Nekromanti Så vill jag ha mina spelmöten

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Det är prassel med papper och ivrigt suddande då spelarna använder färdighetpoängen/erfarenhetepoänegn de fick förra kampanjen. Färdighetsvärdena ökas. Sen börjar SL berätta sin historia.
Spelarna tilltalar varandra vid rollpersonernas namn. För att bege sig ut på den långa resan som rollspelas in i minsta detalj, hela den fem dagar långa färden, så måste man först bsöka en handelsbod.
De hittar en i en liten gränd. Gubben bakom disken knarrar med rösten. Han är puckelryggig och har det mesta man kan tänkas behöva. Istället för att spelarna får utrustningslistor att glo i av SL, får de säga vad de vill ha, och så kollar köpmannen upp det.
- Ja, det har vi, men vad var det för rep ni sa? Vasa? Tala högre, jag hör så dåligt... En tums? Nej, det har jag inte. Men en halv om det går bra. Ja men då så.
Och så kallpratar de lite med varandra, som med många av de personer de möter, för att göra världen mer levande.
De ger sig av, och slår läger första natten. Platsen beskrivs noggrant, liksom resans gång under dagen. De gör upp eld, lägger kanske ut snaror eller fiskar lite. Pratar med varandra om hur de ska göra för att övertala den grymme hertigen Thorulf att lösa den stackars Erik från sin skuld.
Jo, det ska nog gå. Och så rullar det på...

Tyvärr verkar de flesta jag träffat på inte spela på det här sättet. Mitt sätt. Det sätt som jag och mina första rollspelsvänner tyckte var det bästa, mest stämningsfyllda. Spelledarpersonerna talar med olika dialekt, och är inte några döda bifigurer.
Men var hittar man en spelgrupp som vill köra på det sättet?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
Kan du ta dig till mina hemtrakter är du välkommen att vara med! /images/icons/smile.gif

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Hur ovanligt?

Nu blir jag lite orolig - hur ovanligt är det här egentligen? Eller, för att vända på det, hur många delar ut utrustningslistorna till spelarna, exempelvis? För mig är det rätt viktigt att skilja på rollpersoner och spelare. Ju mer som kan rollspelas desto bättre.

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Inte jag.

Jag vill inte vara med ett "elitgäng" som alltid spelar på Rätt Sätt, jag vill sitta ner och slappna av och ha kul med ett gäng kompisar som svamlar till det ibland, skärper till sig ibland, och emellanåt låter alltihop avstanna en stund för att göra nåt annat, allt eftersom stämningen faller på.

--
Åke
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Inte jag.

Håller med.
det låter en smula omständigt som du målar upp det. Vill man ha perfekta beskrivingar av alla situationer kan man väl ta en tur på stan och irritera alla man möter istället. Mer naturtrogna dialoger än så får du inte /images/icons/smile.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Inte jag.

tänkte bara börja med en löjlig grej: att slappa, svamla och ha lite disciplin verkar som det 'Rätta sättet' för dig/er, asså blir ni alla en Elitgrupp enligt era egna bedömingar.. nog om det
jag håller med, topp disciplin hela tiden är tråkigt och iiofs ganska svårt att uppnå... jag skulle distribuera tiuden så här:
75% total/halv disciplin och renodlat spel
10% snacka om annat/sura skämt osv
5% käka snacks
5% svara i telefon (jag BLIR alltid störd innan jag komer ihåg att slänga av luren och döda nallen...)
5% regeldiskussoner, tekniska frågor, slå tärningar osv
ps jag slår nästan alldrig tärningar som SL utan gillar att improvisera. det blir mer som en 'lek' i sandlådan/images/icons/blush.gif fast lite mer 'moget', så att säga./images/icons/cool.gif
(har spelat två äventyr utan en enda tärning... pga gott rollspelande.. (och en del urbangningar från strider..))
Pimpla T-röd, ingen limpa bröd - död. bara för att dom sänkte alkoholhalten i öl... /LoopTroop

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Till skillnad från vissa (Hej åke) så tycker jag inte att det är någon form av elitistsik spelande som du beskriver och visst kan jag tänka mig att spela så då och då...

Men:
Alla mina spel och mina kampanjer är inte seriösa utan spelas utan några pretantioner överhuvudtaget utan det är bara ett sätt att umgås på och något att göra mellan Monty Pythonskämten.

Alla spelen och kampanjerna är inte någon form av vardagsrealism i vald genre. Star Wars handlar om stordåd och coola fajter, roliga repliker. Inte om att handla varje del till sin Speederbike av enskilda personer med olika personligheter. Fokuset varierar därför mellan spelen. Faktum är att om det inte är något hemsk speciellt RP ska köpa så får de kolla i utrustningslistan. Detta sparar tid som går att ägna åt det jag tycker är viktigare, att spela äventyret/kampanjen.

Det sagt så vill jag också tillägga det som säkert kommer sägas om och om igen på dessa forum. Man får spela som man vill, inget är rätt eler fel så länge man tycker det är kul att göra det på det sättet. Sen var man hittar folk som spelar exakt som man själv vill? Ja om man är spelledare, varthän man styr sina hökögon!





Daniel "Warduke" Schenström
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Inte jag.

Enligt mnia erfarenheter är seriösiteten beroende på hur länge man spelat och då menar jag per speltillfälle. Vid småtimmerna brukar de mest morbida saker kunna hända.

/Per
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte jag.

<I>att slappa, svamla och ha lite disciplin verkar som det 'Rätta sättet' för dig/er, asså blir ni alla en Elitgrupp enligt era egna bedömingar..</I>

Näe, vi blir en grupp som spelar på det sätt som <I>jag</I> vill ha ett spelmöte - men jag tyckte Daniel L förhärligade <I>sitt</I> sätt över andra så mycket i sitt inlägg så jag gott kunde svara i samma stil. (Om det nu var en efterlysning av en sån spelgrupp, borde det inte ha lagts i Kontaktannons, förresten?)

Håller i stort med om procentsatserna, fast hos oss blir det nog lite mer 'sura skämt' och inga telefonsamtal.

--
Åke
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Jag ställer upp!
Detta låter precis som hur jag tycker rollspel ska vara. När jag är SL talar jag gärna med olika dialketer, olika tonfall osv (svårt att låta som en normal kvinna, men jag försöker). Jag låter ofta spelarna stöta på SLPs som mest är där för att prata, för att locka fram deras rollpersoner, och låta dem rollspela. Jag älskar att beskriva saker stämningsfullt, givetvis inte allt hyperdetaljerat, men det viktigaste ska beskrivas som om SL var där själv och det ska förmedlas så att spelarna känner lika dant.

Det är inte alltid jag uppnår detta. Pga trötthet, dålig förberedelse eller annat, men när det går så är det underbart.

Olyckligtvis har jag inte varit med i någon stor spelgrupp någon gång, och varje gång det har sett ut att bli en så har det varit något som kommer ivägen.

Vad sägs om att vi träffas en vecka i sommar och spelar lite??? /images/icons/smile.gif
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Låter trevligt men hos oss skulle det inte gå...vi känner varandra för bra. Skämten smyger sig alltid in...men det blir så ibland när folk väl kommit in i sina karaktärer och folk är pigga och inte druckit för mycket cola eller dyl. Men mellanrollspel är otroligt roligt det håller jag med om.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Du kommer nog inte ha det lätt... de flesta jag stött på brukar tröttna på att beskriva hur de samlar ved redan första dagen. Titta i eonforumet... andelen grisodlare verkar vara högre där än annars (grisodlare som spelartyp snarare än forumstitel).

Annars kanske du borde försöka dig på någon kompromiss... att ta med litet av den detaljnivå du vill ha i mer traditionellt spel. Spela igenom någon dag av resan för att etablera stämning och sedan hoppa över de fyra följande närapå identiska dagarna. Då kan du nog komma överens även med de spelare som tycker bättre om att smyga sig in i sin ärkefiendes borg än att välja rep i en handelsbod.

Men var hittar man en spelgrupp som vill köra på det sättet?

Du kan ju posta samma beskrivning i kontaktannonsforumet...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hur ovanligt?

Ju mer som kan rollspelas desto bättre.

spelare: Jag tar en tugga gröt.
sl: den var rätt varm...
spelare: aj, jag blåser litet på den
sl: gröten du har på skeden svalnar rätt snabbt. Din mage kurrar litet.
spelare: jag stoppar den i munnen.
sl: den är god
spelare: "Mmmm, vilken god gröt"
... osv...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Roliga.

Punkt.

Varför känner jag mig plötsligt som Ernest Hemingway (han som skrev. Kortfattat. Ni vet.) ?

Poängen är att rollspel i första hand är till för att man ska ha kul tillsammans. Om man uppnår detta stadium genom att spela teater, kasta tärningar, jönsa i skogen, flytta tennfigurer, läsa innantill på taskig engelska, dravla psykologi, dra upp allt i sin minsta detalj, snabbt svepa över det som är tråkigt, eller skita i spelet och gå ner på krogen och ta en öl istället, är helt upp till det sällskap i vilket rollspel utövas. Huvudmålet är fortfarande att ha skoj, och det spelmöte där det målet inte uppnås är ett misslyckat spelmöte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Krille has said it all...as usual...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hårklyverier kanske..

"Huvudmålet är fortfarande att ha skoj, och det spelmöte där det målet inte uppnås är ett misslyckat spelmöte."

- Okej, håller egentligen med dig, men tänkte ändå bara påpeka att iaf jag inte bryr mig skärskilt mycket om att det är roligt/skoj (p.d. att skratta etc.) utan snarare att det är intressant. Iofs kan det väl räknas som att vara road, men huvudpoängen enl. mig är att spelkvällen ska ha varit intressant. Är det dessutom roligt så är det väl ett plus i kanten.

//MiDNiGHT.

 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter ju bra !

Dte låter ju bra faktiskt, om jag får säga det. Men so mdu säger så är dte oftast inte direkt så. Men det är ju helt klart nått att sträva efter.
Vart man ittar sådana grupper är en bra fråga.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Spiken i huvudet... som vanligt

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still (i keep telling myself..)
 
Top