WRNU Sökfunktionen igen

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag vet inte hur ni använder sökfunktionen, men för mig är det definitivt så att jag nästan bara använder den för att försöka hitta gamla saker. Idag försökte jag till exempel att hitta det första Speltimmen-inlägget.

Som det ser ut just nu möter jag huvudsakligen tre hinder för att kunna göra den sortens sökningar:
  • Bara tio sidor resultat. Om det jag söker på inte är tillräckligt smalt så kan jag inte väga upp det genom att manuellt gå igenom fler sidor med sökresultat.
  • Inte kunna specificera ena sidan av spannet. Jag kan av någon anledning välja att bara ser vilka poster som är "newer than" ett visst datum, vilket jag aldrig någonsin känt att jag behövt. Men jag kan inte välja "older than". Så när jag får för många resultat kan jag inte heller flytta "fönstret" successivt bakåt för att komma närmare det jag vill ha.
  • Delar av sökningar ignoreras helt enkelt. Det har vi berört tidigare; jag begränsas i min förmåga att smalna av min sökning genom att den struntar i ord som är för korta eller "för vanliga". Eller som den bara inte gillar.
Det som är bra är att det verkar som att sökningen åtminstone agerar efter AND-logik, dvs om jag söker efter "Speltimmen 2017" å får jag bara sånt som matchar både Speltimmen och 2017. Däremot funkar ju int "Speltimmen v20", antagligen för att v20 är för kort eller dåligt eller så.

Så.

Jag fattar att det är klurigt med sånt här. Om jag finge önska mig en enda sak, som inte borde vara omöjlig (om inte de som gjort Xenforos sökfunktion är kassa), så vore det en "Older than:"-ruta under Advanced search.

Det är helt OK om ni som har tillgång till backenden helt enkelt besvarar detta med "Det går inte, och det är Xenforos fel". Jag accepterar att vi äe begränsade av den plattform vi valt, och typ allt utom sökfunktionen är bättre här än på gamla forumet och ni gör ett jävla bra jobb rent generellt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag kan öka antalet sidor med sökresultat, men det är i stort sett det jag kan göra med de inställningar jag hittar i Admin-systemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag kan öka antalet sidor med sökresultat, men det är i stort sett det jag kan göra med de inställningar jag hittar i Admin-systemet.
Jag har som sagt förståelse för det. Det är inte dig jag är besviken på, det är Xenforo-utvecklarna =)

Och ökat antal sidor vore för all del trevligt, men jag tror inte det löser problemet speciellt mycket.

Tack så mycket för att du tittade!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ville bara påpeka att om ni söker på något väldigt vanligt (som till exempel ordet "drakar") så får du betydligt fler än 30 sidor med träffar. För att se sidorna efter 30, gå till sidan 30 och klicka på rutan "View older results" som dyker upp längst ner till höger. Upprepa vid behov.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Ville bara påpeka att om ni söker på något väldigt vanligt (som till exempel ordet "drakar") så får du betydligt fler än 30 sidor med träffar. För att se sidorna efter 30, gå till sidan 30 och klicka på rutan "View older results" som dyker upp längst ner till höger. Upprepa vid behov.
Nice, vilket lifehack! Den knappen har jag helt missat. Eller glömt.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det är inte dig jag är besviken på, det är Xenforo-utvecklarna =)
Xenforo använder en standardfunktion för sökning. Alltså någonting implementerat som default i den underliggande databasen. Inget XenForo valt att mekka med.

Och de gör rätt i att inte lägga tid på sajtspecifik sökning. Om jag behöver söka, upplever jag att i 9 av 10 fall gör Google ett överlägset bättre jobb än sajtens egen sökfunktion.

Har du provat googla och lagt till site:rollspel.nu .

Var det detta du letade efter?
 
Top