Nekromanti Så vill jag ha mina spelmöten

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Inte jag.

Nej, visst. Det viktiga är klart att ha roligt. Man kan spela helt oseriösa äventyr som spårar ur totalt - på alla håll och kanter - och ha hur kul som helst. Inget sätt är bättre än något annat så länge man har skoj, som Krille påpekade här ovan.

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: Inte jag.

... jag slår nästan alldrig tärningar som SL utan gillar att improvisera ...

Brukar inte bli så mycket tärningsslagande när jag är SL (förutom i strid). Detta gör att RP:na inte har chans till så många perfekta slag och därmed inte får så många erfarenhetspoäng vilket i sin tur leder till att deras karaktärer inte blir så "kobåldiga" som vissa verkar tycka att karaktärer i DoD4 (som jag spelar mest) blir.

Det blev visst en liten lektion i orsak och verkan./images/icons/smile.gif Vad jag tänkte säga från början var bara att man kan klara sig hur bra som helst utan tärningar när man spelar. Nu råkar jag dock gilla tärningar...

ps. Man kan givetvis få erfarhetspoäng genom gott rollspelande också. ds.


//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Re: Hur ovanligt?

Jag tror nog inte jag skulle kalla det dr för rollspel. Jag tror snarare att man bryr sig mer om vad dom andra vid bordet säger och vad omgivningen gör än hur gröten smakar. Men det roliga är att beställa mat. Det tog oss 3 timmar att beställa mat en gång det var kul (lite oseriöst och skrattsalvor utbröt runt i sällskapet, när den alviska vegeterianen försökte förklara för värdshusvärden att man inte skall äta kött). Frågan är huruvida det egentligen var så oseriöst nu när man tänker efter. Det var ju bra rollspelat av personen i fråga...

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Det är ju bra om man har fått upp en stämning som alla gillar, men man får ju inte överdriva(som det där med gröten) om man verkligen vill ha det så verkligt som möjligt så är det ju bättre att gå på ett LIVE istället. Det blir väl inte verkligare än verkligheten?

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jo det blir bättre än verkligheten. Folk med gummiöron är inte alver och i mina fantasyvärldar slutar inte en plot bara för att lajvet är slut :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hur ovanligt?

Jag tror nog inte jag skulle kalla det dr för rollspel.

Poängen är att det finns en smärtgräns för hur mycket som är praktiskt att rollspela. Att allt som går att rollspela skall rollspelas är en rätt absurd inställning då det innebäör just ointressanta saker som detaljerat grötätande.

Det tog oss 3 timmar att beställa mat en gång det var kul

Mjo, det kan vara kul... Men det vore nog inte lika kul om det _alltid_ tog tre timmar att beställa mat, eller hur?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Öhm? [nt]

Poängen: det finns saker som kanske inte behöver rollspelas även om det är möjligt att göra det.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Hur ovanligt?

Men det vore nog inte lika kul om det _alltid_ tog tre timmar att beställa mat, eller hur?

Om man då skulle fortsätta denna "hardcore-linje" och låtsas att en timmes spelande är en timme i spelvärlden, då blir situationen smått absurd. Jag menar, hur kul skulle det vara att beställa in mat och vänta tre timmar innan man får den? Jag skulle i alla fall vara ganska sur på vegetarianen (alv eller inte spelar i det här fallet inte så stor roll, är jag hungrig vill jag ha mat...).

/Azagthoth
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hur ovanligt?

Jag skulle i alla fall vara ganska sur på vegetarianen (alv eller inte spelar i det här fallet inte så stor roll, är jag hungrig vill jag ha mat...).

Man kan ju föreställa sig hur det skulle gå i framtiden... "hej, vi vil ha rum åt oss alla, fyra omgångar av er bästa mat åt oss och en stallplats med mycket havre åt vår spetsöring"
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Re: Hur ovanligt?

mycket sant någon gång då och då är det kul :)

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Hur ovanligt?

Riktigt. Precis som att man inte beskriver allting i en bok eller visar allting i en film. Jag tror snarare poängen med inlägget var att de händelser man faktiskt väljer att ta upp i spelet, och inte bara glassar över, bör rollspelas. Men det finns en gräns för allt - är planeringen rätt menar jag dock på att det är självklart vad som skall rollspelas och vad som skall täckas mer ytligt.

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tänkt situation: Ett forum om mat och dryck. Hr Lehto skriver ett inlägg om "Så vill jag ha min öl".
Hr Sundelin svarar:
"Flytande.

Punkt."

Att folk vill ha kul när de spelar är fullständigt självklart, tämligen redundant och ganska meningslöst att påpeka. _Hur_ andra männískor har kul kan däremot vara intressant att veta, antingen för att man är en nyfiken skvallerbytta, för att man kanske skall spela tillsammans någon gång eller därför att man faktiskt kan lära sig av hur andra har kul ibland för att få ÄNNU roligare själv.

Nightowl, som alltid tycker det är kul med spelmöten där det händer saker han inte trodde när han satte sig ned bakom spelledarskärmen, t.ex.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fucking close to water"

"Tänkt situation: Ett forum om mat och dryck. Hr Lehto skriver ett inlägg om "Så vill jag ha min öl".
Hr Sundelin svarar:
"Flytande.
Punkt.""


Tja, alternativet är ju en totalt menlös debatt om huruvida Budweiser är som att älska i en kanor, eller om Guinness enbart duger till att tjära bryggan med.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nepal!

Anekdot: Det var en gång en grupp människor som skulle spela Call of Cthulhu. De fick veta att de borde bege sig till Nepal för att göra X, fan vet vad men troligtvis något som hade att göra med att behandla kultister stick i stäv med de mänskliga rättigheterna.
Mwen spelarna började diskutera och traggla med själva resans praktiska små detaljer i all oändlighet... och SL ville hinna en bit till för han skulle till jobbet i morgon och ville sova också...
Så till slut skrek han:
"NEPAL!!! Ni är DÄR, vaffan GÖR ni???"

Denne individ spelledde mig och ett par bekanta på ett konvent och vi snodde den magiska frasen: "Nepal!" vilken betyder att det blir ett KLIPP i historien och man skiter i alla detaljer och hamnar i nästa "scen".

För att kompensera för spelledarövergepp antas givetvis RP ha gjort allt de rimligtvis borde gjort i det bortklippta stycket (äta, skita, ladda om, ta ut pengar, snacka med chefen om att de behöver ledigt för de skall till Katmandou och döda kultister, osv.).

Detta gällde inte bara Call, för övrigt...

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: "Fucking close to water"

Nä, alternativet är lyriska anekdoter om ens första Kilkenny, eller tårdränkta beklaganden över hur min årsgamla upptäckt av min glutenintolerans gör att jag inte kan dricka Guiness längre (djup snyftning, detta är sant!).

Dessutom är uttalanden som "Jag vill ha mitt öl flytande" precis lika destruktiva som "Falcon tillverkas på följande sätt: De binder ett maltkorn på svansen på en råtta och låter den simma över en balja vatten. Simmar den över en gång blir det lättöl, vänder den blir det folköl, och drunknar den blir det starköl!" etc. Tycker man att man vill döda en debatt är det dummaste man kan göra att kommentera den, och eftersom Krille är en av de klyftigaste människorna jag känner på dessa forum tycker jag han borde veta bättre...

Nightowl, som också tycker att det är väsentligt att ingen som inte spelar är med under spelmötet - rollspel är ingen åskådarsport, och jag får ruskiga flashbacks till att vara tonåring och spela i ovilliga föräldrars vardagsrum. Botemedel (annat än terapi för paranoia)?

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"En säng åt mig och en pinne åt gojan!"

Klassisk Mutant-kommentar när mänsklig mutant och fågelmutant anländer till värdshus... :)

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nepal!

"Mwen spelarna började diskutera och traggla med själva resans praktiska små detaljer i all oändlighet... och SL ville hinna en bit till för han skulle till jobbet i morgon och ville sova också...
Så till slut skrek han:
"NEPAL!!! Ni är DÄR, vaffan GÖR ni???""


Hähä! Detta rekommenderas som lösning i Feng Shui som bot mot spelare som alltid ska rollspela alla petiga utrustningsinskaffningar och -planeringar. Kort sagt: rollpersonerna har alla vapen de behöver och den mesta utrustning de behöver om de skulle komma på att de behöver den. Kravet är väl i princip att det inte ska vara militär hårdvara.

Spelare: "Jag går till en vapenbutik och ser om de har en pistol, helst en automatpistol med grövre kaliber."
Spelledare: "Åkej, du har fått tag på en Desert Eagle .357 Magnum och är på väg till..."
Spelare: "Men... ammunitionen då?"
Spelledare: "Vaddårå? Du har schticken Lightning Reload - du behöver inte bry dig om ammo eftersom du laddar om utanför kameran. Du är på väg till...
Spelare: "Men jag skulle ju kolla efter en hagelbössa..."
Spelledare: "Åkej, du har en Franchi SPAS-12 också. Den ligger i passagerarstolen i Ferrarin. Är det nåt mer du vill ha?"
Spelare: "Vilken Ferrari?"
Spelledare: "Den du sitter i. Ska du ha nåt mer?"
Spelare: "Men hur fick jag tag på den?"
Spelledare: "Bjäfs! Du är på väg till en actionscen. Vem fan bryr sig om hur du fick tag på den? Ska du ha nåt mer?"
Spelare: "Äm... en kpist, kanske."
Spelledare: "Åkej, en H&K MP5 med lasersikte."
Spelare: "Vad gör lasersiktet?"
Spelledare: "Ser coolt ut. Du är på väg till hamnen för att möta dina kamrater, då du plötsligt blir prejad av en van. Sidodörren slås upp och ut tittar en elak skurk med en kulspruta. Vad gör du?"
Spelare: "Vafan kom han ifrån?"
Spelledare: "...vrålar du och ställer dig på bromsen. Vanen far förbi <klatter> och skurken möljar med kulsprutan och förvandlar vindrutan till en vit ogenomskinlig skiva med kulhål i..."



- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tao according to Lobo...

Isynnerhet denna kommentar är värd att begrunda:
"Spelare: "Vad gör lasersiktet?"
Spelledare: "Ser coolt ut. "

Det är nämligen den egentliga filosofin bakom vapen och rustningar i de begabbade Mutant Chronicles och Chronopia...;-) Coola vapen ger mer Stryk!

Den obligatoriska scenen inne hos vapenexperten när man skall ha hårdvara är dock inte att förakta ur coolhets-synpunkt heller!

Men annars är attityden helt rätt.

Nightowl, som tillämpat liknande principer i Gondica, och med förtjusning minns mekanurgen som drog fram sitt experimentella vapen, som han inte visste vad det gjorde, EFTERSOM HAN INTE HANN ANVÄNDA DET! Det ni! :)

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tao according to Lobo...

"Isynnerhet denna kommentar är värd att begrunda:
"Spelare: "Vad gör lasersiktet?"
Spelledare: "Ser coolt ut. "
Det är nämligen den egentliga filosofin bakom vapen och rustningar i de begabbade Mutant Chronicles och Chronopia...;-) Coola vapen ger mer Stryk!"


Tja, inte så i Feng Shui. Du kan ha en webbster-förgasare med backventil och dubbla överliggande kamaxlar på din MP5SD och skjuta vinkelslipad underkalibrig fånspetsammunition med den. Rollpersonerna kan till och med tro att de gör skillnad. Speltekniskt finns det dock ingen. De enda värden som spelar roll i Feng Shui är Skada (som fås generellt från vapengruppen), Ammomängd och Hur Lätt Vapnet Är Att Gömma. Det finns en silhuett på vapnen också. "Cool profile means cool gun."

Fast härligast är ändå specialregeln om hagelbrakare med pumpaction. Om spelaren gör pumprörelse och säger "kachink!" innan han skjuter gör vapnet +1 i skada.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top