Runequest: var börjar man?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,310
Har aldrig läst en rad från Runequest eller Glorantha men börjar bli lite nyfiken. Men var börjar man?
Jag läste en recension av den senaste versionen där den verkade toppen. Någon som kan bekräfta eller dementera det? Och finns det ett bra one-shot äventyr att börja med?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,979
Location
Umeå
Bärjade min läsning med andra utgåvan + apple lane + att spela King of the dragon pass på telefonen + läsning av cults of prax. Har inte kört något i Glorantha alls än dock. Men känner att om jag ska göra det behöver jag inte läsa mer alls. Detta räcker som en sjukt stabil grund att bygga sitt eget Glorantha på, vilket jag ser lite som hela poängen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Quickstartern är ett bra äventyr - min grupp blev avbrutna mitt i det av coronan - men notera att det finns några små skillnader i reglerna gentemot den slutgiltiga utgåvan (det här var ett försläpp). Finns på DriveThru också.

Om du kan vänta en månad eller två kommer också RuneQuest Starter Set (med litet områdesbeksrivning och ett par äventyr) i september för en mycket rimlig penning:



Ingen av dem stöder saker som karaktärsskapande (det är pregens) eller advancement ännu - vill man ha det får man gå på den tjocka regelboken. Skaffar man GM-boxen till grundreglerna har man också något att börja med - den innehåller tre äventyr.

The Rattling Wind är ett gratisäventyr från Greg Stafford-memorialien (många anser det väldigt dödligt, som en varning):

https://www.chaosium.com/content/FreePDFs/WeAreAllUs/2019/Rattling Wind - RuneQuest.pdf

Vill man bara läsa om världen är det Glorantha Sourcebook som gäller för nybörjaren.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Jag har inte läst själv, men många verkar väldigt nöjda med hur Glorantha presenteras i senaste versionen av RQ. Några gamla böcker att hålla ögonen på är Cults of Prax, Griffin Mountain, Pavis, Big Rubble och Cults of Terror. Reglerna ska vara väldigt kompatibla.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Ett annat tips förresten: om du köper pdf från Chaosium får du en kupong så att du kan dra av kostnaden för pdf om du köper den tryckta versionen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Ett annat tips förresten: om du köper pdf från Chaosium får du en kupong så att du kan dra av kostnaden för pdf om du köper den tryckta versionen.
Alternativt, om du köper den tryckta med en gång får du pdf på köpet. ;)

Dessutom har de ett lager inom EU, så man slipper tullen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,310
Många bra tips! Finns det något jag verkligen bör undvika? Är mongoose lika bra som chaosium exempelvis?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Mongoose gick på ett helt eget spår. Deras supplement utspelar sig i en annan tidsålder än Chaosiums grejer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,310
förutom QuickStart-grejen har GM Screen Pack tre äventyr som är tänkta som en slags start-kampanj. Jag har haft roligt med dem.
GM Screen paketet verkar mycket prisvärt. Kartor, rollformulär, äventyr osv. Jag läser quickstart nu och det är mycket crunch, kan tänka mig att en gm-skärm kan vara bra att ha till hands.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
GM Screen paketet verkar mycket prisvärt. Kartor, rollformulär, äventyr osv. Jag läser quickstart nu och det är mycket crunch, kan tänka mig att en gm-skärm kan vara bra att ha till hands.
Om du vill börja med ett litet tyngre inköp är regelboken + monsterboken + GM Screen-paketet, i kassett, väldigt vettigt. Och ja, skärmen är ovanligt användbar - även om man som jag inte använder skärm är det bra bara att hatabellerna på samma ställe.

 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mitt intresse för Runequest / Glorantha drar mer åt det spelhistoriska hållet så jag köpte RQ Classic edition och har sen kompletterat med pod-återtryck av Cults of Prax, Cults of Terror, Trollpak och Snake Pipe Hollow. Vad skulle den sistnämnda heta i svensk översättning - Ormflöjtshålorna eller kanske Pipsvängen?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,310
Mitt intresse för Runequest / Glorantha drar mer åt det spelhistoriska hållet så jag köpte RQ Classic edition och har sen kompletterat med pod-återtryck av Cults of Prax, Cults of Terror, Trollpak och Snake Pipe Hollow. Vad skulle den sistnämnda heta i svensk översättning - Ormflöjtshålorna eller kanske Pipsvängen?
Är klassiska runequest mer eller mindre krångligt än nya? Såg att man kan köpa det och alla äventyren som print on demand.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Classic har en sekundär egenskap som heter Defense som inför ett extra steg att hålla reda på i strid. Den är borta i nya, men å andra sidan har man en massa Rune Affinities och Passions istället som kan leda till extra tärningsrullande.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
RQ:G ger mycket mer stoff till immersion i en kultur, fast än så länge är det begränsat till en bestämd region i världen.
Classic är mer "setting agnostic".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Reglerna är av samma grad av crunchighet, skulle jag säga.
Håller med. De nya skiljer sig på vissa vis, men det är ungefär samma nivå av crunch.

Det kan vara värt att flagga för att RQG hade mått bra av ett eller två (eller kanske till och med tre) varv regelredigering till. En del är fixat i rulings och errata, men om något verkar konstigt är det hög chans att det är spelets fel och inte ditt (jag höll på att bli galen av combat results!).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,310
Classic har en sekundär egenskap som heter Defense som inför ett extra steg att hålla reda på i strid. Den är borta i nya, men å andra sidan har man en massa Rune Affinities och Passions istället som kan leda till extra tärningsrullande.
Jag läste quickstart och gillade passions och rune affinities. Strike Ranks däremot var otroligt svårt att komma underfund med, fick googla en hel del och känner ändå att jag inte riktigt har koll.
 
Top