Nekromanti Sälja vapen...

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
I min kampanj är rollpersonerna inte speciellt rika, 50 silver är en förmögenhet... Detta har gått ganska bra fram tills några stråtrövare hoppade på dem, de lyckades efter lite strid klubba ner dem med sina trästavar och nu har de 3 stridssvärd... Dessa försöker de genast sälja.. Vad ska de få för dem?? Enligt reglerna borde de få 500 per svärd, eftersom de är begagnade.. Det betyder att de helt plötsligt har 1500, när de förut tyckte att 50 silver var mycket..

WHaLe
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Se till att vapnen är så pass begagnade att ingen vill köpa dem. Kanske endast för ett otroligt underpris på 350 silver tillsammans.

[color:green]//Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Jag har funderat på det, men med tanke på att jag använde svärden som om de var nästan nya nya, lite lägre bryt bara, när stråtrövarna använde dem så är det inte helt rätt mot spelarna...
En annan fråga, var säljer man lättast vapen?? Det är ju knappast så att smeden köper "tillbaka" svärd, eftersom han ju självklart vill sälja egentillverkade vapen???

WHaLe
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, jag och Lycan kom fram till att vapenpriserna i Eon är rent groteskt höga. Min léaramrp tex, var väldigt fattig- hon ägde bara ett par järnstänger sedan hon lämnat föräldarhemmet. Sedan kom vi fram till att hennes noloinbåge var lika mycket värd som en hel boskapshjord. Väldigt lyckat, mao. :)

- Ymir, har sänkt vapenpriserna i Eon kraftigt
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Om det var en fattiglappskampanj där det är viktigt med priser på vapen och sånt kanske inte stråtrövarna borde haft stridssvärd från början...? Eftersom enligt detta sättet att se på det hela... ett svärd är ju en förmögenhet säljs det kan man leva på det ett bra tag... En schysst yxa är ju mer 'prisvärd'... kanske...

Jonas...
Grisodlare...!?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tja iofs så är väl historiskt Svärd och andra vapen rätt så dyra i förhållande till det mesta annat. Det Beror väl rätt mycket på tidsperiod/teknologisk utveckling också men för t.ex. en romersk fotsoldat så var säkerligen hans svärd och bröstharnesk de överlägset dyraste föremål han ägde. Det är vad jag har fått för mig i alla fall. Nån annan kanske vet bättre råd??? (Björn Hellqvist är väl lite av en auktoritet på sånt här.)


/Bjorn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En riddares rustning och häst var värda tillsammans 23 kor. Det nämns inte om dennes vapen ingick. Det är taget från medelitad krönikor eller räkenskaper, misstänker jag.

/RipperDoc - nåt är iaf bra skevt med vapenpriserna

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Instämmer. Visst kan man sänka vapenpriserna överlag. Men om nu svärd är så dyra (även efter en rejäl sänkning) så är det ju mer troligt att den stackars stråtrövaren skulle sålt svärdet själv och gått hem till gården eller liknande.

Med tanke på priserna så är det nog mer troligt att stråtrövare är beväpnade med klubbor och kanske spjut och yxor snarare än svärd. Dessa stråtrövare skulle nog inte heller få för sig att anfalla en välutrustad äventyrargrupp i metallrustningar och svärd utan snarare hoppa på en stackars vandrare eller liknande.

/Gunnar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Silverdolkar, återigen

Det är något mysko med vapenpriserna dock. I förra forumet (innan omdesignen) räknade vi ut att en dolk är värd mer än sin vikt i silver. Om världen inte är uttalat fattig på järn likt krilles "Skymningshem" är det svårt att motivera detta.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Silverdolkar, återigen

Nåja

i) Det är inte materialet i dolken eller svärdet som är dyrt, det är hantverket som kostar.

ii) Jag misstänker att felet i EON snarare är att silver och guld är för lite värt i förhållande till sin egen vikt. Ser man till antiken och/eller medeltiden så är ETT guldmynt i princip en förmögenhet för vanligt folk och en vanlig börs med guldpengar är ganska mycket till och med för rikt folk.

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Silverdolkar, återigen

Det är inte materialet i dolken eller svärdet som är dyrt, det är hantverket som kostar.

Blir det inte extremt lönsamt att vara smed isåfall?

ii) Jag misstänker att felet i EON snarare är att silver och guld är för lite värt i förhållande till sin egen vikt. Ser man till antiken och/eller medeltiden så är ETT guldmynt i princip en förmögenhet för vanligt folk och en vanlig börs med guldpengar är ganska mycket till och med för rikt folk.

Det är möjligt. Personligen tror jag att vapen är överdrivet dyra. Att valutan dessutom är överdrivet tung hjälper inte detta problem ;)
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Re: Silverdolkar, återigen

råvarorna*2 är mitt bästa förslag, kanske lite mer. Vad sen råvarorna kostar är en annan fråga.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Råvaror + arbete

2x råvarukostnaden? Sällan! Om man ska ha tillräckligt med metall till ett svärd, så räcker det ett par kilo stål (med viss materialförlust hamnar slutvikten på kilot). Ponera att stålet kostar motsvarande 200:- per kilo. Svärdet skulle då kosta 4 x 200 = 800:- Smederna har jobbat i totalt fyra dagar med klingsmide, smide av fästets delar, slipning, härdning och montering (antag att totalt tre personer är iblandade i produktionen - det är mycket lågt räknat). Drar man av materialkostnaden, blir det 400:- att dela på, dvs 33:- i dagslön per skalle.

http://www.algonet.se/~enda
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Råvaror + arbete

Räknade du med kronor eller silver?? :- symbolen kan vara missvisande..
Iaf om det nu var silver så är 33 i dagslön en extremt hög lön, med tanke på att en soldat har knappt 3...
Om du räknade med kronor så är ju inte siffrorna exakt samma.. Stålpriset i silver?? Med tanke på att vanligt järn kostar 50 silver per kg så är det kanske en 100 silver per kg..
2 * 2 * 100 = 400 silver.. 200 att dela på.. Det borde bli en 16.5 silver i dagslön, inte heller speciellt dåligt..

WHaLe
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Råvaror + arbete

OK, vi kan göra ett litet räkneexempel. Då Eons grundregler knappast präglas av någon djupare ekonomisk analys, eller att de för den delen tar hänsyn till förhållanden i ett medeltida samhälle (till skillnad från ett medeltidsfantasysamhälle), så kan följande övning egentligen bara delvis åskådliggöra några av de faktorer som styr priset på ett svärd. Då kör vi...

Nisse försörjer sig på att tillverka svärd. Han har familj, och behöver dra in cirka 35 silver per dag för att ha råd med mat, hus och kläder. Svärdsklingan köps från klingsmeden. Det har krävts järn motsvarande 10 kilo för att få fram en stridssvärdsklinga i stål på ett kilo, samt en massa träkol och sammanlagt en halv dags arbete. Säg att klingan kostar Nisse 600 silver att köpa in. Klingan ska slipas, poleras och sluthärdas, vilket tar totalt 1½ dag (52,5 silver), en skida ska tillverkas (20 silver), och fästet ska smidas och monteras (1½ dag + material; säg 100 silver). Summan blir 772.5 silver. Dessutom ska Nisse betala skatt och gärna ha en slant extra för investeringar, inköp och pensionen. Säg att summan blir 800 silver för att Nisse ska ha gått med vinst. Ett stridssvärd kostar 1000 silver, så helt åt skogen är det inte.

Att i detalj räkna ut vad saker och tjänster skulle kosta är rätt meningslöst, men det är i varje fall inte så enkelt att man bara kan ta materialkostnaden gånger X. Jag vet inte vad ett silvermynt ska motsvara i kronor, men om man låter det vara värt cirka 10 kronor, så får man en hyfsat rimlig prisnivå.

http://www.algonet.se/~enda
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Råvaror arbete

Nu är det så att den högst avlönade i Asharien & Soldarn modulen, frijarlen, får 800 silver i månaden, vilket motsvar ca 28 och ett halvt silver om dan.
Låt oss säga att Nisse får behöver likamycket som en skrivare, 160 silver i månaden: 5,7 silver om dan...
Likamycket får klingsmeden får lika mycket.
10 kg järn = 500 silver.
4 dagars smide = 4 * 5,7 = 22.8
1,5 dagars arbete för nisse: 1,5 * 5.7 = 8.55
Jag har inget bättre värde för skidan så den får kosta 20 silver.
Med tanke på att du räknade med 35 silver om dan för arbete så borde fästets kostnad minskas till ca 50 silver.

Totalt pris: 601,35 silver
Hade man tagit råvarupriset * 2 så hade man hamnat på 1000, och det är vad svärdet kostar i regelböckerna...
1000 silver är dock bra mycket mer för en person som tjänar knappt 6 silver om dan jämfört med en som tjänar 35 silver om dan..

Jag är inte riktigt övertygad om att 1 silver är 10 kr. Idag får man ungefär 1000 kr för en gris, en gris i Eon kostar ca 25 silver, vilket enligt dina mått skulle bli 250 kr. Jag tror att medeltidsmänniskorna värdesatte en gris mer än vad vi gör i dag. Jag skulle nog vilja säga att 1 silver motsvarar 100 kr, vilket skulle innebära att grisen kostade motsvarande 2500, vilket jag tycker låter rimligt..

WHaLe
 
Top