Nekromanti Så vill jag ha mina spelmöten

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Nepal!

...snacka med chefen om att de behöver ledigt för de skall till Katmandou och döda kultister...

Får man ledigt för sånt? Schysst...

/Azagthoth
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kultistledigt

Att döma av hur de flesta Call-äventyr verkar skrivna, ja... :p I de urgamla upplagor vilka jag började att spela fanns redan resonemang om hur man klarar sig ekonomiskt om man springer om kring och investigiterar, men varken vår SL eller flera andras jag pratat med brydde sig nämnvärt.

Och att standardplot A.1.0 till Call handlar om att med trubbigt våld bekämpa någon konstig sekt är väl välkänt - genrens motsvarighet till fantasynissars dungeons.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Kultistledigt

Att döma av hur de flesta Call-äventyr verkar skrivna, ja... :p I de urgamla upplagor vilka jag började att spela fanns redan resonemang om hur man klarar sig ekonomiskt om man springer om kring och investigiterar, men varken vår SL eller flera andras jag pratat med brydde sig nämnvärt.

Undrar hur det skulle kunna appliceras på verkligheten... Får jag lämna in tentan några dagar senare om jag åker och bekämpar terrorister på helgerna?

För att gå tillbaka till rollspelens värld så är det ju inte bara hur man överlever ekonomiskt när man springer omkring och "räddar världen" som är intressant. Hur många orkar till exempel bry sig hur spelarnas rollpersoner klarar sina basintressen under "ledigheten", såsom matkostnader och dylikt? Jag gör det i alla fall inte.

/Azagthoth
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,907
Location
Nordnordost
Re: Tao according to Lobo...

Den obligatoriska scenen inne hos vapenexperten när man skall ha hårdvara är dock inte att förakta ur
coolhets-synpunkt heller!

"A phased plasma pulse-laser in the forty watt range..." :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
like making love in a <ÖRHM? kanot??>

Hehe.. det bästa skämtetm monthy python fick till på live turneén...

Nåväl.. dumma frågor.,,,


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
canoe (NT)

Ingen text här inte...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Så är mina spelmöten

Det du beskriver är så som jag alltid spelar. Byt spelgrupp. Villiga spelare finns därute.

Men då det ofta är kompisgäng som spelar är nog det bästa att ha lite tålamod med dina spelare. Jag menar det är ju dumt att göra sig ovän med kompisar över ett rollspel genom att säga "ni är fåniga, jag vill inte spela med er längre".

Mana dem att rollspela så kommer de sannolikt att upptäcka hur mycket roligare det blir.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det Optimala Spelmötet™

...börjar med att alla deltagare tar av sig nakna och kroppsmålar varandra, smockar på en varsin fet spliff och drar lott om vem som ska vara spelledare. Vilket spel man ska spela avgörs genom konsensusbeslut, och sedan kör scenariot igång där man hela tiden varvar sekund-för-sekund-rollspelande av mötet med alla mikroorganismer ens kropp stöter mot i luften, med hejdlöst oseriös slapstickaction enligt en hembyggd variant av Rolemaster-systemet. Under tiden spelar man “New Age Relaxation CD vol 2“ på den ena stereon och Mark Kozeleks AC/DC-covers på den andra stereon.
Spelet avslutas med att man injicerar en go kabbe heorin intrafalangiskt för att komma ned, samtidigt som spelledaren delar ut en miljon xp till alla spelare som inte varit med på dagens spelmöte, och de som varit närvarande körs direkt till psykakuten för att “rolla av”, som vi säger i branschen.

Alla som inte spelar så spelar inte på Rätt Sätt™ och är Dåliga Rollspelare™! Det här är faktiskt Det Enda Korrekta Sättet™ att spela rollspel på, bara så ni vet!

Hälsar
Örnie
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: Det Optimala Spelmötet™

Woaw, det är ju precis så jag spelar.../images/icons/laugh.gif


//[color:red]Feuflux
"Helvetesfortet byggdes inte på en dag."</font color=red>
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Håll dem i "Herrans tukt och förmaning"

"Men var hittar man en spelgrupp som vill köra på det sättet?"

Har själv ställt just den frågan många gånger...svaret har dock uteblivigt.
Men! Efter jag insett att jag har min spelgrupp att tillgå så har jag helt enkelt fösökt få mina spelare så som jag vill ha dem.
Lugn, jag har inte använt varken våld eller hot om dyligt för att nå mitt mål snarare tålamod. Det går att få sina spelare att till viss mån spela seriöst.

Ta tillexempel den lilla petitessen med namnen. Jag lät spelarna helt sonika göra namnskyltar att ha på bordet vilket gjorde det lättare att använda rollpersonernas namn också för mig.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Det Optimalaste Spelmötet™

...börjar med att alla spelare slår tärningar enligt ett koplicerat regelsystem för att se var i soffan de ska sitta. Sedan tar alla fram sina datagenererade modeller över hur man på bästa sätt spenderar sina BPs för att optimera sin RP. Samtidigt så jämför spelarna hela tiden sina karaktärer så att inte två RPs blir bra på samma sak. Efter att RPnas stats blir klara (för mer en stats behövs ju inte, ev bakgrundshistoria slås naturligtvis fram medelst slumptabell) så börjar spelet.

SL slänger upp en kasse tärningar av varierand slag. Spelet börjar och liknar mest en avancerad version av Yatzy. Spelarna tilltalar varandra enligt modellen "Min gubbe säger till din gubbe". Varje brott mod denna modell och varje försök till inlevelse eller känsloyttring bestraffas med länga blickar och kommentarer av slaget "fan är du bög eller?"

När något ska göras jämförs naturlligtvis RPnas stats och den som har högst får försöka först. Varje handling som i spelet tar fem sekunder tar minst 20 minuter i verkligheten och ger spelarna gott om tid att lägga upp taktiken. Efter de första tre stridsrundorna börjar de första spelarna få kramp i handleden.

Det är nu spelträffens verkliga syfte uppenbaras. Det är nu det börjar... bråket om vem som ska åka och köpa pizza...

Alla som inte spelar så spelar inte på Rätt Sätt™ och är Dåliga Rollspelare™! Det här är faktiskt Det Enda Korrekta Sättet™ att spela rollspel på. Hur vi vet det? Tja vi har ju alltid spelat såhär. Prövat nå't annat? Nä hahaha, varför skulle vi vilja göra det.

/sluper *om någon går till den ena ytterligheten så kan ni vara säkra på att sluper går till den andra*
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Fucking sea bird flawor

"Tja, alternativet är ju en totalt menlös debatt om huruvida Budweiser är som att älska i en kanor, eller om Guinness enbart duger till att tjära bryggan med."

Eller så innebär diskussionen att man hör talas om ett man aldrig smakat... Enda sättet att ta reda på hur det rekommenderade ölet smakar kan du lista ut själv.

Detta är de facto ett diskussionsforum. Charmen med det är att allt rollspelsrelaterat kan diskuteras. Och diskussioner utan ett klart svar tycker jag är mycket roligare än diskussioner med enbart "JA" eller "NEJ" som möjliga svar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det Optimalaste Spelmötet™

Spelmötet börjar med att spelledaren förklarar att det här är ett <I>seriöst</I> möte där de ska ägna sig åt <I>riktigt</I> rollspelande och inga koboldfasoner, så de ska inte använda några tärningar. Inga regler alls, faktiskt. Och inga rollpersoner eller nåt äventyr heller.

Spelet börjar. Spelare A vänder sig till spelare B.
Spelare B: "Vad heter du?"
Spelare A: "AAAAAAARRGGHH!!! NÄR JAG VAR BÄBIS BLEV JAG VÅLDTAGEN I ALLA HÅL AV MIN MAMMA! JAG TÅL INTE ATT NÅN TALAR TILL MIG!!"
Spelare B (går ner på knä och klänger runt A:s ben): "AAAARRGGHH!! FÖRLÅT, FÖRLÅT, JAG VISSTE INTE!!"
Spelare A fortsätter att säga "AAAARRGGHH!!" och släpar sig och B i cirklar runt bordet medan han sliter sig i håret. Spelare C vet inte riktigt vad han ska göra, men drar kalsongerna över huvudet och ställer sig och hoppar jämfota på bordet en stund.
SL (till A): "Nån kastar bajs i ansiktet på dig!!"
SL kastar en autentisk färsk bloffa i ansiktet på spelare A.
Spelare A: "AAAARRGGHH!! VAD I H-E..."
Spelare B: "FÖRLÅT, FÖRLÅT!!"
Spelare C som inte ser nåt pga kalsongerna, ramlar ner från bordet och knockar sig mot en stol. Spelare A lyckas under tiden slita sig loss från B och rusar högljutt svärande in i köket för att tvätta ansiktet.
Spelare B: "Ack, jag är ensam kvar! ENSAM i hela vida VÄRLDEN!! Vad ska jag ta mej TILL?!"
Spelare B plockar upp ett stearinljus från golvet (SL hade först tänkt använda dem, men kom sedan på att det är koboldigt med spelhjälpmedel), tänder det, stoppar det i munnen och hoppar sedan ut genom fönstret.
SL: "Wow! Vilket <I>optimalt</I> spelmöte. Det här var den djuppsykologiskaste kulturupplevelsen jag har haft på länge!"

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mördare!

Så kul att jag skrattade ihjäl mig... :-D

Nightowl, spöke

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fucking sea bird flawor

Instämmer!

Dessutom, om jag får välja mellan att knulla i en kanot (spela med någon som inte har 100% samma estetik som mig)och att inte knulla alls (inte spela alls), vet jag vad jag väljer! :)

Och i sådana fall är det intressant hur andra typer av spelare tänker.

Nightowl - håller med sluper om något! SLUPER! ;-)

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top