Rymdstrider, besättning mot besättning

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,700
Location
Helsingborg
Tråden är mer ett kåseri än något absolut.

Rymdstrider är något av en graal i rollspelsmakande. Dogfight-regler kan vi komma undan med, för det går att skriva vanliga stridsregler för, men just att alla rollpersoner är i ett skepp och slåss mot ett annat skepp är något som aldrig blir bra, eftersom spelmakare bibehåller samma tankesätt om "en rollperson - en handling", vilket reducerar varje rollperson till en lem i en jättemecha, vilket i sin tur reducerar vad de kan göra för något.

Som det är nu, så kör jag hellre en gruppkonflikt där gruppens resultat läggs ihop till en pool som jämförs med motståndaren och så beskriver alla sina handlingar och försöker binda ihop alla beskrivningar till en enda enhet.

När jag nu spelar Gloomhaven så sker en intressant bieffekt emellanåt. I det spelet har alla karaktärer en hand och de kan spela ut två kort med specialförmågor varje runda. Dessa väljer man bland i början av rundan och så sker effekterna i den initiativordning som står på kortet. Det kan vara saker som attackera, dela ut effekter, loota och röra på sig på ett rutbräde. När jag spelar med en kompis, där vi kör två karaktärer var, så försöker vi vara så tydliga som möjligt i vad vi ska göra, men ändå blir det ibland att vi stampar på varandras tår emellanåt.

Just detta att vi har imperfekt information är väldigt spännande och något jag skulle gilla att se i en rymdstrid med besättning mot besättning. Ett system som inte ger fullständig information; helst utan tärningsslag, då tärningsslag i sig används för slentrianmässigt i rollspelsdesign. Initiativet på korten i Gloomhaven är en sådan sak. Ja, jag och polaren pratar om vilka initiativ vi ska ta, men ibland glömmer vi det och ibland så råkar vi ta fel kort.

Just att ha ett system, där det är besättning mot besättning, som skapar imperfekt information är ett steg mot den heliga graalen.
 
Last edited:
Fortsätter med en tanke: imperfekt information.

Man har ett schackbräde framför sig. Man väljer en manöver och slår sitt skicklighetsvärde. Slaget avgör vilken rad på brädet (1-8) man hamnar. Normalt hamnar man i 3±2 ifrån rundan man börjar. Man sätter sin handling på ruta A nedåtvänd. Skulle någon senare slå samma rad får den sätta sin handling på ruta B och så vidare.

När en spelare (och spelledare) har gjort något går det en runda och man vänder upp markörerna på rad 1.
Nästa person (och spelledare) får agera och i slutet av rundan händer allting på rad. 1.

Jag tänker mig saker som att manövrera för att 1) undvika skada, 2) öka skada, anfalla för att a) ge skada c) störa ut delsystem eller utplacera i) sonder, ii) rymdskepp. Skepp kan ge specialförmågor.

Man får även fler och fler resurser under rundornas gång att spendera för att bättra på sitt initiativ eller ge fler handlingar. Placerar man sonder kanske man ökar på den poolen mer, skickar man ut rymdskepp så får man extra handlingar, etc.

---

Spelarna får givetvis diskutera och visa öppet vad dom gör, men på brädet är det dolt.
 
Det vore så underbart med ett realistiskt rymdstridssystem där:
  • Datorn missar aldrig med lasern
  • Datorn slutar inte mata på förrän det har gått hål ordentligt
  • Det finns inga energisköldar
  • Laserstrålen syns inte från sidan
  • När skrovet på ett skepp punkteras dör alla ombord ögonblickligen på ett helt odramatiskt sätt
  • Alla strider är över på några mikrosekunder
:D
 
Det vore så underbart med ett realistiskt rymdstridssystem där:
  • Datorn missar aldrig med lasern
  • Datorn slutar inte mata på förrän det har gått hål ordentligt
  • Det finns inga energisköldar
  • Laserstrålen syns inte från sidan
  • När skrovet på ett skepp punkteras dör alla ombord ögonblickligen på ett helt odramatiskt sätt
  • Alla strider är över på några mikrosekunder
:D
Som programmerare önskar jag att jag hade samma tillit till datorer som du!
 
Jag har gjort ett system med tillhörande motor som låter dig göra rymdstrider i realtid, men det tar föga hänsyn till RPs förmågor, med undantag för enstaka specialegenskap.

Annars kan Battlestations vara god inspiration, tänker jag.
 
Back
Top