Nekromanti Så dyr är din hobby

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Dystopia Players Guide: 4$
Dystopia Gamemasters Guide 4$
Plastsaker med jungfrubensaker på för att förvara de utskrivna papprena i: 7:50kr X2 = 15kr
ca: 100 pappersark ca: 15kr
Tonerpulvret som används vid utskrivning med Laser(skrivare) ca: 25kr (om man har en hp laserjet 1010)

Sammanlagt: 115 kr

Har man bra häftapparat kan man också göra det billigare genom att häfta sidorna, då går det bara på 85 kr (billigast hittils, dock inte utgiven av något storföretag, men ändå billigast :gremlaugh: (inte billigare än friform men friform räknas inte... :gremtongue: )).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Haha, jag har säkert lagt flera tusen på spel som jag egentligen inte är intresserad av att spela och några tusen till på spel som jag vill spela men troligtvis aldrig kommer att hinna spela. Helst ska man samla på något billigt som kapsyler eller stenar, om man nu alls ska samla.

Men samtidigt bör man kanske konstruera ett glädjeindex för att utröna om man faktiskt fått valuta för pengarna eller ej. För det är ju det som betyder något i slutändan. Jag ångrar mycket få av mina bok- (skulle vara några urtråkiga kursböcker i så fall) och rollspelsinköp även om jag bara satt in dem i rollspelsskåpet för att sedan aldrig spela med dem.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Om du tycker rollspel är en dyr hobby...

.. vad jämför du med då?

Jag kan inte riktigt förstå resonemanget här. Om en hobby där man i de flesta fall kommer undan med en engångskostnad på under 500:- (som dessutom ger ett stort antal personer möjligheten att utöva hobbyn) är en dyr hobby vad är i så fall en billig hobby?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Om du tycker rollspel är en dyr hobby...

Jag vet inte, jag tyckte 500 spänn lät rätt mycket för bara grundutrustningen. En fotboll kostar 79 spänn, liksom, och kan användas av ett stort antal personer. Jag köpte ett badminton-set för en femtiolapp.

Fler svar på liknande frågor har jag gett på annan plats i tråden, det kan sammanfattas med:
Jag tog i, det var mest menat som en slags lustig överblick över hur olika dyra olika spel egentligen är.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Om du tycker rollspel är en dyr hobby...

Badminton-set för femtio spänn var ohyggligt billigt, men ska väll jämföras med ett riktigt billigt rollspel, för det är inte svårt att lägga ut fyrsiffrigt för ett rackert nån hundring för fjäderbollar, tusenlappen för skor, märkesträningkläder för några tusen och så två flaskor sportdryck för femtiolappen på pressbyrån :gremlaugh:

Och så ska polare som jag ska spela mot ha samma saker och banorna kostar desutom extra varje gång... fast det ger lite mer träning :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Om du tycker rollspel är en dyr hobby...

"Om du tycker rollspel är en dyr hobby...

.. vad jämför du med då?
"
Tja, vi kan jämföra med fotboll.. Där måste jag köpa nya gräsdojor varje år för 600-900 spänn och sedan inomhus- eller grusskor var tredje år för 300-500 kronor.. Sedan tillkommer det en medlemsavgift på 200-600 spänn, beroende på klubb.. Detta om man ska "utnyttja utrustningen" lika mycket som rollspel..

==== och nu till sporterna jag har lite mindre koll på ====

Hockey hade jag för mig utrustningen gick på 1200-1500 spänn, men det var när jag var yngre (och växte, så jag fick byta utrustning varannat eller var tredje år).. Ny skridskor fick jag dock köpa varje år (för de slits ut) och bara de gick på samma pris som fotbollsskor.. Hockeypriserna gällde för dussinet år sedan.. Numera har jag noll koll..

Innebandy då? Det ska ju vara den billigaste sporten.. Tja, en klubba kan man ha rätt länge.. I alla fall på amatörnivå.. Inomhusdojor (300-600) kanske man måste byta ut var tredje år och klubban var femte år (200-600)? Har bara spelat det på korpnivå ett år så... Sedan tillkommer det medlemsavgift.. Vi betalade själva avgiften för att få spela i korplaget och det gick väl på 700 fördelat över hela laget på 8 man.. Sedan betalades domaren 150-200 varannan match (för hans arbete, då - för mutor var det... ja... *hrm*)..

Sedan finns bokklubbar, videoklubbar, frimärkessamling eller Magic att jämföra med..

/Han som länge ansett att nya dator- och tevespel (400-600 spänn) knappast är värt priset
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Klart att det är dyrt men det beror ju på vad man jämför med. Jag har rollspel för nyköpspriset 13000 på min hylla just nu, alla böcker är dock inte mina och många har jag köpt på rea. Så kanske någonstans runt 6000 har jag slängt ut, och en tusenlapp på tärningar.

Det får du betala för ett bra airsoftgevär och utrustning till det. Eller om du vill ha ett fint katana på väggen. Eller en ny videokamera. Eller några böcker studentlitteratur.

Rollspel är ju dyrt men inte i tanke på hur många som tillsammans kan ha kul under en längre tid. De sakerna jag räknade upp innan är saker man köper och använder mer sällan. Sen finns det givetvis saker som är dyrare men likt rollspel man använder mycket. Din tv, din dator, din stereo, din soffa, din säng för att inte tala om musikinstrument, de är dyra... Mitt nya stagepiano var dyrare än min dator, och den va dyr. Men så använder jag båda sakerna, likt rollspel.

Ska man tala om mest slöseri av pengar så är det att gå ner till puben Bogrens och betala 120 i inträde, sen 50 spänn för en 40cl-öl. Så måste man dricka sådär 8 för att komma igång, och då är man uppe i över 500. Kanske lite blackjack också, öhh och ja. Rollspel är då under omständigheterna billiga. Även om det är dyrt, som allt annat här i världen är. Vi får vara glada att vattnet nästan är gratis och att man alltid kan leva på pasta om rollspelen tog alla ens pengar i början av månaden :gremgrin:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Din tv, din dator, din stereo, din soffa, din säng för att inte tala om musikinstrument, de är dyra...
Fast klart, där har vi mer rollspelsrelaterade kostnader:
Skön skinnsoffegrupp (alt hörnsoffa); ca 10 000kr
Spelledarfåtölj; ca 500 - 5 000 kr (ska köpa en bättre)
Soffbord (sånt med en våning under också helst); minst 1000 kr
Bakgrundsmusik...
osv, osv

Och per kväll;
Mat till rollspelskväll; 50 per pers
Junk till rollspelskväll; 30 per pers
Te, kaffe, cc eller öl; några kronor till ca 30 per pers
Tunnelbanebiljetter...
och ev osv :gremlaugh:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Jag har slängt ut många tusen på rollspel, väldigt många tusen...
Äger ungefär trettio olika system med lite till väldigt mycket material till allt...

Å andra sidan... Min andra favorit hobby, off-pist åkning...

Fet skida m bindning: Ca 8000
Hard-shell jacka/byxor: MINST 5000, kan lätt bli det dubbla
Lavin Transciever: 3500
Sond: 500
Ryggsäck: 800
Spadjävel: 600
Pjäxor: ca 4000
Camelbak: 400
Hjälm: 800
Liftkort: ca 1500kr vecka alt. 8000 säsong
Stavar: 300

Å sedan sjuka överpriser på allt i närheten av ett skidområde...

Spela datorspel kommer upp i en rejäl slant, liksom de flesta sporter.

Rollspel är, om man inte har ett maniskt köp begär helt klart bland de billigaste hobbys som finns...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Argh! (OT) (Samlingssvar)

Läser ni inte varandras inlägg eller? Hur många identiska inlägg som jämför rollspel med andra hobbies måste ni skriva? Det viktiga var inte att rollspel är en dyr hobby (det kan vara en jättebillig hobby) utan bara att titta lite på hur olika dyra olika system är jämfört med varandra egentligen.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Back to topic?

...utan bara att titta lite på hur olika dyra olika system är jämfört med varandra egentligen.
Fast tycker jämförelsen mellan system kan halta lite, har hänt ett bunt gånger att jag bara köpt världsboken och sedan tagit valfritt system, eller friform till det. Medan andra klarar sig bra utan världsböcker och kampanjer, men jagar systemen.

Samtidigt är jag väldigt förtjust i att ha en bra spelmiljö (hemma, på konvnet bryr jag mig föga så länge jag inte slår i huvudet i taket är jag nöjd) och har haft baktankar på den när jag köpt saker som soffbord, musik, tekannor osv, vilket är kostnader som inte vägdes in här i början.

Så summan verkar vara att smaken avgör priset, eller?

Och nästa fråga blir om jag ska köpa Red Dwarf RPG, eller nöja mig med att se om alla avsnitt som sambon redan har på video?
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Back to topic? Nix pix :D

Och nästa fråga blir om jag ska köpa Red Dwarf RPG, eller nöja mig med att se om alla avsnitt som sambon redan har på video?
Du ska givetvis köpa Red Dwarf RPG och ha ALLA avsnitt rullandes i bakgrunden under spelmötena....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Back to topic?

"Fast tycker jämförelsen mellan system kan halta lite, har hänt ett bunt gånger att jag bara köpt världsboken och sedan tagit valfritt system, eller friform till det."

Därav anledningen till att jag skrev ned exakt vilka böcker som ingick i "paketen" och dessutom mina kriterier i början av inlägget. Vilket jag också skrivit på annan plats i tråden. Så: Bläääää!
 

ÄlveKatt

Veteran
Joined
28 May 2005
Messages
162
Location
Linköping och Jönköping
Tja. Jag har köpt lite DoD6-böcker. De två expertböckerna och Bestiariet. Grundboken fick jag i födelsedagspresent.

179 kr st vill jag minnas att expertböckerna kostade. Bestiariet 259.

Beställde nyligen Transhuman space med en modul. 402 spänn. Är det så bra som jag tror att det är så kommer jag spendera minst lika mycket till på moduler till det.

Jag har Skymningshem, Andra imperiet. ca 260 spänn. Hittils det jag spendera minst på, och hittils det jag använt mest...

Drakar och demoner kanske jag skaffar en världsmodul till, kanske. Andra imperiet kommer jag antagligen glatt att köpa vad än ges ut till. I övrigt så är jag lite nyfiken på ett rollspel som utspelar sig helt på mars, kommer inte ihåg titeln, men har för mig att den var Red planet eller liknande.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
om ämnet

Därav anledningen till att jag skrev ned exakt vilka böcker som ingick i "paketen" och dessutom mina kriterier i början av inlägget. Vilket jag också skrivit på annan plats i tråden. Så: Bläääää!
Jo, lite fånig bråkighet, jag har nämligen inte kunnat köpa dina kriterier (men det skrev jag redan i ett tidigt inlägg och upprepat nån gång).

Ser inte vitsen med inlägg när man specare en sak och jämför med andra (drog du inte upp saker som fotbollar och ölkvällar i senare jämförelser?) som man lägger helt andra värderingar på. Men summa sumarum är nog att rollspel blir en billigare hobby för mig än vad den verkar bli för dig (om man räknar på det du ser som növändigt), men å andra sidan har jag valt delar av hur mitt hem ser ut utifrån att ha en bra spelyta (vilket har kostat en del).
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Eon är billigare!

Eon säljs för 199 på SF-bokhandeln (i alla fall). Vet inte om någon redan nämnt det, men ändå...

http://www.sfbok.se/standardfiler/fra.asp?dir=3500&ID=3920

(scrolla ner en bit till "Eon III Box")

PS; Jag vet att de redan säljer individuella delar av boxen för ett högre pris än själva boxen!

PPS: Atlas boxen finns även till samma pris tror jag
 
Top