Särdrag, mörk hemlighet, stolthet, bond, flaw och sådana verktyg

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hmm med referens till den andra tråden om triviala hangups - faktumet att ett legendariskt rollspel som Pendragon har en statt som heter "honor". Som en billig mobiltelefon...
I gammal god diskussionstradition väljer jag att tolka dig på sämsta möjliga vis. Vad är du för sexist som bara vill spela spel utan honor?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Jag har alltid varit av skolan att korta beskrivningar av karaktärsdrag på rollformulär bara uppmuntrar spelare till att inte skriva en ordentlig backstory, med mål, drivkrafter och relationer. Det kanske är bättre än inget, men jag ser ändå hellre att rollspelet ger en mall för hur man skriver en bra backstory än att man skapar något kortfattat begrepp och gör det regelmekaniskt eller ännu värre slumpmässigt.

Med det sagt så tycker jag att det kan funka riktigt bra med karaktärsdrag i vissa specifika spel som Pendragon. (Jag håller dock med om att de borde lära sig stava honour och armour).

I Pendragon är att uppehålla ridderliga ideal en del av spelet. Jag ser dessa traits inte som hur rollpersonen faktiskt är personlighetsmässigt, utan hur skickligt rollpersonen har valt att agerat enligt dessa ideal (oavsett om det går mot personens natur).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I Pendragon är att uppehålla ridderliga ideal en del av spelet. Jag ser dessa traits inte som hur rollpersonen faktiskt är personlighetsmässigt, utan hur skickligt rollpersonen har valt att agerat enligt dessa ideal (oavsett om det går mot personens natur).
Det är ju så det är skrivet också. Traits handlar inte om hur du är, utan om hur du historisk sett var handlat. Att ha Valorous 19 behöver inte betyda att du inte känner rädsla, utan kan innebär att du blir skraj men övervinner din rädsla 19 gånger av 20. Inte heller spelar man ”fel” om man med Lustful 17 börja försöka agera Chaste, en gammal kåtbock kan ju omvärdera sitt gamla beteende och försöka leva på ett annat sätt.
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Det är ju så det är skrivet också. Traits handlar inte om hur du är, utan om hur du historisk sett var varit. Att ha Valorous 19 behöver inte betyda att du inte känner rädsla, utan kan innebär att du blir skraj men övervinner din rädsla 19 gånger av 20. Inte heller spelar man ”fel” om man med Lustful 17 börja försöka agera Chaste, en gammal kåtbock kan ju omvärdera sitt gamla beteende och försöka leva på ett annat sätt.
Det är tyvärr lite olika beskrivet i olika versioner av spelet. Tanken har nog aldrig varit att det ska vara begränsande för hur din karaktär känner, det är bara hur väl du hittills har agerat enligt karaktärsdragen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är tyvärr lite olika beskrivet i olika versioner av spelet. Tanken har nog aldrig varit att det ska vara begränsande för hur din karaktär känner, det är bara hur väl du hittills har agerat enligt karaktärsdragen.
Helt i enlighet med Aristoteles' dygdetik. Att vara modig handlar inte om hur du känner, det är något du blir genom att träna dig själv i modigt handlande.
 
Top