KH Rustningars ABS (Från 'BRP realism' tråden)

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Å ena vaden sidan gillar jag det där med att rustningen teoretiskt sett kan svälja all skada i den vanliga varianten...
Detta är extremt teoretiskt dock, jag failade matte och har ingen humm om statistik, men det verkar ju vara en riktig longshot att detta inträffar, så iaf i mina tankar har detta ingen påverkan. Det som har större påverkan är mekaniken för exploderande skada: varje 6:a får en extra tärning, tills man inte slår sexor längre. Ju färre tärningar desto färre chans att explodera skada, och kanske mindre farligt. Det man får i utbyte är som du nämnde en liten speedboost i flyt på strid (maybe, presumably).

Frågan är om det är värt att det, om det sparar så mycket tid egentligen. Jag vet inte, och det verkar inte någon annan veta heller, för tråden förvandlades till drakar och demoner istället, men that's fine, jag har ju det också :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Detta är extremt teoretiskt dock, jag failade matte och har ingen humm om statistik, men det verkar ju vara en riktig longshot att detta inträffar, så iaf i mina tankar har detta ingen påverkan. Det som har större påverkan är mekaniken för exploderande skada: varje 6:a får en extra tärning, tills man inte slår sexor längre. Ju färre tärningar desto färre chans att explodera skada, och kanske mindre farligt. Det man får i utbyte är som du nämnde en liten speedboost i flyt på strid (maybe, presumably).

Frågan är om det är värt att det, om det sparar så mycket tid egentligen. Jag vet inte, och det verkar inte någon annan veta heller, för tråden förvandlades till drakar och demoner istället, men that's fine, jag har ju det också :)
Tidsåtgången att rulla sina ABS-tärningar har aldrig varit ett problem för oss utan har snarare tillfört ett spänningsmoment.

Vi har t.o.m adderat möjligheten för exploderande skydd i KH.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jo precis, vi har inte haft några problem med det heller, well än så länge iaf. Det var bara en fundering :)

(ingen har skaffat fullrustning än, så har inte provat just den biten, men det kommer väl också :) )
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Lösningen är att husregla in HT/KH:s erfmekanik.

Du köper förmågor för samma kryss, men slagen för det är inverterat. Ju bättre du blir dessto enklare blir det att skaffa förmågor och mindre lockelse att lägga slag på höjningar som inte blir av. I gengäld kostar förmågorna mer, säg 5 lyckade höja-slag.
Bra skrivna förmågor, så som många i Kopparhavets hjältar, samt även frånvaro av vissa ger dessutom en hel del spelvärldsfärg på ett annat sätt än färdigheter.
 
Top