Rutor, mått, zoner... - vad är bäst och varför?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Jag tycker liksom att jag förklarat vad jag menar väldigt tydligt men okej, jag kör på!

Vad jag menar är att det omöjliggör miniatyrer där miniatyrerna representerar faktiskt position och inte "jag är någonstans i detta området". Om en spelare säger "jag står där vid dörren, helt stilla och väntar" så spelar hen fel för "ingen står still i en strid". Jag tror att de allra flesta spelarna intuitivt tror att hens karaktär är där miniatyren står på kartan och att det är lite frustrerande för många att acceptera att så inte är fallet. Men visst, det är inte per definition omöjligt att använda miniatyrer.
Ok, jag upplever alltså detta som ett märkligt argument mot zoner, men visst, är det så att man tror att ens mini står där den står så kan det säkert bli en och annan krock. Vilket jag också påpekat innan ;)

Dock, hur vanligt är det med minis? Jag har aldrig använt det, aldrig sett det användas eller ens sett någon diskussion typ på wrnu om hur man använder minis.

Närmaste är väl de där som kom i lådan till DoD-91, men de låg ju bara kvar där... :)

Visst, detta är anekdotiskt. Jag har ingen statistik att förlita mig på. Min fråga är snarast, är detta ett utbrett problem?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ok, jag upplever alltså detta som ett märkligt argument mot zoner, men visst, är det så att man tror att ens mini står där den står så kan det säkert bli en och annan krock. Vilket jag också påpekat innan ;)

Dock, hur vanligt är det med minis? Jag har aldrig använt det, aldrig sett det användas eller ens sett någon diskussion typ på wrnu om hur man använder minis.

Närmaste är väl de där som kom i lådan till DoD-91, men de låg ju bara kvar där... :)

Visst, detta är anekdotiskt. Jag har ingen statistik att förlita mig på. Min fråga är snarast, är detta ett utbrett problem?
Jag tror att det är extremt vanligt och jag tror att VTTer som roll20 och foundry gjort det vanligare än innan då man var tvungen att köpa faktiska tennfigurer.
Kanske inte vanligt bland oss rävar på wrnu men i 5e-online världen är det nog snarast standard (men det är såklart helt baserat på min magkänsla).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min upplevelse är delad med @Måns .

Jag har under mina snart 30 år som rollspelare aldrig kört med minis förutom när jag spelat DnD.

Jag har spelat med en hel del olika personer genom åren och inte nånstans förutom vid just spelbord där det spelades DnD eller DnD liknade spel som tex saga edition eller vid online DnD spelande har minis varit normen .

Jag skulle säga att 99% av allt rollspelande jag bedrivit genom åren på den svenska rollspelsscenen har varit sinnenas salong .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag introducerades till DnD 1996/97 i den spelklubb jag var med i . Det var ADnD2:ed och vi spelade uteslutande sinnenas salong och det var inte för att det inte fanns minis att tillgå utan minis var inget som användes helt enkelt
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Kanske inte vanligt bland oss rävar på wrnu men i 5e-online världen är det nog snarast standard (men det är såklart helt baserat på min magkänsla).
Är inte det för att DnD5 har en massa regler som är mer eller mindre beroende av exakta positioner?

Jag tror att det är extremt vanligt och jag tror att VTTer som roll20 och foundry gjort det vanligare än innan då man var tvungen att köpa faktiska tennfigurer
Det vore väl jättekonstigt annars, det är ju i princip största skälet att använda dem. Att köra sinnenas salong online kräver ju praktiskt taget bara ljud.

Jag har ingen statistik att förlita mig på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Dock, hur vanligt är det med minis? Jag har aldrig använt det, aldrig sett det användas eller ens sett någon diskussion typ på wrnu om hur man använder minis.
Nja, wrnu är kanske inte rätt forum 🙂. Men jag använder det ganska ofta, kanske 1 gång på 4.

Edit: Och ja, i roll20 blir det lätt standard (även om syftet bara är att ha ett digitalt rollformulär).
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Ok, jag upplever alltså detta som ett märkligt argument mot zoner, men visst, är det så att man tror att ens mini står där den står så kan det säkert bli en och annan krock. Vilket jag också påpekat innan ;)

Dock, hur vanligt är det med minis? Jag har aldrig använt det, aldrig sett det användas eller ens sett någon diskussion typ på wrnu om hur man använder minis.
Jag har ofta använt kartor och figurer med spel som inte "behöver" dem, såsom 13th Age, Hjältarnas Tid och Svärdets Sång. Dels för att jag har en stor samling av sådant som jag vill få användning för, dels för att jag tycker det kan vara till viss hjälp för att ge en ungefärlig överblick.
Visst, det finns en pedagogisk utmaning i att bryta "min gubbe står exakt där"-tänket, men det är inte på något sätt omöjligt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag misstänker att det är så enkelt som att det beror på spelstil och spel, och att en tumregel är att 90% av 5e/d20/OSR säkert kan stämma, men att det snarare är i minoritet hos de som spelar andra spel oavsett om det är BRP, AW eller Call of Cthulhu.

P.S. yes, Foundry VTT (som jag använder) är byggt för minis/rutnät. Vilket innebär att jag använder typ 10% av dess funktionalitet...
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag har personligen svårt med gubbe-på-kartor-regler om man inte har gubbar på kartor.

För mått föredrar jag nog personligen grövre - närstrid, kort, medium, långt - och i praktiken är 90% en fråga om "kan jag kutta henom" eller "är jag utanför hens svärdsräckvidd så jag kan skjuta på dem?"

Det som faller lite åt sidan är AoE-grejer, men jag definitivt mer OK med att använda zoner och att folk ryker med än att folk räknar att de är OK för att ex eldbollar alltid har explosionsradie på 2 meter oavsett saker som lufttryck, fukt och skorstenseffekt.
Precis detta! AoE, räckvidd - det finns massa grejer som blir knepigt i zoner/"kort, medium, långt" om det uttrycks exakt i meter
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är inte det för att DnD5 har en massa regler som är mer eller mindre beroende av exakta positioner?
Beroende? Nä det tycker jag inte. När jag kör DnD kör jag 9/10 strider i sinnenas salong med höftade avstånd och har aldrig känt att något känns brutet regelmässigt på grund av vaga avstånd. Nästan alltid är alla inom räckvidd för varandra och avstånd behöver inte alls nämnas. Undantaget skulle vara om en strid har typ bågskyttar uppe i ett torn eller något sånt och då kanske SL höftar att "det är typ 60 meter upp".

Jag gillar dock att reglerna också ger fullt stöd för brädspelig taktisk karta - för ibland tycker jag det är skoj! Och jag gillar omväxling.

I denna tråden diskuterar vi vilket vi tycker är bäst och då tycker jag att mått är bäst eftersom det stöder både brädspeliga-taktiska-kartor-med-precisa-positioner och sinnenas salong med höftade avstånd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
I denna tråden diskuterar vi vilket vi tycker är bäst och då tycker jag att mått är bäst eftersom det stöder både brädspeliga-taktiska-kartor-med-precisa-positioner och sinnenas salong med höftade avstånd.
Det är väl egentligen det här argumentet jag inte köper. Kanske har vi blivit vana vid att anpassa exakta mått till sinnenas salong, men jag har svårt att tänka mig ett spel med exakt mått som inte skapar problem för sinnenas salong. T.ex. genom vapen och besvärjelser som har väldigt precisa AoE (2x2m, 4x4m) - vad gör man då? Höftar att alla i zonen träffas? Slumpar/fudgar villa som träffas? Accepterar att "lilla granaten" och "stora granaten" är funktionellt likvärdiga trots att den senare är dyrare och svårare att få tag på.

Alltså, allt detta är ju lätt att lösa runt spelbordet, men man förlorar något - element av RaW som faller bort, på samma sätt som man förlorar något när man går från zon till rutnät.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det är väl egentligen det här argumentet jag inte köper. Kanske har vi blivit vana vid att anpassa exakta mått till sinnenas salong, men jag har svårt att tänka mig ett spel med exakt mått som inte skapar problem för sinnenas salong. T.ex. genom vapen och besvärjelser som har väldigt precisa AoE (2x2m, 4x4m) - vad gör man då? Höftar att alla i zonen träffas? Slumpar/fudgar villa som träffas? Accepterar att "lilla granaten" och "stora granaten" är funktionellt likvärdiga trots att den senare är dyrare och svårare att få tag på.

Alltså, allt detta är ju lätt att lösa runt spelbordet, men man förlorar något - element av RaW som faller bort, på samma sätt som man förlorar något när man går från zon till rutnät.
Ja det är ju min subjektiva upplevelse. AoE tycker jag är lätt att höfta då man vet vilka som befinner sig i kluster.
Jag köper att det säkert till stor del handlar om vana också.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Egentligen borde det inte alls vara omöjligt att ha snygga detaljerade kartor med figurer/markörer för rollpersoner och köra med zoner. Då skulle man bara placera markörer i rätt zon, och sätta figurer som är i närstrid med varandra i kontakt med varandra. Det är ju så det funkar i brädspelet Mansions of Madness t ex. Problemet är som sagt att spelarna ändå väldigt lätt börjar tänka på det som en what you see is what you get-karta och en avbildning av exakt hur folk "står" i förhållande till varandra.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Har folk några åsikter om vad som funkar bäst för hästjakter och liknande? Det är kanske inte direkt något som händer ofta...
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Jag brukar varken köra med rutnät, zoner eller detaljerade mått. Jag höftar, med tumregeln att man kan nå sitt mål och göra nåt annat så länge det inte finns något i vägen. Känns liksom flexibelt.

I praktiken blir det nog rätt likt zoner, men det sättet att tänka på det känns mer intuitivt logiskt för min del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Egentligen borde det inte alls vara omöjligt att ha snygga detaljerade kartor med figurer/markörer för rollpersoner och köra med zoner.
Ja alltså, det är som sagt inte alls omöjligt att skriva regler som är kompatibla med att köra minis+zoner.

Jag skrev t.ex. detta tidigare i tråden:

Sedan kan ju zoner fungera på olika sätt. Säg till exempel att vi har ett system där du får göra en förflyttning mellan zoner och anfalla i mål-zonen samma stridsrunda – men att du får ett avdrag, eller hamnar sist i initiativet.
Det känns för mig som att många av invändningarna mot zoner antingen 1) utgår från en väldigt specifik implementation av dem eller 2) utgår från ett slags "mått är default"-bild där man inte ser de problem regler med hårda mått kan medföra för den som inte vill köra med plastgubbar och rutnät.
 
Top