Nekromanti Sälj ett MMORPG till mig

G

Guest

Guest
Nu tar du väl ändå i så det står härliga till! Skillnaden mellan CoH och WoW blir ju hela tiden mindre och mindre. CoH har ju numera PvP [något som hela tiden utökas genom nerfs av PvE krafter] loot, auktionhall, raidliknande slutbossar [just ja, du har ju ingen lvl 50], Unika builds som du bara kan få genom att farma, eller köpa för miljoner... Samtidigt som WoW börjar backa lite i tänket och devsen försöker anpassa spelet mer till "vanliga" spelare...

Cryptic har insett vad folk vill ha, och allt detta är ett resultat av att servarna blev mer och mer folktomma innan issue 9... Stor skillnad nu.

Alla storyarcs i CoH är ju för fan lika inspirerande som i WoW, alltså inte alls, tycker inte du ska överdriva CoH fantastiska storyarcs. "Förstör Hydrokonfluxmaniken innan skurkarna hinner öppna en portal" Är lika inspirerande som "Hitta bäverbiff så jag kan baka en paj åt min morbror" Jag läser inte ens storybeskrivningarna längre, men så har jag ju ett X antal lvl 50, så jag har ju gått genom det mesta...

JAg har ju under perioder spelat både WoW och CoH, ganska intensivt dessutom, och båda spelen har sina starka sidor. Men i slutändan så är CoH spelet för mig och jag ska gå genom varför det passar mig bättre:

1. Mindre aktivitetstvång - Jag kan logga in och bara spela en bana och logga ut och få ut något av det. Spelet är mer anpassat för sådant, du måste inte hitta guld, springa i en timme och vänta på att just x ska dyka upp för att du ska kunna klara av uppdraget.
2. Fantasy - Inte min grej direkt, så då åker WoW ner på min intressestege.
3. Community - CoH´s community är skitbra. Trevliga, mogna och bra spelare. Men här kan jag egentligen inte skylla på WoW som spel för att folk ibland uppför sig märkligt, skillnaden är att WoW har 10 miljoner spelare och CoH har inte ens en tiondel...
4. Fria Issues - Alla uppdateringar är helt fria, vilket är nice, dom kommer 3 gånger per år och innehåller massor med nytt hela tiden.

Ja det var väl allt... :)

Faktum är att jag ofta drar på mig debt bara för att hinna med alla storyarcs för en viss levelrange
Du har inte testat Ouroboros :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Cryptic har insett vad folk vill ha, och allt detta är ett resultat av att servarna blev mer och mer folktomma innan issue 9... Stor skillnad nu.
Ja, tyvärr. I takt med att spelets popularitet ökar kommer det in mer och mer folk jag inte vill ha något att göra med... Det är en jobbig balansgång: Att spelet blir poppis = mer nya story arcs, och spelet fortsätter leva. Å andra sidan är att spelet blir poppis = att spelet fylls med idioter.x

Alla storyarcs i CoH är ju för fan lika inspirerande som i WoW, alltså inte alls, tycker inte du ska överdriva CoH fantastiska storyarcs. "Förstör Hydrokonfluxmaniken innan skurkarna hinner öppna en portal" Är lika inspirerande som "Hitta bäverbiff så jag kan baka en paj åt min morbror"
Själv tycker jag att det är skitkul att göra uppdrag för en kille och sedan få veta att han minsann var son till Faultline själv, eller att gå in i ett gängbråk mellan hellions och skulls...

Fast, som alltid när man snackar "intressant", så beror det kanske på preferenser. Jag gillar när det är mycket text, och jag gillar när plots har lite schyssta vändningar. WoW har mer lösa quests, CoH har (upplever jag) mer sammanhängande. Sedan gillar jag ju superhjälteserier mer än jag gillar fantasy.

Fria Issues
Och visst ska tolvan bli skitbra!? Åtminstone den nya contacts-listan har ju behövt i evigheter. Level-upboosten och romargrejerna är jag inte ritkigt lika förtjust i.

Du har inte testat Ouroboros
Jo, men det är ju fusk... =)
 
G

Guest

Guest
Och visst ska tolvan bli skitbra!?
Ja, tolvan kommer bli kanon! Själv gillar jag romargrejen, men framförallt kan jag då ta bort min lvl 50 SS/Invul Brute och göra en Mace/WP :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Cryptic har insett vad folk vill ha, och allt detta är ett resultat av att servarna blev mer och mer folktomma innan issue 9... Stor skillnad nu.
För det första är det numera NC Soft NorCal som står för utvecklingen, inte Cryptic. NC Soft har köpt loss IPn från Cryptic, vilket förmodligen är orsaken till att Cryptic numera har råd att jobba med Champions Online.

Personligen tror jag att det är därför som NC Soft gör saker med City of Heroes - de har sett feature-listan från Champions Online och insett att de blir fett omsprungna våren 2009, om de inte lyckas hotta upp CoH rejält till dess.

För det andra så har antalet subscribers legat mer eller mindre konstant kring 150 000 personer worldwide sedan strax efter City of Villains-toppen sjönk ner. Över huvud taget är City of-kunderna toktrogna - det är varken ett större tillflöde eller fråflöde, och det enda spel som uppför sig någorlunda likartat är Final Fantasy XI. Alla andra går upp eller ner.
 
G

Guest

Guest
För det andra så har antalet subscribers legat mer eller mindre konstant kring 150 000 personer worldwide sedan strax efter City of Villains-toppen sjönk ner. Över huvud taget är City of-kunderna toktrogna - det är varken ett större tillflöde eller fråflöde, och det enda spel som uppför sig någorlunda likartat är Final Fantasy XI. Alla andra går upp eller ner.
Det spelar ingen roll hur många registrerade användare det finns, det som spelar roll är hur många det är online, och det är betydligt fler nu förtiden än vad det var inne I9. Nu talar jag om US servrar, bara så vi har det klart för oss...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
du måste inte hitta guld, springa i en timme och vänta på att just x ska dyka upp för att du ska kunna klara av uppdraget.

Nu är det väl ändå du som tar i? Questar tar ytterst sällan en timme att klara av, man FÅR guld av att klara questar och spawnratesen på questmobbar är det inget fel på, i de fall man ska döda just en specifik (oftast namngiven) mob. I de fall man inte ska ha just den enda Vargen Valle så har man oftast sett koncentrationer av mobs under tidigare questar, eller så finns fler resursdatabassidor på nätet man kan kolla på för att korta ner tiden man behöver härja runt och känna sig korkad. Det finns inget aktivitetstvång om man inte hamnar i ett snuskigt hardcoregille, men då är tvånget självvalt. Spelar man mindre får man leva med att avancera mer långsamt, det gäller ju alla spel.

Sen har jag ju extremt svårt att relatera till "Jag kan logga in och bara spela en bana och logga ut och få ut något av det." då jag anser att det finns extremt få spel som kan spelas i åtta timmar lika gärna som åtta minuter. Tony Hawk-spelen är exempel på sånt. WoW kan jag logga in och småplocka i under tidsrymder på allt från tio minuter till en timme utan att egentligen uträtta något (bygga om inventory, handla på auktionshuset och levla tradeskills räknas inte in här då det är rent management) och det ger mig något likaväl som fyra timmar och lika många bossar i Karazhan gör det, men på två helt olika plan.

Jag inbillar mig att det är en casual/hardcoregrej men jag är fan inget annat än casual. Om jag bara raidar med min gubbe och i övrigt småpillar managementgrejer så handlar det om två tillfällen i veckan á 4 timmar. Den som spelar badminton i motsvarande tidsåtgång skulle knappast kallas elitspelare, så det haltar lite i grunden.

Sen verkar du ha missat alla rollspelare i Silvermoon city? Expansionen gjorde att alla Legolasälskare kunde spela snygga alver i en snygg alvstad och plötsligt vill man inte ens levla bloodelfkaraktärer i närheten.

WoW's riktiga uppdateringar kostar 300:- och kommer inte ens varje år - det har jag råd med. Content läggs hela tiden till genom patcharna som är gratis, nu senast en ny raidinstans (dock så var det självklart enbart kapitalistiskt för att inte alla skulle vila sina konton tills nästa expansion släpps till sommaren, för när den gör det kommer alla kötta sina gubbar till level 80 på en vecka och inget content under level 70 kommer betyda något, även om man gjort instanserna till en integrerad del i högre grad). Att spelen har olika expansionsfilosofier är inget som man bör använda i någon bedömning om man frågar mig. CoH lägger till lite halvstora grejer 3 gånger om året, WoW lägger till jättestora grejer med 1.5-2 års mellanrum och under tiden släpper de småsaker som passas in i det stora som senast släpptes (exempelvis nya instanser i Caverns of Time, vilket för övrigt är ett riktigt ballt koncept och jävligt Warcraft).

Men det var Selethil som sa det bäst, och det är att ni riktar er kritik mot helt fel delar av WoW. Mina huvudsakliga gripes är en trasig PvP-battleground, balansering och itemisering av de olika klasserna samt att det befolkas av idioter. Detta i kombination med att textrollspelande inte är något som tilltalar mig, och textrollspelande i ett grafiskt interface som helt uppenbart är ett spel tilltalar mig ännu mindre och att jag är en gamer i betydelsen "fragger" från början gör att WoW funkar bättre än CoH, även om jag möjligtvis skulle ge CoH en ny chans för att spela med forumiter. Forumiter i forumets WoW-gille är det hyfsat ont om. Vi är typ tre. Av många. :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har en på level 32, men jag har svårt att se hur höglevlade Huntersquestar skulle skilja sig så markant från andra? Däremot förstår jag om du tröttnat på spelet om du spelat hunter - för egen del finns liksom en anledning till att skrället aldrig levlades längre än 32... :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
Jag gillade Hunter som Koncept... Alltid roligt med Pet. Dessutom kändes klassen som väldigt bred, lite tank (med hjälp av pet), bra avstånd, halvdugligt närstrid, roliga och unika förmågor osv... Men problemet var att jag var tvungen att offra så mycket speltid på att farma råvaror till ammo, mat till djuret osv, det tog sådan tid vid höglevel att jag knappt orkade med vanligt spelande...

Men, men... smaksak. En del gillar ju själva "pillandet" med utrustning, andra inte :gremlaugh:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hade du postat det här för sådär fem år sedan hade jag nog tipsat om Star Wars Galaxies men nu suger det pung. Ett spel som verkar bli intressant är faktiskt Warhammer Online, inte testat något men det är snyggt på de bilder man sett från det. Annars har jag goda vänner som lirar Dark age of Camelot, ett spel mina vänner gillar hur mycket som helst just med tanke på PvP-spelandet, att det är vanligt att folk som nästan nått slutbossen i en Raid plötsligt bestämmer sig för att hoppa ur och försvara sina landområden i spelet var tydligen inget ovanligt. Med tre olika faktioner och helt skilda klasser i varje faktion så låter det onekligen mycket roligt.
Fast jag är sådan där grafiknörd, jag har sett DaoC och gillar inte riktigt grafiken. Borde kanske ge det en chans men det finns så mycket tillbehör att köpa till det (jämför med ett Whitewolf-rollspel).

/Seinet Wintermute - Skall iväg och handla på ICA nu i alla fall
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Hade du postat det här för sådär fem år sedan hade jag nog tipsat om Star Wars Galaxies men nu suger det pung.
Jag har inte riktigt begripit vad som blivit sämre, får jag erkänna. De flesta brukar bara kunna prata om det urkassa i att man inte längre måste vara världens mest anale supermänniska för att få spela Jedi. Är det något mer som blivit sämre?

//Krank, som mest suttit med 10-dagarsdemot och flygit i rymden, vilket var väldigt roligt. Plus att man kunde skapa feta, fula rollpersoner vilket honom veterligt inte varit möjligt i något annat MMO
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
När jag lirade hade man 250 skill points att distribuera hur man kände för det på olika kategorier med egna specialliseringar när man lagt tillräckligt mycket i diverse kategorier. Det fanns inga direkta klasser utan man spelade som man ville spela och valde de egenskaper man ville ha efter det. Nu har dom istället lagt dit klasser och man kan inte längre speciallisera sig precis som man vill.

/Seinet Wintermute - Det finns säkert massor av andra saker som dom gjort sämre också
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag rekommenderar verkligen CoX. Man har fantastiskt stora möjligheter att customisera sin toon och superkrafterna är verkligen spektakulära och intressanta. Det blir verkligen stor skillnad beroende på vilka power-sets man väljer även mellan två toons av samma arketyp. Självklart kan uppdragen där ibland bli repetitiva (speciellt för Heroes, inte lika mycket för Villains) men det är lite upp till en själv, vilken typ a uppdrag man väljer att göra. CoX har inte mycket till endgame men det spelar ingen större roll eftersom det mesta av nöjet är att prova på nya toons med vilt skilda krafter och kostymer. Rollspelandet är väldigt utbrett i CoX vilket jag tror beror på att det är lätt att identifiera sig med och sätta sig in i hur superhjältevärlden fungerar.

Själv föredrar jag att spela Villain eftersom det kom senare och är lite mer genomtänkt, lite snyggare och lättare att lira solo. Det är färre som spelar Villains än Heroes, så det kan vara lite svårare att få en grupp. Har man inget emot att leda sin grupp är det dock inget problem (av nån anledning vill få vara ledare, men hakar gärna på om de blir inbjudna).

Jag har tidigare lirat SWG (var länge min favorit), WoW (sugspel), Vanguard (lite för mycket grind), GW (for kids), Tabula Rasa (inte färdigt) och EVE (långsamt men intressant).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skurkighet

Självklart kan uppdragen där ibland bli repetitiva (speciellt för Heroes, inte lika mycket för Villains)
Villains lider ju å andra sidan av problemet att man egentligen inte är skurk. För vad är det man gör? Jo, man bankar skurks och räddar folk.

Det finns egentligen två tillfällen då jag verkligen känner mig skurkig i Villains: i slutspelet och speciellt ens patron arcs och Lord Recluse Strike Force, och mayhem missions när man rånar banker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Rollspelandet är väldigt utbrett i CoX
Nu blir jag väldigt nyfiken; vartdå?

Mig veterligen är det typ en gång i veckan på Unionservern under Galaxy Girls kjol det sker något rollspelande, resten av tiden stöter man mest på vanliga h4xx0r-fånar.

CoX har inte mycket till endgame
Beror väl lite på vad man räknar till endgame iofs...

lite mer genomtänkt
Därom tvista de vise. Det är svårt att känna sig som en villain när det man i praktiken gör är exakt samma sorts grejer som hjältarna gör, fast det heter andra saker bara - och man gör det på nåt vagt sätt ibland för den "onda" sidan.

För mig känns CoV som ett halftaffligt tilläggspaket där de bytt kostymer på en del grejer och ändrat dialogen, liksom. Man är aldrig någon särdeles riktig onding. Bara det att man fortfarande inte kan häva ihjäl folk hursomhelst, eller att man inte kan kidnappa folk på riktigt (ens kidnappningsuppdrag är misstänkt lika "rädda gisslan"- uppdragen i CoH)...
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Skurkighet

Förvisso, men det funkar för min huvudkaraktär som inte direkt är genomelak utan bara ser sig själv som en glamorös tjuv.

Skurkar tycker jag ofta är mer intressanta än hjältar som i dessa sammanhang måste vara så löjligt moraliskt högstående. Mer handlingsfrihet och mer känslomässigt spelrum - som skurk är det okay att bli sur och slå sönder saker, att hämnas osv. :gremlaugh:
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Nu blir jag väldigt nyfiken; vartdå?
Huvudsakligen inom olika SG/VG skulle jag tro. Jag brukar undvika GG och är bara ibland i Pocket D men där förekommer en hel del oxå. Forum-story-inlägg är rätt vanligt, främst för att driva fram story-lines.

Själv rollspelar jag helst med mina VG-kamrater på uppdrag. Vår VG är fär närvarande i krig med Marcone-familjen i Sharkhead och därmed oxå med Arachnos som backar Marcone. :gremlaugh:
 
Top