Nekromanti Så dyr är din hobby

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Här är vad det kostar att börja spela rollspel i Sverige idag. Priserna är hämtade från SF-Bokhandelns hemsida (www.sfbok.se). För att börja spela anser jag att följande krävs:
o Fullständiga regler, vilket inkluderar monsterlistor etc.
o En mer än nödtorftigt beskriven spelvärld, vilket inkluderar kartor, platsnamn etc.
0 Ett introduktionsäventyr, om inte i själva boken så åtminstone tillgängligt på företagets webbplats.


Att börja spela Dungeons and Dragons:
269 Players HandBook
269 Dungeon Masters Guide
269 Monster Manual
299 el 358 Världsbok (Eberron eller Forgotten Realms)
= 1106:- el 1165:-
Spelet förutsätter även användandet av miniatyrfigurer, vilket ökar priset ännu mer.

Att börja spela Drakar och Demoner:
329 Drakar och Demoner Reviderad
259 Världsbok (Osthem eller Mittland)
= 588:-

Att börja spela Eon:
279 Eon III - Spelarens bok
249 Eon III - Spelledarens Guide
= 528:-

Att börja spela Götterdämmerung:
199 Codex Persona
199 Lex Libris
= 398:- (OBS! Kampanjpris! Egentligen: 498:)
Jag är inte heller helt säker på att Götterdämmerung har tillräckligt med världsinformation för att platsa här, men jag tar med det ändå.

Att börja spela Vampire:
198 World of Darkness Rulebook
298 Vampire the Requiem Core Rulebook
= 496:-

Att börja spela Call of Cthulhu:
298 Call of Cthulhu RPG 6th Edition Softcover
= 298:-

Att börja spela Shadowrun:
298 Shadowrun RPG 4th Edition
= 298:-

Att börja spela Mutant:
249 Mutant: Undergångens Arvtagare, reviderad utgåva
= 249:-
Kanske lite orättvist, jag skulle kunna inkludera även Pirit: Den innersta kretsen (329:) i listan över böcker som behövs...

Att börja spela Västmark:
249 Västmark 3
= 249:-

Att börja spela Ars Magica:
218 Ars Magica RPG 5th Edition
= 218:-


SLUTSATSER:

Helt oväntat var ett litet spel som Ars Magica billigast.
Man kan konstatera att ju populärare ett spel är, desto dyrare är det.
Trenden nu verkar vara att dela upp böckerna så att spelarna kan köpa var sin regelbok att läsa och ha hemma.
Det är asdyrt att börja spela rollspel. Fast billigare än Yu-Gi-Oh, va? :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Western:
Western Grundboken: 99:-
Summa: 99:-

Slutsats: Spela kopojke med stetson. NU!


Storuggla, rebel yell
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: D&D med *riktig* kampanjvärld

681 Dungeons & Dragons: V.3.5 Core Rulebook Collection
175 Player's Guide to the Wilderlands
536 Wilderlands of High Fantasy Boxed Set
286 City State of the Invincible Overlord
19 Porto
= 1 697 kr

Det blir alltså betydligt dyrare att spela D&D med en klassisk kampanjvärld än med nymodigheter som FR och Eberron, men det får det vara värt. Miniatyrfigurer kan man skita i, men däremot måste man spendera veckor av värdefull arbetstid + lots of dollars för att få tag på de gamla hederliga kartorna som trycktes i slutet av 70-talet och vars kvalitet givetvis vida överglänser de nya versionerna :gremtongue:.

Man kan ju förstås också spela D&D med hjälp av bara Players Handbook, XP-listan ur Dunder & Drakar, samt SRD och någon av alla de otal hobbykampanjvärldar som finns att ladda ned gratis (varav de flesta suger), vilket ju bara kostar ca 243 kr + porto och en hel del trycksvärta, men det är ju inte lika kul...

(Priserna ovan är hämtade från AdLibris, förutom för Player's Guide to the Wilderlands som ej fanns inne, varför SF-bokhandeln fick agera riktmärke)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Fast Eon III kostar ju i ärlighetens namn bara 198:– i box-form. Och då får du med båda böckerna, rollformulär och tärningar.

Dessutom är du ett svin för att du fick mig att räkna ut ungefär hur mycket pengar jag spenderat på D&D de senaste fem åren.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Fast Eon III kostar ju i ärlighetens namn bara 198:– i box-form. Och då får du med båda böckerna, rollformulär och tärningar."

Oj, den såg jag inte ens, det var ju en jättebra deal! Eftersom även tärningar medföljer skullej jag påstå att det t.o.m är bättre än Westerns superdeal. Typ, i alla fall.


"Dessutom är du ett svin för att du fick mig att räkna ut ungefär hur mycket pengar jag spenderat på D&D de senaste fem åren. "

Vågar man fråga? Jag har lagt ut c:a 1000* senaste tre månaderna, så jag har inte ens alla Core Rules, och jag har inte ens börjat spela ännu.

* PHB, Eberron, Sharn: City of Towers, Shadows of the Last War, Whisper of the Vampires Blade och The Vault of Larin Karr
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Fast för de senaste jag lockat in i hobbyn har det sett ut så här:

Friform/systemlöst
Saknar regler: 0 kr
Karaktärsblad (tomma papper): så gott som 0 kr
Världsbeskrivning nutid (telefonkatalogen) inklusive namnlista och kartor (hemnet för huskartor): 0 kr
Kampanjmatrial (dvs en plott snodd från tv): inga pengar som jag inte redan betalt...
Summa 0 kr
:gremlaugh:

Sedan ska man bara hitta folk som vill lära en... eller förresten, när jag egentligen började rollspela hade vi inte hittat några regler, utan ritade en egen karta och improviserade :gremlaugh:

Så som allting beror det på vad man vill ge, själv tänker jag nog här näst köpa Red Dwarf RPG för typ trehundra, för det är ju kul med nya system och att äga saker :gremlaugh:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Min hobby är dyr

Jag slår knappast Dante på totalbasis, men de senaste tre månaderna har jag i alla fall köpt/fått följande D&D 3E-/D20 Fantasyprylar:

Scarred Lands Campaign Setting: Ghelspad
Scarred Lands Gazetteer Termana
Scarred Lands Campaign Setting: Termana
Complete Guide to Treants
Complete Guide to Wererats
Complete Guide to Dopplegangers
Unearthed Arcana
Eberron Campaign Setting
Dead Man's Crest
Eldrich Sorcery
Aberrations
Glades of Death
The Wurst of Grimtooth's Traps
Fane of the Witch King
The Mother of All Encounter Tables
Chaos Rising
Tomb of Horrors II

Om man även räknar in OGL- och ej fantasy D20-prylar har jag även införskaffat:
Conan RPG
Conan Scrolls of Skelos
Castles & Crusades Monsters & Treasures
Gamma World Players´s Handbook
Gamma World Game Master´s Guide
Gamma World Mutants & Machines
Gamma World Out of the Vaults

Har även beställt (och betalt) för följande D20-prylar, men har ännu ej fått dem (Troll Lord Games har superrea för tillfället):
By Shadow of Night
Codex of Erde
Lost City of Gaxmoor
Mortality of Green
Vakhund
Felsentheim

Dessutom har jag köpt en hel del prylar till äldre D&D-upplagor och för att komplettera min samling + ytterligare ett par rollspel, men jag orkar inte räkna upp dem.

Den som kan slå mig får räcka upp en hand!

Tilläggas kan att jag inte har spelat rollspel en enda gång under denna period (mer än att jag förberett en karaktär till en Warhammer FRP by e-mailkampanj).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är asdyrt att börja spela rollspel."

Räknar du per effektiv speltid, eller bara som en engångskostnad?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Räknar du per effektiv speltid, eller bara som en engångskostnad?
Intressant nog så har jag märkt en tendens att ju mer prylar jag köpt till ett system, desto mindre har jag spelat det. Nån mer som känner igen effekten?

Kanske skull sälja alla extra böcker till Castel Falkenstein så jag kommer igång och spela det igen :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaj, där ser man..
Smakar det så kostar det, antar jag.. Tur att man kanske inte lirar alal spel, för då hade jag nog inne enns ha råd med nudlar... :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Både ja & nej..

Intressant nog så har jag märkt en tendens att ju mer prylar jag köpt till ett system, desto mindre har jag spelat det. Nån mer som känner igen effekten?
Joo, visst så känner jag igen det..
Det finns väll vissa böcker till DoD6 soom jag kanske inte gluttat i SÅ mycket som jag trodde att jag skulle göra faktsitk. Doclk så är det alltid bra att ha dem, utifall man skulle behöva dem...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Bara att lägga ner med en gång då... [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
o En mer än nödtorftigt beskriven spelvärld, vilket inkluderar kartor, platsnamn etc.
Har dagens nybörjare så torftig fantasi att färdiga spelvärldar är nödvändiga? Duger det inte med Stora Skogen, Höga Bergen, Gamla Ruinen och Djupa Träsket längre? Åsså några skurkar att slå ihjäl och några skatter att plocka på sig.

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Har dagens nybörjare så torftig fantasi att färdiga spelvärldar är nödvändiga? Duger det inte med Stora Skogen, Höga Bergen, Gamla Ruinen och Djupa Träsket längre? Åsså några skurkar att slå ihjäl och några skatter att plocka på sig."

Det vet jag absolut inget om, men om man saknar, låt säga MM och DMG till D&D har du ju varken skatter eller skurkar.
Vad jag menade var snarare att jag själv anser att ett komplett rollspel inkluderar något slags spelvärld i alla fall (även om de inte gjorde de förr och jag hade lika kul för det).

Shadowrun är ju med bara grundboken mer komplett än vad Drakar och Demoner är, t.ex. Så jag tyckte det var rättvisast att jämföra så.

Den som anser att ett annat antal böcker duger ser ju vilka böcker jag har satt ihop paketen av, och kan med enkelhet räkna själv vad det skulle kosta att ge sig på ett nytt spel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, generellt menar jag nog hur dyrt det egentligen kan bli för den genomsnittlige spelledaren, som ju sällan köper endast ett spel och bara grundboken.

Det är klart att det KAN vara en asbillig hobby om man köper och endast spelar Western, och är sex personer som delar på kostnaden. Men så lite köpte jag inte ens när jag var 11 bast och spelade Drakar och Demoner. Bara Sinkadus-kostnaden var mer än jag la på bio och lakrits.

För min del, jag spelar kanske en fjärdedel av alla spel jag köper, och spelar dem inte ens mycket, så är det otroligt dyrt per effektiv speltid också. Ibland är det nästan jämförbart med typ... en bra utekväll med drinkar och taxi för vissa spel jag köpt (jag har Call of Cthulu-prylar för i runda slängar 1200, och har spelat kanske 20 timmar sammanlagt av det spelet, vilket är ungefär som en bra utekväll, alltså 600 spänn, och festande i 10 timmar).
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Ja, vi kanske pratade förbi varandra där.

Jag är i alla fall av den bestämda åsikten att den produkt man köper ska innehålla allt man behöver för att sätta igång med spelet. (Nå, tärningar kanske blir svåra att distribuera med en bok.) Man ska inte sälja rollspelsbyggsatser i flera bitar som man måste bygga ihop själv, man ska sälja färdigmonterade rollspel.

(Att rollspelet i efterhand kan byggas ut med både läskmaskin och pulslaserartilleri är en annan sak.)

Dewil
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Dyrt?

Jag vet inte, men jag skulle gissa att jag har köpt rollspel för kanske 2000 totalt, en del av dem är säkert SVEROK-pengar också. Det tycker jag är rätt billigt för allt nöje jag haft under de dryga tio år jag har spelat. Var fick du dyrt ifrån? Man behöver inte så mycket för att spela. Vi hade först SRR och delade på det (kan inte ha kostat många hundralappar) och efter det spelade vi väldigt mycket Stjärnornas krig, vilket vi köpte för 150 pix. Dyrt?

Vill man spendera pengar är det klart att man kan. Det verkar mest onödigt att köpa de dyra spelen du listat, när man klarar sig minst lika bra med de billigare. Nu ska vi se, jag skulle säga att det kostar ungefär 100 kronor att börja spela rollspel. Fem personer som köper till exempel Skymninghem: andra imperiet plus lite ektra för tärningar och annat fluff.

Nu antar jag att syftet med tråden inte var att klaga på att det var dyrt att börja spela rollspel. Jag har funderat lite, men jag kan faktiskt inte komma på något annat. Vad var syftet med tråden? Att populära saker är dyra är väl nästan sant per definition.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dyrt?

"Vad var syftet med tråden?"

Att få flera XP :gremsmile:

Men okej, rubriken var lite Aftonbladet Söndagsbilaga tänkte jag, och det är ju roligt. Annars kan man kanske se det som en konsumentguide eller nåt? Så man vet lite vilka spel som är billiga att börja med, och vilka som är dyra. Det var helt enkelt så att jag satt och kollade lite vad olika spel kostar, funderade lite på hur stor skillnad det egentligen kan vara, och när jag ändå hade en anteckningarfönster med alla uträkningarna så tänkte jag att jag lika gärna kunde göra ett inlägg av alltihop när jag ändå var igång.
 
Top