Runequest: var börjar man?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Men är det en sån grej som är asskön i spel när man väl lärt sig eller?
Tja, det "sköna" med det är väl att det är helt deterministiskt. Det finns inget slumpmoment, om du kan systemet vet du alltid vem som går först. Vilket i sin tur kan påverka din taktik.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Jag läste quickstart och gillade passions och rune affinities. Strike Ranks däremot var otroligt svårt att komma underfund med, fick googla en hel del och känner ändå att jag inte riktigt har koll.
Strike Ranks är ett illa skrivet hopkok av actionekonomi och initiativ, IMO. Det skulle vinna mycket på att antingen bli en renodlad actionekonomi, eller ett renodlat initiativsystem. Det är förståeligt att du tycker att det är konstigt - det hänger inte riktigt ihop som det är skrivet (ens i de publicerade grundreglerna). Jag avser att houserula det - det är bara det att folk i gruppen tycker olika om vad det borde bli...

Men är det en sån grej som är asskön i spel när man väl lärt sig eller?
Mnjaä. Så viktigt är det inte. Jag ifrågasätter om det är värt besväret - man tappar inte mycket på att bara tillåta en offensiv handling per runda och låta SR avgöra när den händer som ett rent initiativsystem.

En tricksig grej med RQG är att det märks att man inte uppdaterat så mycket sedan 1978, trots att en hel del hänt med rollspelsdesign sedan dess. Men Augments och Runor är kanon.

Överlag tycker jag att RQG mått bra av att ha en del förenklingar gentemot RQ2.
 
Last edited:

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Älskar RQ (med förkärlek för 3:an). Egentligen enda felet enligt mig är att skadebonusen ligger lite väl högt, varför det har kallats "the game where PCs get their limbs chopped off". Jag brukar halvera SB och tycker det funkar fint.

Spelvärlden är oslagbar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Älskar RQ (med förkärlek för 3:an). Egentligen enda felet enligt mig är att skadebonusen ligger lite väl högt, varför det har kallats "the game where PCs get their limbs chopped off.
Nuförtiden är det i alla fall väldigt lätt att sätta tillbaks kroppsdelarna igen, när så gott som alla har reusable Heal Wound. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Nu har vi fått ett releasedatum för starterboxen till RuneQuest - 10:e november. Den borde vara perfekt för den som vill pröva på RuneQuest - reducerat pris, allt man behöver för att kunna spela de två (tror jag?) äventyr som ingår: en hel hög exempelrollpersoner i coolt gatefold-format, glassiga kartor, snabb världsbeskrivning, lokal områdesbeskrivning (Jonstown, som är produktivt även för den som redan har de vanliga reglerna), och så vidare. Till och med ett soläventyr som man kan låta nya spelare spela för att få litet känsla för världen. Reglerna är komprimerade (vilket är en ren fördel eftersom de vanliga reglerna är hemskt pratiga) men av naturliga skäl ofullständiga - tanken är att om man har spelat färdigt äventyren som ingår och vill kunna göra saker som att skapa egna rollpersoner och få erfarenhet, så skaffar man grundreglerna.

1635499127425.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Bonuspoäng för att man verkligen använder att man har en box. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Fasen vad gött det ser ut. Betyder det att det kommer en kickstarter den 10e eller att jag faktiskt kan lägga vantarna på lådan den 10e?
Kommer grundreglerna i sin helhet att släppas på svenska? Eller för man köpa de engelska grundreglerna då?

Edit: aha, det är en engelsk startbox. Trodde att det var svenska RQ. Ignorera båda mina frågor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Fasen vad gött det ser ut. Betyder det att det kommer en kickstarter den 10e eller att jag faktiskt kan lägga vantarna på lådan den 10e?
Kommer grundreglerna i sin helhet att släppas på svenska? Eller för man köpa de engelska grundreglerna då?
Den släpps - det är tryckt och har varit i lager hos de flesta distributörer rätt länge, och bara fastnat på grund av Brexit-nonsens. Om den finns i just din butik exakt den 10:e kan jag inte svara på, men...

Den svenska utgåvan kommer nog tidigast en bra bit in i 2022. Den kommer att vara ett komplett spel, även om det är möjligt att vissa saker utgår (om jag jagade sidor skulle det första jag gjorde vara att kapa Sorcery-reglerna, som inte är särskilt bra och knappast behövs i en normal kampanj).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
510
Fasen vad gött det ser ut. Betyder det att det kommer en kickstarter den 10e eller att jag faktiskt kan lägga vantarna på lådan den 10e?
Kommer grundreglerna i sin helhet att släppas på svenska? Eller för man köpa de engelska grundreglerna då?

Edit: aha, det är en engelsk startbox. Trodde att det var svenska RQ. Ignorera båda mina frågor.
Jag slog till när alphaspel fick in 10 ex., men verkar slut nu i Sverige. Möjligen att SF-bokhandeln i Malmö och Göteborg har den inne.

Boxen är en julklapp till mig själv och kan ej öppnas förrän då tyvärr, men det är en fullmatad box med fyra häften (regler, världen, soloäventyr för att greppa reglerna, och äventyrshäfte med tre äventyr).
+ 14 färdiga rollpersoner, kartor, tärningar, några papper med sammanställningar av runor/battle tracking med mera.
Grymt prisvärt och bra insteg till spelet, som väl annars har en hög tröskel pga ganska crunchig core book om 450 sidor och en SL-ångest att plugga in en massa lore.

Personligen har jag velat spela RQ några år men uppförsbacken har varit för brant enligt ovan, hoppas att julklappen ändrar på det.

Hoppas också att svenska RQ Talastar tar efter detta starter set i pedagogiken, men såklart inkluderar hur man skapar gubbar (detta saknas* i RQ starter set har jag hört men kan inte bekräfta än).

* för första gången tycker jag det är bra att detta saknas, det finns som sagt 14 färdiga RP och det räcker med grejer att ta in i matiga häften med övriga regler/Glorantha-settingen etc. Blir det aktuellt med långvarigt spel är såklart core booken första boken som införskaffas.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Hoppas också att svenska RQ Talastar tar efter detta starter set i pedagogiken, men såklart inkluderar hur man skapar gubbar (detta saknas* i RQ starter set har jag hört men kan inte bekräfta än).
Glorantha är känt för att ha en hög ingångströskel, och en av sakerna som startersetet gör bra är att det tar till sig det som alltid varit rekommendationen från vana spelare - börja i ett hörn av världen och utveckla därifrån snarare än att försöka ta in allt. Core-reglerna täcker hela Drakpass-området från Esrolia till Tarsh - en hygglig bit av kontinenten - medan startersetet fokuserar på en stad (det är extra smart eftersom den som har Core-reglerna och spelar i Sartar antagligen vill ha det för bakgrundsmaterialet :) ) och har med några äventyr att börja med. Det gör att man för första gången kan plocka upp reglerna och bara spela.

Svenska RuneQuest ska vara fullständigt på samma vis som grundreglerna i RQG, men ha samma sorts geografiska fokus som startersetet.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Om man köper direkt från Chaosium får man pdf-versionen på köpet.
Det blir en del frakt därifrån, dock - funkar bäst om man beställer mycket på en gång.

Alphaspel har suveränt pris men inga ex inne...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Om man har potentiella spelare som man vill se om de gillar settingen och spelstilen kan man skicka dem till startersetets soloäventyr, som numera även finns online (kostnadsfritt och spelbart där):


Det driver verkligen hem hur strider i RQ kan gå litet hur som helst - man har alla chanser att stryka med i soloäventyret (i alla fall om man inte som jag lade en Shield 2 + Extension 1 i början, eftersom jag vet vad som funkar i det här spelet :) ).
 
Last edited:
Top