Nekromanti RP Genereing

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Amber

Amber baseras på två bokserier av Roger Zelasny (inte hundra på stavningen) och behandlar kungliga amberiter samt deras motpol i kaoshovet.
Men då klarnar det lite... har läst lite i en av hans böcker, inte riktigt min stil(boken alltså) och anade att det kasnke kunde finnas ett samband, men då snarare att hans böcker baserades på spelet.... Nåja, kanske får kicka lite mer på detta nån gång, men nu säger jag bara gonatt på er alla och god jul!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag gillar enkla system som inte kräver högar av bollande mer poäng av olika typer med kostnadstabeller till höger och vänster för olika saker. DoD-85 lät en slå sina grundegenskaper, välja 5 färdigheter man var bättre än normalt på och 3 man var riktigt säker på, sedan fixade man litet utrustning och så var man klar. Föredömligt enkelt...

Gillar stormbringers system också där man väljer ett antal färdigheter man använde under sin uppväxt (som höjs 20% vardera), därefter placerar man ut en mängd procentenheter efter eget tycke och smak ock så är man i princip klar. Uppdelningen gör att man tänker litet på sin karaktärs uppväxt utan att man för den skull behöver kartlägga bakgrunden ned till minsta guldfisk som i vissa överkomplicerade system...

Har man spelare som kan hantera det är det bärsta IMHO att bara ge karaktärerna värden som man tycker de borde ha. Det är dock litet väl fritt för att kallas ett "system". :gremsmile:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag föredrar system där man själv kan styra ganska detaljerat hur rollpersonen kommer att bli, men jag vill ändå ha en viss slump efter som jag ogillar konceptet med helt balanserade rollpersoner.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Budgivning

Alla spelare börjar med, säg, 100 poäng.

Man har kanske sex egenskaper som man ska bjuda på: Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psykisk styrka och Karisma.

Först bjuder man på Styrka. De som vill ha högt i styrka bjuder högt, de som inte tänker satsa på styrka kan bjuda lägre ja till och med bjuda noll, ingenting. Man skriver sitt första bud hemligt på en lapp. Den som bjuder högst vinner och därefter stryker man de poäng som använts. Skulle det bli två som bjuder högst på samma poäng så fortsätter man därefter att bjuda över varandra tills någon bjudit så högt att de andra inte vill höja längre.

Exempel: Spelare 1 bjuder 10p för styrka, spelare 2 bjuder 3p, spelare 3 bjuder 0p och spelare 4 bjuder också 10p. Nu ska spelare 1 och 4 avgöra vem som egentligen är starkast. Spelare 1 höjer till 20, spelare 4 höjer till 25. Spelare 1 höjer till 30 och spelare 4 ger sig. Därefter betalar alla de poäng de satsat. Spelare 1 har kvar 70p, Spelare 2 har kvar 97p, Spelare 3 har kvar alla 100p och spelare 4 har kvar 75p. Därefter fortsätter man på nästa grundegenskap.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Slumpgenerering - nej tack

Jag föredrar tveklöst att man själv bestämmer vad ens rollperson ska ha för värden. Detta sker förstås i samråd med spelledaren och de andra spelarna så att man är överens om vad för sorts rollperson som kan fungera bra respektive inte alls är lämplig att ha i kampanjen (det kan gälla sådant som vilka typer av kompetenser som är viktiga att ha, hur skicklig rollperson bör vara i jämförelse med en medelsvensson, om en viss personlighet kan fungera ihop med de andra spelarnas rollpersoner o s v). På det här sätter får man en rollperson som blir så som man själv vill ha den och som fungerar bra i kampanjen. Här har du förresten ett avsnitt från mitt eget rollspel angående rollpersonsgenerering, hämtat ifrån kapitlet om vad rollspelet ifråga är och hur olika delar i det motiveras. Har ändrat lite i texten så att den gäller rollspel mer generellt, inte bara mitt spel:

Slumpmoment hör inte hemma vid rollpersonsgenerering. Istället är det spelaren själv som, med utgångspunkt från de regler som spelet och kampanjen ger, ska bestämma hur hans rollperson ska vara. Anledningen till detta är enkel; en rollperson som spelaren själv utformar blir så som han vill ha den, medan en rollperson som delvis genererats av slumpfaktorer många gånger inte blir på ett sätt som spelaren vill. Att någon ska spela en rollperson som han inte gillar är inte förenligt med grundtanken i rollspel att alla deltagare ska ha roligt. Dessutom får det lätt underliga konsekvenser i spelet eftersom spelaren mycket väl kan bli motiverad att låta sin rollperson förolyckas för att på så sätt få chansen att göra en ny rollperson som bättre motsvarar det han tycker skulle vara roligt att spela.
Det framförs ibland att slumpmoment skulle vara en fördel då rollpersonen skapas. Två argument för detta brukar framhållas; realism och variation. Realism eftersom man ju i verkliga livet inte kan råda över faktorer som vilka ens föräldrar är och vilka fysiska, intellektuella och mentala egenskaper man föds med. Variation eftersom slumpmoment utgör ett hindrar för att skapa rollpersoner som är lika varandra. Dessa två argument vinner inget gehör av nedanstående skäl.
Den typ av realism som åberopas ovan är inte eftersträvansvärd. Spelet går inte ut på att gestalta en slumpmässigt vald tid och plats i spelvärlden där händelser och aktörer är "realistiska" sett utifrån detta. På samma sätt som slumpande av tid, plats och de utgångspunkter som finns i kampanjen uppenbart skulle riskera att skapa en tråkig kampanj riskerar ett slumpande av den utgångspunkt rollpersonerna utgör att göra spelet tråkigt.
Beträffande variation bör man först ställa sig frågan om det är något att sträva efter. Det är inte alls säkert att deltagarna i spelet tycker att något är roligare bara för att det är annorlunda än tidigare. Tycker någon att det faktiskt är roligast att ha en rollperson som påminner om en som han haft tidigare kan man ifrågasätta om det ändå är roligare för gruppen som helhet om spelaren tvingas spela en typ av rollperson som tärningarna slumpat fram än en som är såsom han själv önskar.
Om utgångspunkten är att variation, om så påtvingad, ger roligare spel så kan man konstatera följande: Att säga att slump vid rollpersonsgenereringen skulle behövas för att få varierade rollpersoner är att underkänna deltagarnas förmåga till att variera sig. Om inte de deltagare som har rollen som spelare anses ha denna förmåga är det också rimligt att utgå från att inte heller spelledaren kan variera sig. Sålunda borde även spelledaren vara tvingad att använda sig av slumpen, i samma utsträckning som spelarna vid rollpersonsgenereringen, då han gör spelledarpersoner för att kunna variera dessa. Nu är det förstås så att folk de facto har olika förmåga att variera sig, men att ha ett regelsystem som utgår från att spelledaren är en person som har förmåga att variera sig och att de personer som är spelare inte har det vore mycket underligt. Om deltagarna anser att de har olika förmåga till variation och således bör ha olika frihet i utformningen av "sina" delar i kampanjen är detta något som bör diskuteras sinsemellan; inte något som spelreglerna kan avgöra.

Arcana
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Bra med Stormbringer är ju också att de där tjugo procenten bestäms av vilken approach rollpersonen tar till olika problem, även om beskrivningarna kanske är lite bristfälliga. Ger bra vägledning hur man ska spela även utanför "sociala" situationer (vilket annars är det personlighetsbeskrivningar brukar rikta in sig mest på).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Kör friform (när det finns en klar bild av personen) eller slump (när jag inte kommer på något). Poäng tycker jag blir ett förbannat gnetande hit och dit, och resultatet blir antingen lite hopköpta användbara grejer (när man inte vet vad man vill göra) eller en halvtaskig kompromiss med ens ursprungliga idé.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har för mej att jag såg en POLL här på rollspel.nu angående framslagna rollpersoner vs rollpersoner köpta för poäng."

Resultatet av pollen finns här.
 
Top