Nekromanti Sälja vapen...

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Råvaror arbete

Det fungerar helt klart inte att försöka jämföra silver med kronor. För det första tror jag att en gris på medeltiden hade lägre värde än idag, eftersom dagens grisar ger bra mycket mer avkastning. Om du sedan skulle sätta 100 kr för en silver, då kostar en öl 100 spänn, och då är det en vanlig blaskig ölsort. Svärdpriserna måste vara felaktiga, men att försöka jämföra med dagens värden på saker och ting fungerar knappast.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Har någon av dem färdigheterna värdera och köpslå?
om de inte har det så blir svärden inte värda så mycket... om du inte vill att de ska få så mycket pengar så slår du bara köpslå och värdera dålt... och helt plötsligt får deras karaktärer för si att ett svärd MAX kan vara värt 150s och de kan behålla sin värderingar. Jag tycker inte att det är något fel på priserna. Vapen kostar. Så enkelt är det.

Mvh Ezzy
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Smeder...

Jag vet ju egentligen inte avsevärt mycket om det här, men jag har hört att det bara brukade finnas väldigt väldigt få (typ en...) smed i varje stad. En större stad kanske hade 2-3 smeder. Så det kanske inte är helt fel om de är högre avlönade... kanske... tror jag...
Ähhh... ni som är smarta får grubbla över det där...

*hoppas att ingen av spelarna får för sig att göra en smed-RP* /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Håller med föregående talare svärd ska inte vara vanliga bland stråtrövare och annat o knytt... Däremot får de gärna vara beväpnade med spjut, yxor och liknade vapen... Vadå kännas rätt mot spelarna för övrigt var fick stråtrövarna tag på så dyra och bra vapen det är inte direkt så att man bara springer och köper ett svärd när man är stråtrövare ty det har man inte råd med... Och alla andra som brukar springa omkring med svärd är bra på det och har ofta massa rustning.... Jaja tänkte bara infoga lite saker

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Smeder...

<I>Jag vet ju egentligen inte avsevärt mycket om det här, men jag har hört att det bara brukade finnas väldigt väldigt få (typ en...) smed i varje stad. En större stad kanske hade 2-3 smeder.</I>

Medeltida städer hade ofta väldigt få av väldigt mycket som man hittar i drösvis i fantasystäder, och vice versa... En artikel som tar upp det hela rätt bra:

<A HREF="http://www.io.com/~sjohn/demog.htm" target="_new">http://www.io.com/~sjohn/demog.htm</A> -- Åke
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Detta kan väl kanske vara försent men du kanske inte borde låtit dom få strids svärden om du inte vill att dom ska ha så mycket pengar...
men nu kan du ju låta någon fin liten gûrder tjuv norpa dom "problemet" löst

Jag är gud
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Råvaror + arbete

Väldigt intelligent inlägg
många tänker nog 35 silver oj vad mycket för en vanlig arbetare men nu är det ju så att den vanlige arbetaren inte kan spara sina pengar (så som du sa det med familj och hyra och sådant)
så hur mycket räcker 35 silver minus skatt till?
tja han klarar sig väl relativt bra kanske ungarna kan få någon form av skolning eller något

Jag är gud
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Råvaror arbete

Jag vet att det inte är bra att jämföra silvermynt med kronor, jag ville bara inte att Björn skulle få sista ordet i den frågan (samt att jag inte tänkte helt klart på grund av sömnbrist =)...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag har tänkt på det, tyvärr har en av rollpersonerna varit lärling hos en vapensmed i några veckor...

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Det var egentligen meningen att de skulle bli tillfångatagna av stråtrövarna, nackdelen är att jag har mer otur med tärningar än vad mina spelare har.... =)

WHaLe
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Hur ska man kunna sälja vapnen inne i en stad i consaber, när man inte får ta med sig vapnen in???

WHaLe
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Vapenlagar, frihet & sånt!

Just det... Barbariska hundar är vad ni är Sabriska pack!

Att ens tänka på att ta ifrån en människa dess gudagivna rätt att Äga, bära och använda vapen. Det är ju just denna frihet som alla andra friheter grundar sig på. Nej det är en djävla tur att man är Asharier...
:)


/Bjorn
 

Tiraken_UBBT

Veteran
Joined
18 Aug 2000
Messages
36
Location
Tidaholm
"En annan fråga, var säljer man lättast vapen??"

Lättast vapen gör alverna av alglas men det kostar!


Mvh Christian
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Vapenlagar, frihet & sånt!

Har du inte tänkt på att det är större risk för mord mm om pöbeln får bära vapen inne i städerna.. I vissa fall kan denna samling obildade bönder göra stor skada, vilket gör att vi bildade adelsmän förlorar en massa pengar. Även ni asharier borde kunna tänka så långt, trots att ni flydde ifrån daak...

WHaLe
 
Top