
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
GURPS Magic

Tja du kan ju ladda ner GURPS Lite...tror det ligger på den här sidan...

I princip går det ut på att man lär sig många besvärjelser. Det finns över 700 om man använder både Magic och Grimoire. Man lär sig första enkla besvärjelser som Ignite Fire, Seek Water, Simple Illusion, Lend Strength etc. Alla högre besvärjelser kräver förkunskap om andra besvärjelser. T.ex. Fireball kräver att man kan Create Fire och Shape Fire, och dessa båda kräver Ignite Fire. För svårare besvärjelser kan listan bli ganska lång...

- Lord Gehenna -
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: GURPS != hack&slash

Kostnaden för en förmåga i det ordinarie magisystemet har inte någon direkt relation till hur mäktig förmågan är. Det finns bara två kostnadsnivåer (Hard resp. Very Hard). Prerequisite-systemet räcker enligt min mening inte till för att balansera detta.


"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS != hack&slash

Det är ju en kumulativ kostnad, med tanke på prerequisites, dessutom är besvärjelserna mycket mer begränsade än superkrafter(fatigue-kostnad, lång tid etc.).
Dessutom behöver en trollkarl lägga ut rätt mycket poäng på IQ och Magery för att kunna använda sin magi ordentligt...

Jag bryr mig personligen inte så mycket om att det måste vara helt balanserat, men jag ser lätt att Supers-reglerna rubbar balansen rätt rejält om man inte sätter kraftiga restriktioner...t.ex för 30 poäng (dyrt, men överkomligt) kan man skaffa sig DR 10, inte så imponerande i en Supers-kampanj, men gör en karaktär i en fantasykampanj princip osårbar för de flesta vapen...Supers-magi är kanske balanserat, men bara mot andra Supers-magiker...



- Lord Gehenna -
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: GURPS != hack&slash

Jag menade inte att man ska använda Supers-reglerna rakt av utan begränsningar, utan naturligtvis under överinseende av SL. Poängen är att få ett system som är mer flexibelt och mer balanserat. Och varför skulle en magiker inte behöva lägga poäng på en Unusual Background (vilket Magery egentligen är) bara för att man använder andra regler? Alla Super Powers baseras ju dessutom på IQ eller DX, så en magiker som vill vara skicklig får ju snarare lägga ner mer poäng än mindre om han vill kunna några sådana.

Kostnaden är inte kumulativ, eftersom du redan fått prerequisite-förmågorna som du betalat för. Det blir en extra kostnad enbart om du inte vill ha dina prerequisites, men det är väl rätt ovanligt skulle jag tro.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: GURPS Magic

Och varje besvärjelse är en färdighet?

Snow
Dead, but still walking around
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: suger stor fet Purgo?

Jaså, mhm...
Aldrig hört talas om purgolök?

//Purg-onion

PS. Inte jag heller... DS.
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS är inte rätt

Är alla spel med XP föråldrade? Så hela WoD-serien är alltså helt ute...oj...
Jag skulle tro att GURPS skulle passa alldeles utmärkt till historisk miljö, iallafall bra mycket bättre än många andra Fantasy-spel.

Har du egentligen spelat GURPS nån gång förresten?

- Lord Gehenna -
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS Magic

Men normalt sett kostar varje besvärjelse bara 1 poäng, vilket inte gör det omöjligt att ha mellan 20 och 30 besvärjelser (eller t.o.m. mer) för en 100 poängs (Fantasy-standard) karaktär...

- Lord Gehenna -
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
XP = Föråldrat?

"Alla system med XP är värdelösa! föråldrade!"

Oj. I så fall har jag exakt två rollspel som inte är föråldrade: Usagi Yojimbo och Castle Falkenstein. Alla andra av mina ca 50+ rollspel har erfarenhetspoäng i en form eller annan, från Dungeons/Dragons via Storyteller-spelen och Star Wars till Babylon Project.

...om det nu inte skulle vara så att du förväxlar XP-system med det som i allmänhet kallas level-system. I så fall har jag faktiskt bara ett rollspel med levels, nämligen Dungeons&Dragons. Resten, inklusive GURPS, saknar level-system.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Magi (dags att ändra ämne)

Men jag tycker det vanliga magisystemet ÄR flexibelt och balanserat. Nästan mer än superkrafter. Magireglerna simulerar förmågor lärda genom studier, de är alla färdigheter baserade på IQ. Supers-reglerna simulerar snarare naturliga förmågor, och är antingen fördelar, eller kombination av fördelar och färdigheter (när det gäller Powers).

Jag tycker att Supers-förmågorna hör hemma i superhjältekampanjer, Magi-systemet passar alldeles utmärkt till de flesta fantasyvärldar. Och jag kan inte förstå hur du kan få superhjältesystemet att vara mer flexibelt...det finns 700 besvärjelser men betydligt färre superkrafter. I princip alla superkrafter har en motsvarande besvärjelse, och det finns dessutom en mycket stor mängd besvärjelser med effekter som inte går att skapa med Supers-reglerna. Enda fördelen med Supersreglerna är att krafter inte har någon högre gräns, men det är knappast bra för balensen i en fantasy-kampanj.

- Lord Gehenna -
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
GURPS Magic vs. Supers

Genom en mycket enkel fix (kräv att alla Super Advantages har (en variant av) Limitationen Unreliable som kan köpas ner successivt men aldrig tas bort helt) har man gjort dem till något som i mycket liknar besvärjelserna, komplett med tärningsrull och allt.

Supers-reglerna är inte begränsade till naturliga förmågor, eftersom de till exempel inkluderar prylar som ger motsvarande förmågor, som högteknologiska rustningar, utomjordiska artefakter eller magiska föremål. (Vad är det förresten som säger att magi måste fungera så att man studerar sig till sina förmågor? Varför kan de inte vara medfödda?)

Supersreglerna är mer flexibla eftersom man har Enhancements och Limitations man kan slänga på de olika förmågorna. Vill du ha en eldboll (för att ta den arketypiska exempelbesvärjelsen) som kan studsa mot en vägg? Eller som förföljer sitt mål? Eller som ger mer än 3T6 i skada? Eller som har jättelång eller jättekort räckvidd? Eller som inte skadar den som kastar den? Eller som inte gör så mycket skada, men exploderar och knuffar iväg folk? Eller som kostar mer eller mindre fatigue? Alla dessa effekter uppnås mycket enkelt genom att man lägger på en eller två enhandements eller limitations på den vanliga Fireball-powern. För förmågor som inte är direkt inriktade på att attackera en fiende finns ännu fler möjligheter. Motsvarande flexibilitet kan det vanliga magisystemet med sina formellistor inte uppnå utan att fylla ett stort antal böcker.

Efter en snabb genomräkning har jag hittat c:a 180 Super Advantages och Super Powers. Vissa av dem är relativt lika varandra, så säg att det finns ungefär 150. Det finns också ett femtiotal enhancements och limitations, varav kanske hälften - säg en tredjedel för att vara på den säkra sidan - är tillämpliga på varje superkraft. Detta ger att man genom att kombinera superkrafterna med endast -en- tillämplig enhancement/limitation kommer upp i -minst- dryga 2000 olika förmågor. Lägger man på två har man över 30.000. Och så vidare.

Kan du ge några exempel på besvärjelser som inte går att (ungefärligen) simulera med Supers-reglerna?

Balansen är upp till SL och inte till reglerna, enligt min mening. Just för att Supers-reglerna är så flexibla är det extra viktigt att hålla koll på vad som kan tillåtas och inte.

GURPS vanliga magisystem passar bra om man vill ha typisk rollspelsfantasymagi utan att behöva klura så mycket själv, och inget ont i det. Men vill man ha något annat så är de inte så värst användbara, och flexibla är de inte.

Tillägg: I överslagsberäkningen glömde jag bort att säga att jag antagit att alla superkrafter och enhancements/limitations bara finns i en nivå, vilket förstås inte stämmer.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by discordian on 2000-08-31 18:59.</EM></FONT></P>
 

NightHawk

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
6
Location
Sundsvall
Re: GURPS Magic

kostar mer avancerade besvärjelser mer?

"Paranoia is just knowing all the facts"
William S. Burroughs
//Nighthawk
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS Magic

På sätt och vis...
Ju mer poäng du investerar i en besvärjelse (eller annan färdighet) desto högre nivå får du. Besvärjelser finns i två nivåer Hard och Very Hard. Very Hard är dyrare, men man kan fortfarande få den för 1 poäng, men den får lägre nivå än en Hard.

- Lord Gehenna -
 
Top