Handlar inte det här om hur vi tolkar utrymmet i rutan? Jag har aldrig tänkt att en rollperson täcker hela rutan, utan har svängrum inom rutan den befinner sig i. Är även så jag förstått beskrivningen av rutor i rollspel som använder kartor med rutor. Tänker dessutom att om en stridsrunda vägs mot 6 sekunder, så känns det inte orimligt att det inte sker så mycket större rörelse när flera personer står i en konflikt, utan rörelsen sker inom den givna rutan.
Däremot resterande i ditt resonemang köper jag helt och hållet. Jag håller med att om att rutor kan bli lite väl statiska, men jag tror även det handlar om hur vi ser på hur mycket utrymme du tar upp i en ruta. En ruta har ändå väl tilltaget svängrum för en rollperson att röra sig och göra små manövrar i rörelse utan att rör sig utanför sin ruta är min uppfattning. Så det faller förmodligen tillbaka på hur vi ser och upplever rutan/zonen/platsen i våra egna tankar och skådespel som sker i huvudet.
Edit: Notera, jag är väl medveten om att 6 sekunder är väldigt mycket tid även om det känns som kort tid.