Sällskapsspel till semestern?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Hej!

Om två veckor åker jag, frun och vår 16-månaders lilla kille till en stuga i skärgården. Naturligtvis tar vi med den gamla trotjänaren Uno, men jag vill gärna ha tips på fler semesterspel som jag och frun kan spela när den lille somnat! Det finns dock en del krav på spelen:

Det ska vara ett kompakt litet spel som är lätt att ta med då vi har mycket packning.

Det ska vara ett spel som inte kräver för mycket utrymme för att spela.

Det ska vara på svenska.

En spelomgång får inte vara för lång

Reglerna ska vara enkla att lära sig och förstå.

Det får inte vara ett frågespel.

Känner någon till ett spel som uppfyller dessa kriterier? 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Codnames har vi hemma. Håller med om att det är ett fantastiskt spel 🙂

Jag har varit sugen på När då då? men är inte det ett frågespel? Frun bojkottar tyvärr frågespel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag gillar Magic Maze, det finns på svenska och lådan är inte så stor. Det kör med stegvis inlärning så inte mycket nytt att hålla i huvudet.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Splendor är kul :)
Zombie dice är enkelt och går snabbt
Maxi-yatzy är grymt kul
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Exit-spelen är också ganska kompakta, men inte alls lika bra som Unlock (som tyvärr har större låda som mest är fylld med luft).
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Patchwork (brickläggarspel) och Sushi go (deck building-spel) uppfyller alla era krav och är riktigt trevliga spel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Patchwork (brickläggarspel) och Sushi go (deck building-spel) uppfyller alla era krav och är riktigt trevliga spel.
Finns det små boxar för Patchwork? De verkar vara av det lite större slaget när jag gjorde en snabb googling.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Mina favoritspel för två är Patchwork, 7 Wonders Duel och Race for the Galaxy (som också är en höjdare på flera). Jag tror dock de faller på dina kriterier (7WD faller på både tid och "superlätt att lära", Patchwork faller på tid och RftG på "superlätt att lära"). Sen såg jag att du med litet menade verkligen litet.

Så, Hive kanske. Eller ta med en vanlig kortlek bara?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Finns det på svenska? Hittar bara engelska utgåvor.
Ajdå, missade det kravet. Reglerna är på engelska, men det finns ingen text som behöver läsas under spelets gång, om det spelar någon roll.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hur stora är boxarna? Googlade och de ser rätt stora ut.
hmm jag tyckte det var en ganska pyttig box, tänk på att det är inte vanliga 7 wonders, utan två-spelar versionen 7 wonders duel, men om boxen är för stor så ta ut alla bitar och lägg i en mindre box, jag tror boxen är designad så att man kan trycka in bitar från alla expansioner och ha med sig allt i en box (fast jag har bara provat the core game), så du kan lätt få plats med sakerna i en mindre plastcontainer eller nått

här kan du se en jämförelse mellan boxarna i början på videon:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Tsuro - världens bästa spel
Shack - vanligt jäkla shack
Race for the Galaxy - bygg ditt imperium i detta kortspel*
Djenga - riskerar kanske att väcka ungen, i och för sig

*just ja, finns ju inte på svenska, tror jag
 
Last edited:
Top