Nekromanti RP Genereing

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Först och främst god jul på er.
Sedan undrar jag över vilka olika sorters RP genereing som folk stött på i olika rollspel.

T ex finns det ju dom med att man får en viss poäng och sedan köper alla värden.
Eller där man slumpar fram så gott som allting.
och en bunt andra som jag antadligen har missat men i alla fall, vilket sätt föredrar du? och varför?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns ju total slump, slump som man får sätta ut hur man vill, slump som man får slå flera gånger och välja högsta värdet/värdena att sätta ut, slump + värde, värden som är färdiga för en ras, värden som fås fram genom att man väljer vad man gjort i sitt tidiga liv, värden som auktioneras ut och där bara en kan vara bäst.

Av dem gillar jag antingen poäng, eller slump beroende på mitt humör. Slumpen är mer spännade medan poängen gör att man lättast kan få en rolleperson som är som man tänkt sig.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
själv tycker jag ju att friform är nästan bäst, så själv tycker jag att det inte ska finnas hinder eller poäng för att utröna hur en karaktär ska vara, det som är viktigare är hur denne karaktär lärde sig de färdigheterna och när, så man får en mer sammansatt bild av personen och en bra bakgrund...
fast lite slump e ju inte helt fel, t.ex. att om man säger att man är bra på en färdighet så ska man slå X antal Tärnigar av form Y, och om man säger att man är mindre bra på något så blir det färre tärnigar, kanske att man ger något mer konstant till det som att man har ett värde från början och att man sedan slår tärningar för att förbättra detta, om man då är dålig på detta så slår man helt enkelt inga tärningar :gremwink:
man borde själv kunna se till att karaktären inte blir för dålig eller för bra för scenario-omgivningen, man lär sig efter ett tag
:gremcrazy:

god jul på dig oxå föresten! :gremcool:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Här har jag använt en lite annorlunda metod.

Jag gjorde lappar med färdighetsvärden, grundegenskapsmodifikationer, fördelar, nackdelar och så vidare. Dessa blandades (bra och dåliga för sig) och delades ut till spelarna. Spelarna fick sedan byta sinsemellan.

Några av lapparna var öppnare, i stil med 'Valfri färdighet +3'. Grundegenskaperna var baserade på 3D6 och jag använde lappar med 'säker sexa' och 'säker etta'. Dessa lappar byttes då ut mot en av tärningarna. Man fick max ha två säkra tärningar.

På detta sätt fick spelarna skaplig kontroll över vad de skulle spela, samtidigt som jag som spelledare visste att de färdigheter och egenskaper jag ville ha med i kampanjen var representerade i gruppen.

En nackdel är ju att alla måste göra karaktärer samtidigt, men bortsett från det så är det rätt så bra.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Regenerering

Om jag ska skriva i ordning från mitt favoritsätt till det sätt som jag helst undviker blir det så här;

1. Köpa för poäng.
Visserligen uppmuntrar detta till optimering och smågnetande med halv- och fjärdedelspoäng i värsta fall. Men det är ett rättvist system och det ger dels spelarna möjlighet att göra nästan exakt den karaktär de vill samtidigt som spelledaren vet vilken nivå alla hamnar på till sist.

2. Slumpa I - vissa värden
Slå fram grundegenskaper och välj sedan fritt bland yrken, raser, klasser, färdigheter eller what ever. Ofta snabbt och alltid kul att se vilka skumma värden man får att leka med.

3. Slumpa II - alla värden
Slå allt med tärning. Då får man en riktig utmaning att spela. Man kan inte styra någonting men det kan bli riktigt roliga figurer i spelgruppen. Bäddar för underhållning på alla sätt, inte minst gnällfest ("Jag är så kass på det och det...").

4. Budgivning
Jag har bara sett detta i Amber RPG, men där passar det fånigt bra. Amber är ju även ett helt tärningslöst spel. Man har INGA slumpfunktioner annat än spelledarens fantasi och den ovan nämnda budgivningen. Mycket skoj men mycket jobb.

5. Friform
Aaargh! Gaah! Blä! Våga vägra friform.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jag har för mej att jag såg en POLL här på rollspel.nu angående framslagna rollpersoner vs rollpersoner köpta för poäng. Jag kommer inte ihåg några exakta resultat, men ungefär 60% av de gamla rollspelarna (spelat mer än fem år) ville slumpa, medan yngre rollspelare vill köpa och forma sina rollpersoner helt själv.

Personligen bryr jag mej inte så mycket. Det är kul att gå på konvent och bli tilldelad en rollperson, men också att köpa en själv, samtidigt som det är kul med lite slump, lite kontroll...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Slump är bra. När man inte har full kontroll skapas resultat man inte alltid väntar sig, och då händer något.

En metod vi använder främst till engångsäventyr är diskussionen. Vi pratar oss helt enkelt fram till vilka färdigheter/egenskaper karaktärerna ska ha. Detta eftersom engångsäventyren ofta kräver vissa saker av rp, medans våra kampanjer formas av vilka rp är...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Slump är bra. När man inte har full kontroll skapas resultat man inte alltid väntar sig, och då händer något.
Det tycker jag händer ändå. Man har en ide om hur karaktären ska se ut från början, men under skapandeprocessen får man ideer och infall som gör att man hamnar någon helt annanstans än vad man tänkt sig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Det här har diskuterats förut, men det var ett tag sedan...
Vad jag föredrar beror på vilket spel det rör sig om och hur seriös kampanjen är. Om det är ett seriöst spel med en karaktär som jag förväntas spela ordentligt föredrar jag poängvarianter, så att den blir precis som jag vill. Om det är en mindre seriös kampanj med tonvikten lagd på äventyrande är det kul at slumpa fram sin rollperson.

/tobias
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Regenerering

4. Budgivning
Jag har bara sett detta i Amber RPG, men där passar det fånigt bra. Amber är ju även ett helt tärningslöst spel. Man har INGA slumpfunktioner annat än spelledarens fantasi och den ovan nämnda budgivningen. Mycket skoj men mycket jobb.

Har i danmark funkar det om jag får fråga... kan ju inte säga annat än att det låter intresant, men fattar inte hur det funkar...
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Regenerering

4. Budgivning
Jag har bara sett detta i Amber RPG, men där passar det fånigt bra. Amber är ju även ett helt tärningslöst spel. Man har INGA slumpfunktioner annat än spelledarens fantasi och den ovan nämnda budgivningen. Mycket skoj men mycket jobb.
berätta mer! har aldrig hört talas om amber rpg förut, men det låter riktigt skojigt. snälla förklara.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
låter riktigt kul! speciellt bytandet "jag byter min +5 i värde mot dina två +1 om du tar min halt på ena benet också." :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
låter riktigt kul! speciellt bytandet "jag byter min +5 i värde mot dina två +1 om du tar min halt på ena benet också."
Precis. Det blir ett litet spel i spelet.

Plus som jag nämnde tidigare så ger det mig möjligheten att exempelvis se till att det finns skapligt mycket färdighetsvärde i simma i gruppen om jag vet att de kommer att befinna sig ganska mycket på sjön, att någon kommer att kunna smyga osv, samtidigt som de får ganska stor frihet.

De finns också en fördel till. Jag kör med ett eget system där jag ännu inte orkat skriva listor över färdigheter. Nu behöver jag inte bekymra mig om vilka färdigheter som finns, bara vilka spelarna får.

Jag ska dock erkänna att jag stal iden från någon här på forumet. Kommer inte ihåg vem, så om någon känner sig idemässigt bestulen är det bara att kliva fram och ta åt sig äran.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Jag brukar föredra poäng-varianten där man får "köpa" sin rollperson, ett visst inslag av slump kan dock liva upp rolpersonen lite. Jag föredra detta sätt eftersom jag oftast har en idé och åtminstone ett grovt upplägg av bakgrunden innan jag påbörjar skapandet av min rollperson. Det är ju lite tråkigt om man slår fram en helt annorlunda karaktär än man tänkt sig så att jag måste skapa en helt ny bakgrund vilket kan ta en del tid och möda.
För enstaka äventyr passar det dock med en mera slumpartad metod.

GOD JUL
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Amber

Spelarna har ett antal poäng att buda för och den som bjuder mest i en grundegenskap får högsta värdet, näst högst näst högsta värdet. Det kan bara vara en spelare på värden. Man bör ta det lugnt så man har poäng kvar till annat också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Lappar med egenskaper.. Mycket trevlig ide, måste köra den nån gång..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Amber

Det där gillar jag nog ganska mycke, både lite orginellt och dessutom halvvettingt, men bestämmer Sl vilka de olika nivåerna i grundegenskaperna som de bjuder på e samt vilka egenskaper med mera som finns att bjuda på?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Amber

Nej, nivåerna är fastställda i boken. Den som är bättre vinner alltid om allt är i övrigt jämlikt och nivåerna går från mänskligt till Amberitiskt som är gudalikt i princip. De lägsta nivåerna får man extrapoäng för.

Bland restrerande saker att bjuda på (eller att köpa utan budgivning snarare) så finns en hel del förslag, vissa som man kan utveckla mycket själv (som egna "verkligheter" som man gärna hänger i när man inte är i Amber exempelvis). Man kan även åta sig saker som att skriva krönikor, rita och dylikt för extra poäng.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Amber

(som egna "verkligheter" som man gärna hänger i när man inte är i Amber exempelvis)
Det där får du gärna vidareutveckla lite... känner inte till ett dyft om AMber, en liten beskrivning om det hela hade varit jäkligt uppskattat... Jag tror jag håller på å få ett visst intresse här... Gillar typ de mesta som jag hittils hört... Finns de någe som du/nån annan anser vara väldigt dåligt med det, samt någe som e skrämande bra??
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Amber (Edited)

Jag tycker inget är dåligt med det. Det och Castle Falkenstein är mina två favoritspel. Grundsystemet i sig anser jag vara det bästa som finns. Jämför värden, högst vinner, och så krångligt var det.

Amber är ett slott med omgivning. Det är den verkliga verkligheten. Alla andra världar inklusive vår är bara små skuggor av Amber. Dessa skuggor kan vara hur som helst, nutid, dåtid, framtid. Skuggor formas av Amberiters sinnen så om man är jagad av någon men är obeväpnad så kan man tänka sig en skugga där det är krig och i den tänka sig en vapenbod och vips, ett vapen.

Amber baseras på två bokserier av Roger Zelasny (inte hundra på stavningen) och behandlar kungliga amberiter samt deras motpol i kaoshovet.

Det enda som inte är helt bra med det skulle vara presentationen för det är svartvitt och jag gillar färg. Kan dock vara svårt att få tag på om du inte kan beställa från utrikiska affärer och ebay.

Bra förklaring här
 
Top