Rymd!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Konvojer och datorernas död here we come! 70-tals-upplagan ftw
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag hoppas verkligen på att kunna göra Universums Öde rättvisa! Det är ju en bokserie som ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag har varit väldigt taggad ända sedan projektet först hintades om. Det är väldigt roligt att försöka gå igenom böckerna och både försöka hitta sätt att konstruera äventyr och samtidigt försöka skapa sig en komplett bild av hur den här världen ser ut… Men det är nog också det projekt jag varit inblandad i som gör mig mest nervös. Det är verkligen viktigt för mig att det blir bra, så jag hoppas jag lyckas motsvara förväntningarna =)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Jag hoppas verkligen på att kunna göra Universums Öde rättvisa! Det är ju en bokserie som ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag har varit väldigt taggad ända sedan projektet först hintades om. Det är väldigt roligt att försöka gå igenom böckerna och både försöka hitta sätt att konstruera äventyr och samtidigt försöka skapa sig en komplett bild av hur den här världen ser ut… Men det är nog också det projekt jag varit inblandad i som gör mig mest nervös. Det är verkligen viktigt för mig att det blir bra, så jag hoppas jag lyckas motsvara förväntningarna =)
Spännande! Fokuserar du på vårt solsystem eller Nya jorden?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Spännande! Fokuserar du på vårt solsystem eller Nya jorden?
Jag ska nog starta en tråd eller två om saken i helgen eller så – just nu sitter jag mest och bygger tidslinje och letar världsdata i texten.

Men jag har iaf just fått klartecken att vara öppen med designprocessen, vilket jag tycker är asroligt, så jag kan iaf säga att vi fokuserar på jorden/solsystemet och på tiden efter Lens avfärd men innan Datorernas död. Jag har just gått igenom de första tre böckerna; dagens projekt är att kamma igenom just Datorernas Död.

En sak är iaf bestämd: Det blir tyvärr inga Konvojer, @2097. Inte officiellt. Planetjakten är ju borttagen ur bokserien så hela Terra-delen är försvunnen. I senare skede är det tänkt att vi skriver expansionsmaterial till Andromeda, och då hoppas jag kunna bygga en generator för att skapa världar man besöker (just nu tänker jag lite modell Stargate, att man besöker planeter i olika grad av jordlik utveckling som kan säga saker om och låta en utforska och testa att påverka saker…).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag blev vänster pga Planetjakten (eller ja, 80% Planetjakten, 20% Bamse och Lemonadkällan) och sen tog han bort den och då tänkte jag: kunde han inte ha hållt sig från början med att göra den, så skulle jag ha sluppit bli en molotovkastande flumvänster och ist kunnat få ha ett normalt jobb & make & radhus♥

Men på Internet såg jag just nu för tre sekunder sen att delar av den ska ingå i nyutgåvan av På okänd planet.

När jag var liten hade jag Planetjakten och Datorernas död, dvs tvåan och fyran så jag var tvungen att fylla i luckorna lite efter egen fantasi. Men när nyutgåvorna kom med Planetjakten borttagen så läste jag ettan och trean då, i den versionen. Andromedas barn kanske jag inte har läst, läser sammanfattningen och det låter inte bekant♥
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
vi fokuserar på jorden/solsystemet och på tiden efter Lens avfärd men innan Datorernas död
Hmm vilken tight nisch, det är visserligen den subsetting som skulle locka mig själv mest med ett UÖ-spel men tänker dom flesta verkligen så? DD är så bra♥ #luddit2097
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag blev vänster pga Planetjakten (eller ja, 80% Planetjakten, 20% Bamse och Lemonadkällan)
Jag tror inte den var så dominant för min del, men den var definitivt en del i att mitt unga sinne drevs i vänsterriktning. Jag läste mycket scifi och mycket scifi är ju vänster. Men Universums Öde är lite mer explicit än många =)

Men på Internet såg jag just nu för tre sekunder sen att delar av den ska ingå i nyutgåvan av På okänd planet.
Om jag minns rätt ska det mest vara sånt som behövs för att På okänd planet ska funka. Men det där vet jag inte så mycket om ännu, jag har inte sett de bokmanusen.

När jag gör anteckningar just nu utgår jag ju från den stora blå samlingen =)

1593191494405.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Hmm vilken tight nisch, det är visserligen den subsetting som skulle locka mig själv mest med ett UÖ-spel men tänker dom flesta verkligen så? DD är så bra♥ #luddit2097
Jag har ingen aning, just det beslutet togs innan jag kom ombord =) Jag tänker att det är en del som är ganska lätt att börja med – man får plats med större delen av den på relativt få sidor, man kan ha ganska tydliga game loops och i och med att världen är så dystopisk samtidigt som vi har tydliga good guys i form av snällesosse-miljöpartist-bibliotekarie-rebeller så finns det också ganska enkla grejer att bygga äventyr kring. Typ "ok, så nån gång mellan år 2074 när Renberg börjar flyga uran och 2079 när han träffar Amalthea ändras lagen och Amalgamated-kontrakten så att man inte får sticka från sitt jobb. OK, det är ju dumt – vi bygger ett äventyr kring att nån vill eller försöker sticka från sitt jobb!"

Eller "kring 2079 gick de över till att alla ska födas av artificiella livmödrar och spermabanker – Alright, klart det finns hemliga barn. Några av dem behöver säkert hjälp!"

I instruktionerna jag fått ingår att bre på med dystopi och samhällsmisär + ha många små äventyruppslag och öppningar. Däremot kan jag inte lova att jag kommer att vara riktigt så ludditisk som Johansson ibland var… =)
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Det som är tillagt i På okänd planet är dels sådant som ska få boken att fungera utan den gamla tvåan, vilket betyder helt nyskrivna stycken och återinfogade strukna texter. Dels har vi valt att lyfta in Lens och Amaltheas första trevande resor i Andromedagalaxen, t ex när instängdheten i skeppet gnager, och de hittar den främmande kuben på en okänd planet.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Hela detta projekt är en dröm som jag närt sedan tioårsåldern, när jag och en kompis lusläste böckerna och började på vårt eget rollspel baserat på dem. Jag har sedan haft äran att göra intervju med George Johansson, och nu när vi sedan 2018 börjat jobba på detta och blivit bekanta, kan jag intyga att det är en mycket trevlig herre. Vi hade planerat att träffas under våren som varit för bland annat inläsning av hans böcker, men Covid kom och satte krokbenar för de planerna. George har låtit mig veta att det kan hända det kommer mer noveller från hans penna som vi kan infoga i världsbygget. Det är en speciell känsla att ha väckt hans skrivlusta för genren igen.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Ja, det var en fin episod med kuben.

George har också låtit meddela att det förmodligen kommer en ny sf-novell från hans penna till en av våra kommande utgivningar.

Vi hade idag (Mikael och jag) mycket intressanta diskussioner om artificiell gravitation kontra gravitation skapad av konstant accelerering på 1G, något som det görs en grej av i böckerna. Det slutade med en liten revidering för att bättre passa in på det som faktiskt står i böckerna. Störst inverkan har det på sprängskissen över en Beta Max C35, som är tänkt att användas av rollpersonerna. Ska fråga George nästa gång jag pratar med honom hur han tänkte sig det då, men gissar han inte längre minns: "Du kan mer om de där böckerna än mig."
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det konstant axet är väl en sorts artificell "gravitation"? Precis som centrifugalmetoden är det? Dvs det är inte gravitation men det ersätter gravitationsens funktion på en mänsklig skala.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ja, alla tre varianterna är tröghet i att förändra hastigheten på materia. Men att accelerera ett skepp i 1G har en annan energikälla än gravitationskraften som någonting med jordens massa utgör mot en människa.

Ska man förändra sin hastighet så är gravitation en oerhört svag kraft för att skapa kontinuerlig acceleration (eftersom det krävs väldigt mycket energi för att accelerera källan till gravitationen). Extremt liten del av jordens massa används för att skapa biosfären, ett rymdskepp med lika stor biosfär, som använder acceleration istället för gravitation kräver väldigt mycket mindre energi för att förändra hastigheten på (eftersom det skulle kunna göras mycket lättare).

Men har man tiden så behöver man inte ha någon kraftig acceleration. Att flytta solsystemet är förhållandevis ganska okomplicerat även om vi inte (och kanske aldrig) får tekniken att göra det. (Bättre automation och rymdgruvdrift.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
För att utveckla lite: De ledtrådar vi har i böckerna är dels en sekvens där huvudpersonen beskriver hur man använder "acceleration 1g, retardation 1g" för att skapa gravitation under resor inom solsystemet.

Sedan finns en annan sekvens där huvudpersonen beskriver hur han hyr ett hotellrum med en säng som har konstgjord jord-gravitation. Eller mer exakt: "Säng med variabel gravitation – bara att trycka på en knapp så kunde man välja den gravitation man var mest van vid".

Slutligen kan vi titta på det enda skepp vi faktiskt vet hur det ser ut:
1596056471947.png

Det är alltså byggt som ett flygplan, och det första intrycket, utifrån cockpitens utformning och kanske också gammal vana, är att "nedåt" i skeppet ska vara vinkelrätt mot det håll ax-brännarna trycker skeppet.

Så dessa tre grejer var vad vi försökte hitta ett bra sätt att hantera och jämka.

Vi hittade en lösning som nog kan funka; artificiell gravitation (alltså den "ställbara" i sängen) finns men den är klumpig och stör ut navigationsutrustning, så man har den bara på stationer och så. Ombord på skepp använder man acceleration/retardationen för att skapa en annan, enklare, typ av konstgjord gravitation.

Och så säger vi att skepps "nedåt" är olika när de står på marken och är i rymden; att rummen är byggda så att två av ytorna kan funka som golv beroende på situationen.
 
Top