Sällskapsspel till semestern?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Yatzy är tyvärr mitt hatspel nummer ett, men jag förstår att det är ett klassiskt semesterspel för andra 🙂
Får jag föreslå Zilch som är en kombination av (pott-samlarspelet) Yatzy och (push your luck-spelet) Kasta gris? Läs först reglerna, sedan kolla på videon.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
SPINGO!
Mitt favoritspel som jag tyvärr inte får spela så ofta längre. En 12 sidig tärning med olika bokstavskompinationer. Ett block med 5x5 rutor.
Kasta tärningen, välj en bokstav och plita ner den i valfri ruta i rutnätet. Får du upp spingorutan får du välja bokstav. Vinnare är den som får ihop flest (och/eller längst) ord i rutnätet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
No Thanks - Det enklaste av det enkla. Har tack och lov i princip ersatt Uno i mitt hus...
Hey, thats my fish - Finns bara regler på engelska, men de är extremt enkla så jag rekommenderar dem i alla fall.
Sagan om ringen - Slaget om Midgård. Stratego med extra allt. Lite tyngre och tar lite längre tid.

Absolut +1 på Splendor och Hive pocket även om det senare är rätt crunchy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det blir definitivt Ord Mix har vi bestämt. Sen ska vi låna När då då? och se om det faller frun i smaken. Men kom gärna med mer tips 🙂
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Du menar "den tidigare", va? :) Splendor är ett av mina bästa brädspelsköp tillsammans med Spirit Island.
Njae, jag menar att Hive pocket är ett rejält tänkigt spel. Den smarta spöar den mindre smarta i princip varje gång. Det är ett perfect information skicklighetsspel utan slump. Splendor är jättebra, det var vårt favoritspel hemma under något år och och ett jättetrevligt gatewayspel. Därtill går det ned i ett par deck boxes om man packar om det.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
andra favoriter på två just nu:

Helt Genialt (Knizia), eller det mindre reseanpassade Genialt, finns inte nytt men väl på tradera för en spottstyver stup i ett.
Samuraj (Knizia), riktigt bra och skalar snyggt på antalet spelare. Även det för typ hundring på tradera.
Qin (Knizia), det finns nog faktiskt att köpa nytt men vet inte om just svenska utgåvan är den som finns.

(ehm, ja, jag gillar Reiner)

Sen, om man ska frångå det där med på svenska, för det är så onödigt att begränsa sig så om spelen ändå är enkla att lära sig och är språkoberoende i sig själva:

Vad som helst från GIPF-serien, abstrakta kluriga och roliga
Finns mer av Knizia som inte översatts med regler på svenska, många riktigt bra på två. Ra finns väl i tryck nu också, Tigris & Euphrates får man söka lite mer efter. Medici vs Strozzi riktigt bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
andra favoriter på två just nu:

Helt Genialt (Knizia), eller det mindre reseanpassade Genialt, finns inte nytt men väl på tradera för en spottstyver stup i ett.
Samuraj (Knizia), riktigt bra och skalar snyggt på antalet spelare. Även det för typ hundring på tradera.
Qin (Knizia), det finns nog faktiskt att köpa nytt men vet inte om just svenska utgåvan är den som finns.

(ehm, ja, jag gillar Reiner)

Sen, om man ska frångå det där med på svenska, för det är så onödigt att begränsa sig så om spelen ändå är enkla att lära sig och är språkoberoende i sig själva:

Vad som helst från GIPF-serien, abstrakta kluriga och roliga
Finns mer av Knizia som inte översatts med regler på svenska, många riktigt bra på två. Ra finns väl i tryck nu också, Tigris & Euphrates får man söka lite mer efter. Medici vs Strozzi riktigt bra.
Alltså. Jag är en Reiner-fanboy också, och T&E och Ra är två av de bästa brädspel som gjorts. Men inte fan är de varken bäst på två, har kort speltid eller särskilt små?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Som parantes är även ovan nämnda Slaget om Midgård från Dr Knizia. :)

När vi även pratar om Knizia så kom jag att tänka på Battle Line/Schotten totten. Där har vi ett riktigt bra spel som är väldigt lätt att ta med sig. Vet inte om det finns på svenska dock...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Battle Line är toppen och Slaget om Midgård är ju bästa brädspelet med LotR-tema, hands down.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Alltså. Jag är en Reiner-fanboy också, och T&E och Ra är två av de bästa brädspel som gjorts. Men inte fan är de varken bäst på två, har kort speltid eller särskilt små?
Bäst på två vet jag inte om jag sa, men jag gillar bägge skarpt på två! Och skulle ju hellre spela Ra eller T&E på två än otroligt mycket annat. :)
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
SPINGO!
Mitt favoritspel som jag tyvärr inte får spela så ofta längre. En 12 sidig tärning med olika bokstavskompinationer. Ett block med 5x5 rutor.
Kasta tärningen, välj en bokstav och plita ner den i valfri ruta i rutnätet. Får du upp spingorutan får du välja bokstav. Vinnare är den som får ihop flest (och/eller längst) ord i rutnätet.
You had me at 12-sidig tärning
 
Top