Nekromanti Så ska det se ut...

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Här har ni en riktigt cool lägenhet , så som det ska se ut i neotech... Inte som dom skittråkiga kartorna över lägenheterna i Neotech ultra eller flum eller vad modulen nu heter...

Mvh
Necrotech
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Har du också irriterat dig på planlösningarna? :gremsmile:

Min SL och jag hade en lång diskussion angående planlösningen på Lyxvillan (sid 104 i neotech Ultra). Den har en swimmingpöl på baksidan kåken och tennisbana, men den har ingen dörr ut mot pölen på den sidan. Error hos arkitekten, vi genomförde en ombyggnad och slängde in en dörr från vardagsrummet.

Annars tycker jag det faktiskt är oerhört trevligt att Neogames faktiskt tillverkat planlösningar på olika saker. Även om man inte är nöjd med dem så kan det ge en del uppslag för hur man kan inreda ett rum. Att vi sedan är jättepetimetrar är en annan sak.

*erkänner för sig själv att hon är en tokig kartsamlare*
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Om man har städhjälp så...

...ser det nog ut sådär, ja :gremgrin: Det kanske var själva upplägget du var ute efter, men jag tycker annars att de flesta framtidsfilmer lider av att bostäder inte ser ut som om det bor någon i dem. När jag tänker mig lägenheter (för vanligt folk alltså), tänker jag mig dem ungefär som idag, kanske med lite tuffare prylar som standard, men ändå. Jag har alltid Deckards lägenhet i Bladerunner som bild i huvudet :gremsmile:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Om man har städhjälp så...

Tja, lägenheten som Bruce Willis rollfigur i filmen Femte Elementet bor i är väl rätt Neotech ändå?

/Seinet Wintermute - Knaprade knäckebröd och drack te till frukost idag
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Så sant!

Jo, det kan jag hålla med om, jag menade inte att det inte var bra i alla framtidsfilmer :gremsmile: Jag kommer inte ihåg så noga, men jag har för mig jag tyckte att en del av lägenheterna i Minority Report var rätt ok och det finns fler exempel såklart.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Så sant!

Själv tyckte jag lägenheterna i Minority Report var lite väl stora, sådana stora lyor lär man ju bara ha råd med ifall man tjänar stora stålars.

/Seinet Wintermute - Skall smyga iväg till TV:n och dega nu
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Men det lär väl gå bra...

...att tjäna stora pengar i framtiden också? :gremgrin: Jag förstår vad du menar, förstås, lägenheten från 5th Element är klart mer så jag tänker mig den arbetande, slitande ungkarlens. Fast det känns ändå ganska lyxigt, eftersom han verkar ha det han behöver. En del av de hus som byggs idag lär ju finnas kvar om 50 år och det är förmodligen där de fattigare bor.

En annan sak som borde vara rätt vanlig i så stor atäder är lådboende, så som en del bor i Japan idag. Å andra sidan verker ju arkitekturen i just 5th Element tagit ett rejält uppåtkliv, men i Neotech pratar vi ju inga 250 år eller vad det nu är i filmen. Jag tror själv att boende om femtio år kommer vara ganska likt det vi har idag, fast mindre (volym) i städerna och större på landet.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag vet inte, men tror...

...att det är boende under veckorna. Det vill säga man bor hemma hos sig en bit utanför staden, men det är för långt för att åka varje dag och tar för lång tid, så man bor i lådorna under arbets/studieveckan. Även om jag kanske har fel om dagens Japan, skulle det vara ännu mer packat med folk på 2050-talet?
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Men det lär väl gå bra...

Jag hade tänkt mig en jäfla massa sådana lådor som jag länkade till staplade på varandra i stora block. Billigt och effektivt boende. Allt i syntetplast och med en "brandtrappa" på fasaden så att man kan komma upp till sin "låda"....

Mvh
NecTech
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det var ju en mysig liten modul att bo i ja !!
Känns ju lite lagom hightech ju !!
Sen kan ju jag åxå hålla med seinet om att lägenheten i 5:e elementet åxå kvalar in som en bra hightech-bostad ju !
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vem vill ha glasrutor som vem som helst kan krossa och ta sig in genom, vem vill ha utsikt över smog och smuts, vem vill att polishelikoptrarna skall kunna filma varje skyrmsle av huset och vem vill betala massa pengar för glasytor som ändå kommer bli skitiga efter en dags normal luftkvalité?

:gremlaugh: :gremlaugh:
/RipperDoc - Neotech-pessimistisk
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jag tror att en sådan lägenhetsmodul endast är till som en slags uppvisning för de som är riktigt rika. Man skulle kunna laborera med tanken att det i Neotechs värld fanns typ atmosfärbubblor i glas med egen exklusiv växtlighet och luftrenare av något slag. Jag skulle kunna tänka mig att det i sådana kunde finnas stora lägenhetshus med denna modultyp som samhällets toppar kunde hyra in sig på eller köpa. För att få den privata stämningen finns eldrivna gardiner som kan omsluta hela eller delar av modulen.

Framtidens relax- och turistcenter - för de som har råd?

Äh jag vet inte, den ser väldigt läcker och stylad ut men jag vet inte om jag skulle vilja bo i en sån lägenhet >
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Femte Elementet

Är det bara jag som funderat på vart alla grejer som försvinner genom taket och golvet tar vägen?
jag menar vem vinner på att man fyller ett våningsplan med duschen och frysen från våningen över och under när man lika gärna kan bygga lägenheterna något större och sen använda alla våningsplan...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Femte Elementet

Tja, ifall man tänker mycket på det så kommer man nog fram till en lösning, för tillfället är jag trött så jag kan inte tänka mycket på det.

/Seinet Wintermute - Är onyttig och knaprar chips
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Re: Femte Elementet

Ett våningsplan tar en 40 cm i höjd i sig. Har man har upphissbara saker behöver man ju inte ha ett nytt våningsplan, utan istället kan man bygga ett med kanske 80% högre takhöjd. Man skulle så kunna tjäna mycket höjd i ett hus.

Nu är jag ingen byggnadsexpert, men det är den anledningen jag skulle kunna komma på nu på rak arm under frukosten.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ihoptryckning & mellanrum ??

Kanske att sakerna på något sätt "trycks ihop" mellan våningarna... Kanske en lite ologisk tanke, men ändå.. Det är ju framtiden ju... :gremgrin:
 
Top