Nekromanti S.P.Q.R

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Satt å kola på Spartacus i söndags och fick då en idé.. har aldrig sett ett spel som utspelar sig den mycket intressanta miljö som det antika Rom ändå är... Jag funderar på att skriva det helt nytt eller bara göra om viking vilket mig veteligen oxå är gjort för historisk korrekthet och realism. Är det någon som vill vara med och skriva så maila punxen@hotmail.com
-Hoel

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Finns det inte något rollspel här på www.rollspel.nu som handlar om eller är inspirerad av antiken? Har dock glömt vad det heter.."

Jopp...antar att du syftar på Terra Draconis.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Stämmer (NT)

NT = Nya Testamentet, kan nästan stämma i detta fall

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Quo Vadis

Precis vad jag tänkte säga, även om reglerna till Quo Vadis är alldeles för enkla för realistiskt spel.

//Purgie - övergav de reglerna för Gränsvärldar
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Jag hoppas ju lite på att det var Terra draconis som poppade fram i huvudet på någon. Jag har ju försökt att göra det antikt...
Jag skulle gärna vara involvera mig mer eller mindre i ett antiken-rollsoel även om mitt givetvis kommer att komma först men hör gärna av dig om du vill. Det är ju en sysselsättning som säkert kan mycket hand i hand med utvecklandet av mitt eget spel.

[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
realism

reglerna till Quo Vadis är alldeles för enkla för realistiskt spel.

Jag håller inte med. Ett spel är realistiskt om alla inblandade upplever det som realistiskt. Vissa behöver tre ton regler (hmm, osäker på om regler har massa) för att uppnå detta. Andra kan spela realistiskt med In Nomines regler (som säkerligen är enklare än Quo Vadis). Jag är rätt säker på att det t.o.m går att åstadkomma helt tilfredställande realism med friform.

Ju fler detaljer man har regler för desto fler buggar kommer de innehålla. Över en viss mängd regler kommer därför realismen sjunka snarare än stiga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
GURPS != hack&slash

"Tycker inte om dom reglerna alls för det första å för de andra så tror ja inte dom passar till ett relalistiskt intrigspel.. mer hackn'slash vad jag vet"

Tja, GURPS regelsystem uppmanar definitivt inte till hack&slash. Man får inga belöningar för att slå ihjäl monster eller samla skatter, utan enda sättet att få erfarenhetspoäng är genom att rollspela. Det är ett av de mer realistiska regelsystemen som finns på marknaden och ger nyanserade rollpersoner med en kasse kontakter och bakgrund (vilket är apviktigt i intrigspel). Det är uppbyggt i delar, så det är enkelt att bortse från delar som man inte behöver eller som inte passar in i miljön.

De enda nackdelarna som jag kan komma på med GURPS är dels att det är ett "blekt" regelsystem "utan personlighet", och dels att det krävs en del pulande från spelledaren för att finslipas till miljön.

Men det går väl att använda GURPS för hack&slash också, om man anstränger sig... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: GURPS != hack&slash

GURPS är ju utvecklat ur ett rent hacka-å-karva-spel, men det märks väl inte så mycket i den nuvarande inkarnationen.

Det brukar inte vara några större problem med att knöka in en specifik bakgrund i regelsystemet så länge det främst handlar om vanliga människor. Ska man ha med magi som fungerar på ett visst sätt eller så så kan det bli en hel del jobb. (Personligen tycker jag att GURPS standardmagisystem suger stor fet purjo, men det är ju en smaksak. När jag nån gång i framtiden kanske ska köra en fantasykampanj med GURPS kommer jag nog att använda superhjälteförmågorna som magi i stället. Bättre poängbalanserat (kanske inte -bra-, men bättre), lättare att modda och otroligt mycket mer flexibelt.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: GURPS != hack&slash

Det ska finnas ett alternativt magisystem i GURPS Voodoo som tydligen ska vara bättre än "vaniljfantasymagin" i GURPS Magic. Har dock aldrig kollat in det...

/R
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: GURPS != hack&slash

Det har jag också hört men jag har inte heller kollat in det. Jag har inte haft behov av någon voodoo till någon kampanj ännu. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Re: GURPS != hack&slash

Jag tycker å andra sidan att GURPS magisystem är något av de bästa jag sett. Jag gillar framförallt systemet med 'prerequisites', dvs man måste lära sig enkla besvärjelser först för att kunna lära sig de svåra. Balansen ser jag inget problem med...de mäktigare besvärjelserna har HÖGA energikostnader (nästan omöjliga för en ensam magiker att använda).
Jag tycker det låter mer obalanserat att använda Superhjältereglerna, speciellt med tanke på att de är avsedda för karaktärer med 250+ poäng, och standard fantasy poängen är 100...

- Lord Gehenna -
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
suger stor fet Purgo?

suger stor fet purjo

Vad menar du med det?

//Purgo - tar lätt åt sig (not) /images/icons/cool.gif
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: GURPS != hack&slash

kan ni ge en kort förklaring på ur detta magisystem funkar?
tackar på förhand...

Snow
Dead, but still walking around
 
Top