Nekromanti Sälj ett MMORPG till mig

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Har än så länge inte hittat något som fallit mig i smaken. Jag har prövat:

WOW: Alldeles för hjärndött. Quests är alldeles för enformiga. Antingen "rensa grottan" eller "samla prylar". Karaktärerna har egentligen ingen större skillnad, alla spöar sina encounters på samma level oavset klass eller abilities.

EVE Online: Inte min kopp Te. Väldigt trist att ta sig från pungt A till B för att sälja mineraler vid pungt C.

Everquest II: Det spel som jag tyckte mest om, dock faller det på det enformiga questandet. Alltså samma som WOW.

Finns det inget spel där man finner variation. Precis som i allt jag gör måste jag ha variation i spelet. Att bara få quest som går ut på att mangla X antal monster i X antal grottor tilltalar mig inte alls. Likaså finner jag den där hamster ekonomin i EVE väldigt tråkig och enformig.

City of Heroes har man ju hört gott om. Men jag vet inte om det är min kopp te. Jag har tittat lite på det men det känns också väldigt enformigt.

//Flurtis, som kanske skulle börja med Aktier istället
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Trådflytt

Tråden flyttad från Rollspel till Övriga spel eftersom den handlar om datorrollspel.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle säga att Travian är en gansakka kul spel. Vet inte hur mycket mmorpg det är, emn ändå. Kul är det iaf.
Är gratis & du hittar det här.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
WoW är mer varierat och har fler fräsha questar än jag hade kunnat hoppas på. Hämta X eller döda Y av Z är par för MMORPGs, så det kommer du aldrig ifrån. Att klasserna är lika är ren lögn, det är massiv skillnad på att spela mage, shaman eller rogue och spelare du helare eller tank är det ytterligare annorlunda. Tanken är inte heller att man ska "klara encounter på sin level" utan att man ska spela i grupp och besegra olika instanser där det ofta finns 3-4 bossar i de som är avsedda för fem personer, fler i de som är avsedda för 10. Level 1-69 handlar om att lära sig spelet och sin gubbe. På level 70 börjar "det riktiga" spelet. WoW har massvis med end-game content, något andra spel ofta saknar. Det betyder inte att content saknas innan maxlevel - tvärtom, det finns massor att göra och det är lätt att dinga 70 när man är halvvägs igenom områdena som är avsedda för 60-70-levlingen.

Att det talas illa om WoW och bra om CoH beror i främsta läget på att de som spelar CoH gärna talar gott om det och de som inte spelar WoW gärna talar illa om det.

Dessutom har forumets sitt egna gille för WoW. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Att klasserna är lika är ren lögn, det är massiv skillnad på att spela mage, shaman eller rogue och spelare du helare eller tank är det ytterligare annorlunda.

...fast det spelar fortfarande relativt lite roll vilken build du kör, jämfört med t.ex CoH.

På level 70 börjar "det riktiga" spelet.
Översätt till: "innan 70 traskar du bara omkring tröstlöst, gör oengagerande och skittrista quests. Efter level 70 får du nöjet av att raida".

tvärtom, det finns massor att göra
Japp, det finns massor av Faster Agdas som behöver ingredienser till sina pajjer.


//Krank, som menar att trådskaparen redan bildat sig en uppfattning om WoW och att det därför mest var kontraproduktivt att försöka tjata in det
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”...fast det spelar fortfarande relativt lite roll vilken build du kör, jämfört med t.ex CoH.”

Om du pratar om talent builds så inverkar de olika mycket på själva spelstilen beroende på vilken klass man spelar (och vilka talent builds det är man jämför). Nu har jag iofs inte testat CoH, men det behöver jag ju lyckligtvis inte ha gjort, eftersom det inte kan spela större roll än ”dessa två builds har absolut ingenting gemensamt överhuvudtaget, gameplay-mässigt”.

Så… Nä.

”innan 70 traskar du bara omkring tröstlöst, gör oengagerande och skittrista quests.”

Det finns annat att göra än att traska runt och soloquesta, men väljer man att ha tråkigt så kommer man att ha tråkigt.

”Efter level 70 får du nöjet av att raida.”

Medhåll. Hence why I personally don’t play anymore.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Om du pratar om talent builds så inverkar de olika mycket på själva spelstilen beroende på vilken klass man spelar (och vilka talent builds det är man jämför). Nu har jag iofs inte testat CoH, men det behöver jag ju lyckligtvis inte ha gjort, eftersom det inte kan spela större roll än ”dessa två builds har absolut ingenting gemensamt överhuvudtaget, gameplay-mässigt”.

Så… Nä.
Grejen är ju den att spelstilen kan mycket väl ändras mycket, trots att den gört det pga små faktorer. I WoW leker du med +5% och liknande. i CoH jonglerar du rutinmässigt +30% till +65% beroende på vilka powers och enhancements du har.

Jag har en kamrat som levlat upp 5-6 karaktärer i WoW till 70, olika builds och roller. Han har just börjat spela CoH, så nu har han erfarenhet från båda systemen. Själv gav jag upp kring lvl 40 eller så i WoW, och då spelade jag bara på piratserver. Så jag går mer på vad denne kamrat säger än på vad du säger - han har faktiskt testat båda spelen.

Det finns annat att göra än att traska runt och soloquesta
Om det man är ute efter är RP och story, så är det pga den otroligt låga graden av faktiska RP:are i alla MMO's mer eller mindre questande man är hänvisad till.

//Krank, och dessutom har WoW smurfhus och allt ser ut som taskig Cartoon Network-serie, och det trumfar allt annat angående varför man inte spelar spelet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu har jag iofs inte testat CoH, men det behöver jag ju lyckligtvis inte ha gjort, eftersom det inte kan spela större roll än ”dessa två builds har absolut ingenting gemensamt överhuvudtaget, gameplay-mässigt”.
"Nu har jag iofs inte testat WoW" skulle jag kunna inleda den här posten med, men det vore att ljuga - jag har testat och tröttnat. Det var inte min kopp té. Däremot kan jag inte säga att jag har testat tillräckligt mycket för att veta hur mycket man kan stressa klasserna i WoW.

Men i CoH finns bland annat arketyperna Blaster (avståndsskjutare), Tanker (stryktagare/aggrohållare) och Scrapper (närstridsdräpare). Inom communityn är "blapper" och "scranker", dvs en blaster med närstridsfokus respektive en scrapper med stryktagar/aggrofokus, vedertagna begrepp.

Och begreppet stanker uppkom efter att min stalker framgångsrikt tankade superhjältesuperbossen Statesman med anhang. Det ska vara omöjligt enligt speldesignen, men eftersom City of Villains inte har någon bra aggrohållare/stryktagare så tar man vad man haver.

Det finns annat att göra än att traska runt och soloquesta, men väljer man att ha tråkigt så kommer man att ha tråkigt.
Jag upplever mina samtal med WoWare att det inte är ett val. Man har tråkigt, punkt, eftersom alla redan är lvl 70 och gör endgame-raiderna gång på gång, så resten av världen är typ tom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Myst online?

Kan det vara något?
Dessvärre inte länge till:

I have some news that some of you have probably not been looking forward to. GameTap has decided to discontinue the operation of Myst Online: Uru Live.
[snippeti]
Although Myst Online: Uru Live will be completely shut down in the near future, the game servers will remain live for the next 60 days.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Re: Myst online?

Jag upptäckte tyvärr detta samtisdigt som jag upptäckte attd e inte alls tar bort ens karaktärer när man säger upp sitt konto. Det var bara något de yrade om för att försöka hålla kvar mig. Jag kunde ha fortsatt spela, tagit upp min avatar...

Bah!

Less är jag. Uru var garanterat det typ bästa, snyggaste och mest originella MMO jag stött på.


Men så är det ju å andra sidan standard att grejer jag gillar läggs ner och försvinner. Mechanical Dream på rollspelsfronten, Earth and Beyond och nu Uru på MMO-fronten. P andra sidan har vi ju exempel på hur fansen räddar grejer - Nobilis lyckas ju hålla huvudet över vattenytan gång på gång, och Uru har ju varit nerlagt förut.


//Krank, som hoppas på att man nästa gång Uru kommer på tal tar det lite piano - man måste inte ha ny content varje månad, fansen överlevde länge på att träffas över små piratservrar och bara umgås
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
”Grejen är ju den att spelstilen kan mycket väl ändras mycket, trots att den gört det pga små faktorer. I WoW leker du med +5% och liknande. i CoH jonglerar du rutinmässigt +30% till +65% beroende på vilka powers och enhancements du har.”

Det är ju egentligen meningslöst att försöka argumentera, eftersom du enligt egen utsago ändå inte tänker lyssna på vad jag säger. Jag skulle kunna dra upp flera exempel (Mortal Strike, Shadowform, Soul Link, Swiftmend, Unstable Affliction, etc., etc.) på förmågor som näppeligen kan klassas som ”små faktorer”, men det vore ju fruktlöst. Jag nöjer mig med att konstatera att du egentligen inte kan anses ha tillräckligt god koll på WoW för att kunna uttala dig om de regeltekniska aspekterna av det, och sen får det vara bra så.

”Om det man är ute efter är RP och story, så är det pga den otroligt låga graden av faktiska RP:are i alla MMO's mer eller mindre questande man är hänvisad till.”

Jag kan förstå att ett MMORPG, som WoW ju trots allt är, blir tråkigt i längden om man uteslutande spelar ensam. Gav du det ens en riktig chans genom att spela på en RP-server? Oh, right, you didn’t.

”och dessutom har WoW smurfhus och allt ser ut som taskig Cartoon Network-serie, och det trumfar allt annat angående varför man inte spelar spelet...”

Jo, det är ju varken särskilt moget eller konstnärligt sofistikerat, till skillnad från superhjältar i färgglada dräkter. ^_~

<font size="1">(Jag har nu medvetet försökt inbjuda till så liten mängd vidare diskussion som möjligt i mina svar, eftersom jag tänkte ta och pysa ifrån det här OT-spåret efter att ha postat det här inlägget. Det lustiga i sammanhanget är väl att om någon frågade mig om vad jag tycker illa om med WoW så skulle jag kunna (och har så gjort) raljera i evigheter, men du har typ lyckats missa nästan allt det jag tycker är dåligt med spelet (vi verkar bara vara överens när det gäller den påtvingade raidingen). Well, maybe it’s not really all that funny. But still.)</font size>
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Nu sade jag ju i mitt förra inlägg att jag skulle pysa från den här OT-tråden, men … äh. It’s not like I’ve never lied before.

”Inom communityn är ’blapper’ och ’scranker’, dvs en blaster med närstridsfokus respektive en scrapper med stryktagar/aggrofokus, vedertagna begrepp.”

Jag är inte säker på att jag riktigt greppar vart du vill komma med det här. Om det du menar är att man i CoH kan uppfylla roller med klasser som inte var tänkta att kunna göra det … öh, visst, men det går i WoW också (tank-Warlock, tank-Priest, DPS-Priest pre-BC, DPS-Paladin, DPS-Warrior pre-BC). Utan problem. Det blir lite mer begränsat i endgame-raidingen, tyvärr, vilket är en av anledningarna till att jag tycker spelet blir tråkigare då. Den begränsningen finns inte på vägen upp till 70.

”Jag upplever mina samtal med WoWare att det inte är ett val. Man har tråkigt, punkt, eftersom alla redan är lvl 70 och gör endgame-raiderna gång på gång, så resten av världen är typ tom.”

Då skiljer det sig uppenbarligen rätt ordentligt från server till server. Jag spelade själv på en bunt olika, och upplevde det inte alls på det där sättet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Myst online?

Men så är det ju å andra sidan standard att grejer jag gillar läggs ner och försvinner. Mechanical Dream på rollspelsfronten, Earth and Beyond och nu Uru på MMO-fronten. P andra sidan har vi ju exempel på hur fansen räddar grejer - Nobilis lyckas ju hålla huvudet över vattenytan gång på gång, och Uru har ju varit nerlagt förut.
En stor skillnad är ju att bordsrollspel aldrig kan dö, så länge som de väl har släppts en gång. Och grundboken är hyfsat komplett, då. Mig gör det inget att en massa bra spel (spelvärldar; det är inte många gamla spel som har regler jag står ut med, liksom) inte ges ut längre. Jag kan ju ändå spela dem hur mycket jag vill. Så länge man har spelare som är öppna för nya saker, för det är ju inte alltid så enkelt att hitta folk som känner till gamla obskyra spel annars.


/Dimfrost
 
G

Guest

Guest
men eftersom City of Villains inte har någon bra aggrohållare/stryktagare så tar man vad man haver
Vänta lite... Med min lvl 50 SS/Invul Brute tankar jag lika bra som med min lvl 50 Ice/Ice Tank. Skillnaden är att medans jag tål mindre dangel med min Brute så gör jag såååå mycket mer i skada så resultatet blir detsamma. Har man desstutom en bra IO build och slänger in några bra Power Pools så är skillnaden väldigt liten... Ok, du kan inte bara stå med din Brute, sätta Taunt på Auto och gå och ta en cigg, man får arbeta lite mer aktivt. Men dangel kan man ta, och ge :)

Har dessutom sett /Stone Brutes aggra hela banor utan att falla... Som sagt, bulid is the shit, ja och cash, det kostar att ligga på topp :)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
...fast det spelar fortfarande relativt lite roll vilken build du kör, jämfört med t.ex CoH.

Fortfarande lögn. En DPS-paladin skiljer sig från en tankpaladin som skiljer sig från en helarpaladin, samma sak gäller de andra hybridklasserna. Sen är det väl inte så konstigt att DPS-klasser fyller liknande roller, men spelas lite olika beroende på build? Min frost mage börjar larma in frostbolts direkt i en strid och varje träff bygger på en debuff som gör offret mer mottagligt för crittar. En fire mage i gillet bygger istället en debuff som gör att offret tar mer skada av eld INNAN han börjar larma in "scorch" (en snabb spell med lite skada, men ändå bra DPS) tills han proccar "clearcasting" vilket gör nästa spell gratis i mana och då kastar han en stor, tung jätteskadande spell. Detta håller nere hans manaförbrukning samtidigt som hans skada är helt okej över tid. Våra roller är fortfarnade att damma in en massa spelldamage på offret från håll, men vi har olika approacher. På samma sätt en beastmasterspeccad hunter har en annan approach än en som är marksmanshipspeccad.

Ledsen krank, men uttalandet ovan stämmer inte, och bara knappt på ensidiga klasser.

Översätt till: "innan 70 traskar du bara omkring tröstlöst, gör oengagerande och skittrista quests. Efter level 70 får du nöjet av att raida".

Tröstlöst är det inte, man klipper en level var femte timme om man vet vad man håller på med och/eller kör instanser (de ger bra xp/tidsenhet eftersom man dödar snabbt och får bra xp för varje monster). Och man har faktiskt inte tråkigt under tiden. Däremot måste jag uttrycka viss förvåning över att CoH verkar vara så tungt på mid-levelalts (jag känner flera som spelat länge och har massvis med alts). Är det verkligen så roligt att göra samma saker med olika gubbar, eller har jag missat något fundamentalt?

Japp, det finns massor av Faster Agdas som behöver ingredienser till sina pajjer.

Jag tycker det är jävligt taskigt av dig att kasta Faster Agdas paj i mitt ansikte. Vet du hur drygt det var att grinda ihop alla ingidienserna?! :gremgrin:

On a more serious note: För en gubbe som är mellan 1 och 60 finns det ungefär en instans för varje fem levlar, grovt räknat. Från 60 till 70 finns det 3-4 instanser för varje 3-4 levlar, och massvis med "group quests", lite svårare grejer som kräver att man samarbetar mellan 2 och 5 personer ute i världen och alltså inte i en grotta. De äldre instanserna har oftast fler questar per instans i gengäld, så det finns mycket att göra, och man vill ändå köra instanserna flera gånger eftersom det droppar bra loot och man får bra XP, dessutom är det kul att köra bossfajter, något WoW har massvis med roliga av.

Dreadful tråkquestar finns det massvis av i alla MMORPGs, men det är bara i WoW jag hittat spelglädje mellan varven, och faktiska spelmässiga utmaningar. Att Blizzard dessutom rör sig mer och mer mot lite casual spelare (man tog bort alla hemska 40-mannaraider) gör det till det givna valet om man kan leva med stigmat av att behöva erkänna att man spelar WoW. :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det lustiga i sammanhanget är väl att om någon frågade mig om vad jag tycker illa om med WoW så skulle jag kunna (och har så gjort) raljera i evigheter, men du har typ lyckats missa nästan allt det jag tycker är dåligt med spelet (vi verkar bara vara överens när det gäller den påtvingade raidingen).

Yeah. Det tog mig över ett år att börja inse vad som FAKTISKT sög med WoW och inte det som alla som spelat till level 20/40/nånting och sen tröttnat tycker suger med WoW. :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag nöjer mig med att konstatera att du egentligen inte kan anses ha tillräckligt god koll på WoW för att kunna uttala dig om de regeltekniska aspekterna av det, och sen får det vara bra så.
Lutar mig som sagt på erfarenheter gjorda av en kamrat, som till skillnad från mig inte tröttnade på skiten efter lvl 30, utan faktiskt spelat riktigt jädra skitmånga timmar. Surukai här på forumet, levlat ett antal chars till 50.

Jag kan förstå att ett MMORPG, som WoW ju trots allt är, blir tråkigt i längden om man uteslutande spelar ensam. Gav du det ens en riktig chans genom att spela på en RP-server? Oh, right, you didn’t.
RP i WoW är inte så jädra RP. Jag har som sagt kamrater som ansåg att WoW var värt att faktiskt spendera pengar på. De har försökt rollspela ganska länge, och ja, på både RP och PvP-servrar. De är aktiva medlemmar i gillen, de raidar och jävlas och håller på. De är mao aktiva spelare, vilket är skitpraktiskt för mig, för då slipper jag spela spelet för mig utan kan ta hjälp av deras erfarenheter istället. Deras kommentar om RP-servrarna: "RP-servrar är ställen där man inte får heta vissa saker, that's about it. Det finns några som ibland försöker bara in-character, men de är genomgående skitdåliga på det".

Jag anser inte att jag ska vara tvungen att spendera hundratals kronor på ett spel som är grisfult och astråkigt där jag får fördelen av att kunna spela tillsammans med varenda jävla tolvåring i världen och köa på bossar och hämta pajingredienser till moster agda och se hur det bara finns tre spelbara raser eftersom alla andras manliga figurer ser ut som bajs, eller spendera månader med att göra totalt meningslösa och papperstunna quests som inte har det minsta med varandra att göra, crafta meningslös skit och springa runt iklädd rosa mantel och gröna byxor för att man av någon anledning inte kan både se bra ut och vara bra för att få ha en åsikt om spelet. Det jobbet har redan gjorts av andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
man klipper en level var femte timme
Men det är fem mycket tråkiga timmar eftersom vad man vanligtvis gör är ett av följande:

1. Grinda monster själv.
2. grinda monster med andra.
3. Göra oengagerande quests som inte har med varandra att göra ensam.

I CoH spenderar man visserligen en hel del tid med 1 och 2, men det är bra mycket mer effektivt att i grupp göra 4, som är "göra quests som faktiskt hänger ihop och har en hyfsat genomtänkt storyline".

I WoW kan man dessutom questa tillsammans oavsett vilken level man är på, i WoW blir man bestraffad om man hittar folk i rätt levelrange. Ett par av mina polare som äntligen tröttnat på WoW har nyss börjat spela CoH, och de springar runt och questar och umgås med mina tre år gamla alts... utan problem.

De äldre instanserna har oftast fler questar per instans i gengäld, så det finns mycket att göra, och man vill ändå köra instanserna flera gånger eftersom det droppar bra loot och man får bra XP, dessutom är det kul att köra bossfajter, något WoW har massvis med roliga av.
Jag skiter högaktningsfullt i hur "roliga" bossfajtwer är - det som är kul i MMO's för mig är 1) roll-spela, i typ-bordsrollsplsbetydelse och 2) följa storylines. Instanser och spelighet har aldrig riktigt intressewrat mig, sånt blir väldigt fort tråkigt.

Dreadful tråkquestar finns det massvis av i alla MMORPGs, men det är bara i WoW jag hittat spelglädje mellan varven, och faktiska spelmässiga utmaningar.
Själv kan jag säga att det bara är i CoH jag inte blivit tvungen att göra saker "mellan varven", utan konstant kan köra spännande eller åtminstone genomtänkta storyarcs hela tiden. Faktum är att jag ofta drar på mig debt bara för att hinna med alla storyarcs för en viss levelrange. Jag menar, visst - efter ett par alts blir en del storyarcs lite uttjatade, men vet man vad man håller på med så kan man variera sig rätt ordentligt mellan varven.

Att Blizzard dessutom rör sig mer och mer mot lite casual spelare (man tog bort alla hemska 40-mannaraider) gör det till det givna valet om man kan leva med stigmat av att behöva erkänna att man spelar WoW.
Här har vi ett jättestort problem med WoW: Wow-are. Det är svårt att hitta en högstadieskolgård idag utan ganska många woware, och det märks. Visst har CoH också sin hög med jävla casual gamers som mest randomizar sin kostym och går ut och köttar och skriker i broadcatskanalen, men inte alsl lika många som WoW. WoW är världens mest populära MMO, och det märks med smärtsam tydlighet.


Jag tycker illa om casual gamers i bordsrollspel, och att allmänheten upptäckte MMO's får väl anses ge positiva bieffekter i form av fler vettiga spelare, men till större delen innebär det att världarna svämmar över av idioter, fåntrattar, powerlevlare och spammare.


En kamrat brukar försöka få över mig till Ultima Online ibland. Han vet en privatserver där man inte ens får en karaktär utan att ha en schysst bakgrudnshistoria till den. Fördelen där är att mängden casual gamers är låg, bara de som verkligen går in för rollspelandet finns kvar. UO spelas inte av horder av kids som just upptäckt att det går att skriva w00t i den allmänna kanalen.


//Krank, MMO-elitist
 
Top