KH Rustningars ABS (Från 'BRP realism' tråden)

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Ett alternativ kunde vara att inte använda ABS alls utan låta rustning eliminera all skada från en träff X gånger per strid. Säg 1 gång/strid för lätt rustning, 2 för medel, 3 för tung.
Spelaren får göra ett val. Ska jag använda min rustning nu, eller spara utifall jag råkar ut för en ännu hårdare träff senare?
Med ett sådant system står inte striden still när någon träffar. Antingen minskas någons kroppspoäng/motsv eller så minskas rustningens kvarvarande skydd.

Finns det något system som gör detta? Någon som i så fall testat, och hur funkade det?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Fast inte alls lika nischad - stridshammaren är bara bra mot det, medan pålyxan har räckvidd, är ett kort spjut, har ett yxhuvud, och så vidare. Ett lyckat universalvapen.
Ett lyckat universalvapen för de som är klädda i plåtrustning, absolut! Kan du inte lita på att din rustning hanterar de flesta träffar, är ett längre spjut eller svärd+sköld mer allmänt bra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Ett lyckat universalvapen för de som är klädda i plåtrustning, absolut! Kan du inte lita på att din rustning hanterar de flesta träffar, är ett längre spjut eller svärd+sköld mer allmänt bra.
Ja, jag menade att det var bra mot det mesta. Du bör definitivt ha rustning på dig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Många intressanta kommentarer ovan.

Jag tycker inte man ska helt isolera diskussionen om ABS från tre andra problem med EDD (och andra BRP).

1) Skillnaden på en Dolk (1T4+1) och ett Tvåhandssvärd (2T10) är enorm. Man kan föreställa sig att man bara blir lite stött/snittade av ett 2H-svärd, och man kan föreställa sig en dolk i hjärtat.

2) Anfallarens skicklighet påverkar inte alls skadan.

3) Det finns ingen form av defensiv strid, defensiv manöver, undvika, som gör att en smidig lätt rustad kämpe kan undvika skada.

Jag tycker det finns behov av att se över alla de 3+1 sakerna tillsammans, innan man föreslår ett nytt system.

Med det sagt tycker jag att det vore eftersträvansvärt, att skicklighet spelar mer roll, och att utrustning och numerärt överläge/underläge, spelar mindre roll än vad det gör i EDD (mfl BRP). Fokus på utrustning blir för övrigt ännu större när varje vapen/vapentyp är en egen färdighet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Många intressanta kommentarer ovan.

Jag tycker inte man ska helt isolera diskussionen om ABS från tre andra problem med EDD (och andra BRP).

1) Skillnaden på en Dolk (1T4+1) och ett Tvåhandssvärd (2T10) är enorm. Man kan föreställa sig att man bara blir lite stött/snittade av ett 2H-svärd, och man kan föreställa sig en dolk i hjärtat.

2) Anfallarens skicklighet påverkar inte alls skadan.

3) Det finns ingen form av defensiv strid, defensiv manöver, undvika, som gör att en smidig lätt rustad kämpe kan undvika skada.

Jag tycker det finns behov av att se över alla de 3+1 sakerna tillsammans, innan man föreslår ett nytt system.

Med det sagt tycker jag att det vore eftersträvansvärt, att skicklighet spelar mer roll, och att utrustning och numerärt överläge/underläge, spelar mindre roll än vad det gör i EDD (mfl BRP). Fokus på utrustning blir för övrigt ännu större när varje vapen/vapentyp är en egen färdighet.
Alla dessa tre punkter hanteras faktist i nya DoD:

1. En dolk gör T8 i skada och kan (med lite tur) gå igenom plåtrustning, även utan perfekt slag.

2. Skadebonus för SMI ökar dolkbärares farlighet ytterligare.

3. Att ducka är ofta bättre än att parera om man inte bär tung rustning.

Målet vi hade var att man ska kunna vara effektiv i närstrid även utan tung rustning och sköld.

Sen finns det förstås andra sätt att lösa problemen. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Alla dessa tre punkter hanteras faktist i nya DoD:

1. En dolk gör T8 i skada och kan (med lite tur) gå igenom plåtrustning, även utan perfekt slag.

2. Skadebonus för SMI ökar dolkbärares farlighet ytterligare.

3. Att ducka är ofta bättre än att parera om man inte bär tung rustning.

Målet vi hade var att man ska kunna vara effektiv i närstrid även utan tung rustning och sköld.

Sen finns det förstås andra sätt att lösa problemen. :)
Om man använder de valfria reglerna för specialattacker kan man ju dessutom nyttja sig av:
  • Hitta glipa, och kringgå rustningen helt.
  • Fälla, och därmed få bonus på både skada och att träffa den liggande fienden.
Så jag tycker nya DoD hanterar de här situationerna utmärkt. Till och med så bra att jag funderar på att husregla Hitta glipa till att endast halvera rustningens ABS.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Ett enkelt hack skulle väl vara att utgå från de befintliga värdena:
1 ABS = 1T2, 2 ABS = 1T4, 3 ABS = 1T6, 4 ABS = 1T8, 5 ABS = 1T10, 6 ABS = 1T12.
Jo typ så var det nog. Dock kände vi som sagt i speltest att det inte gav så mycket. Det är redan ett slumpslag för att träffa och ett annat för skada. Att lägga till ett tredje för rustning kändes som ett extra moment som mest bara bromsade upp spelet.
Syftet med att ha variabel effekt av rustning är väl främst att man inte ska känna sig helt säker från en fiende med dolk även om man går runt i plåtrustning. Men det problemet är som sagt löst på andra sätt i nya DoD.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
1692362706224.png

och 25% chans till särskilt slag, vilket innebar att ett vapen inte kunde göra mindre än 3 i skada
Tycker att de hade en bra grundtanke i Ivanhoe, men det blev aldrig att jag använde det.

jag föredrar det alla gånger mot att rustningen ska slumpas varje gång

C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,008
Hade det inte varit roligt om rustningarna hade varit ännu bättre och vapnen nästan inte gjort någon skada alls så man var tvungen att prata med sina fiender eller smyga förbi dem
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
En ständig komplikation i BRP är att om man börjar vara så där rustningsspecifik så glömmer man bort naturligt skydd.

(Sedan ifrågasätter jag att ringbrynjan är så bra mot en dolk. Det beror på formen, men en testikeldolk, stilett eller rondeldolk kommer att gå rakt genom ringen och bryta upp den om du gör en hård stöt. Lösningen är bara begriplig om man tänker sig att man bara slashar med kniven.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Alla dessa tre punkter hanteras faktist i nya DoD:

1. En dolk gör T8 i skada och kan (med lite tur) gå igenom plåtrustning, även utan perfekt slag.

2. Skadebonus för SMI ökar dolkbärares farlighet ytterligare.

3. Att ducka är ofta bättre än att parera om man inte bär tung rustning.

Målet vi hade var att man ska kunna vara effektiv i närstrid även utan tung rustning och sköld.

Sen finns det förstås andra sätt att lösa problemen. :)
Eftersom vi är i vårt Kopparhavsforum nu så kostar jag på mig att beskriva hur det funkar i KH, som lite folkbildning eller nptt :)

1. Dolk är i KH rustningsbrytande. Eftersom dess form för det mesta tillåter att den tar sig igenom glipor eller ringar. Samt att skador exploderar. Så det kan bli rätt grisigt!
2. Samma som DoD23.
3. Tjuvar, och andra smidiga rackare, har bättre initiativ och agerar alltid före tungt rustade motståndare. Det finns lite andra finesser med.

Utöver det finns det några andra trix man kan göra genom att offra Gard, som att öka skada odyl.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
1) Skillnaden på en Dolk (1T4+1) och ett Tvåhandssvärd (2T10) är enorm. Man kan föreställa sig att man bara blir lite stött/snittade av ett 2H-svärd, och man kan föreställa sig en dolk i hjärtat.

2) Anfallarens skicklighet påverkar inte alls skadan.

3) Det finns ingen form av defensiv strid, defensiv manöver, undvika, som gör att en smidig lätt rustad kämpe kan undvika skada.
Ska inte vara sämre och förklara hur det funkar i Matiné 1, där många saker var mina försök att fixa BRP.

1. Vapen ger bonus på vapenfärdigheten. Dolk ger +1 och tvåhandsvapen +4. Alla kan använda Fysik för att slåss obeväpnad.

2. Vad anfallaren slår för sin vapenfärdighet blir skadan. 10 eller mer så blir försvararen utslagen direkt. Alla kombattanter i världen har 25 kroppspoäng. Mindre varelser kan bli utslagna på lägre värden. Rustningar höjer värdet för att bli utslagen i förtid.

3. En kombattant försvarar sig alltid, därav anfallsslaget, men det räcker med ett vapenfärdighetsslag eller lyckat Smidighetsslag för att undvika skada. Ett sätt att beskriva försvaret är att det tar i rustningen. Namnlösa motståndare till rollpersonerna undviker aldrig, bara namngivna. I Matiné behåller dock anfallare och försvarare initiativet gentemot varandra om försvararen inte gör något speciellt åt det.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det blir ju ett annat utfallsrum, helt klart. 5T6-1T6 blir 0 till 29. 4T6 blir 4 till 24. För mig är det första mer kul på grund av större variation.
Det blir ju ett annat utfallsrum, helt klart. 5T6-1T6 blir 0 till 29. 4T6 blir 4 till 24. För mig är det första mer kul på grund av större variation.
Det får ju också till följd att i det första fallet så kan rustningen skydda helt medan i det andra fallet kommer vapnet garanteras skada. Det första känns mer realistiskt i och med att det är för ett par sekunders strid (hade man slagit för en hel strid borde nog även segraren ådragit sig lite blessyrer men i en rond då och då borde man kunna klara sig. Det andra fallet kommer antagligen göra striderna aningen mer tillfredsställande för en del för att man vid varje lyckat färdighetsutfall (inklusive motståndsslag) kommer dela ut lite skada och fyra är rätt märkbart för ickehjältar. Snittskadan är dock densamma.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu tänker jag att ett alternativt ABS-system är att rustningar eliminerar vissa utfalll, ex 1-2 eller 1-5 på varje T6.

Finns allt risk att få skada,
Chans finns alltid att undkomma skada.
Man slipper slå ABS.

Blir nog enklast med bara T6 för skada.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Man hade ju kunnat göra rustningar helt kosmetiska. Errol FLynn hade ju ingen rustning, men han klarade sig bra. Rustningen är ju bara en utgift när man gör sin gubbe, oftast. Bidrar det nåt till spelet att INTE ha kosmetiska rustningar?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Efter speltest av DoD23 så tycker jag att systemet funkar bra som det är, blir bara onödigt meck med att slå för rustning. (Men systemet i sig är hårt vad gäller vapenskador etc! - inte omöjligt att åka ner på noll men lite otur).
 
Top