[Rotsystem] Namn på kampanjmodul – hjälp?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Skuggan av en dröm...

Istället för ”Robotskallen” vilket inte klingar rätt, tycker jag att du ska sattsa på en bild av tänkta robotskalle med en passande text.
”Drömmer robotar?”
”Elektriska drömmar”
”Automaton”
”Singularitet”
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fast är det inte just då man behöver drömmar som mest..? "Lika bra att drömma" vore en rimligare titel tänker jag. I Hudiksvall hamnar man när man slutat drömma (inget ont om Hudiksvall, har aldrig satt min fot där (vilket kanske beror på att jag inte slutat drömma, än :) ))
Nackdel: "Lika bra att drömma" är inte en låtrad från en rolig låt av Euskefeurat
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Skuggan av en dröm...

Istället för ”Robotskallen” vilket inte klingar rätt, tycker jag att du ska sattsa på en bild av tänkta robotskalle med en passande text.
”Drömmer robotar?”
”Elektriska drömmar”
”Automaton”
”Singularitet”
"Elektroniska får"
 
M

monkiBonki

Guest
Inte så mycket till färdigslipade namn, @Brödbane sopade banan så hårt så det är nästan bara lägga ned (hatten av!) Men jag dristar mig till lite uppslag/tankemat.

Cornelis rader:
"Jag hade en gång en dröm
Jag trodde att den var sann
Så väcktes jag ur min sömn och drömmen försvann"
Byt ut 'Jag' mot 'Vi' och 'min' mot 'vår'. Klipp och klistra.

Sisyphos-myten är användbar. Nu är det väl svårt att få det helt analogt, men kort - Sisyphos trotsar (skvallrar på! ) Zeus och straffas för sin hybris. (Människan trotsar ödet att människan ska utrota sig själv och överlever) I dödsrikets djupaste grotta får han som straff knuffa en sten uppför en kulle, kommer han upp med stenen på toppen släpps han fri. Men Zeus den missunsamme faan ser till så Sisyphos alltid snubblar i sista steget och stenen rullar ned och Sisyphos börjar om från början ad lib in absurdum. Oavsett - planerna för att stoppa grönskan är ett Sisyphosarbete om jag förstått saken rätt, ser himla mörkt ut iaf.

Camus skrev lite dystrare om det, hans essä "Myten om Sisyphos" börjar: "Det finns endast ett verkligt allvarligt filosofiskt problem: självmordet." och slutar: "Man måste tänka sig Sisyfos lycklig." Dystert som attan, men kanske rimmar med Rotsystem i övrigt. Den självinducerade undergången är enda utvägen.

Nu lite mer hands on:
"Vi väver oss lögnens slöjor" (vi bedrar oss ad lib)
"Vad livet lider, drömmar dör"
"Drömmar dör, och livet lider"
"Till intet det båtar"
"Skit var det värt"
"Livslögner"
"De sex livslögnerna" (dödssynderna är ju sju, lite långsökt, men hey)
"Intet är som drömmen"
"Intet är som drömmars tider" (parafras på längtans tider)
"Intet är som drömmens tid"
"Som man drömmer får man vakna"
"Som isarna när det blir vår" (kanske inte har så mkt att göra med Orups text som isens förgänglighet som en konsekvens av vår. Eller sommar beroende på var man bor.. De planerna om att förgöra 'ondskan' är oavsett lika förgängliga)

"S/S Bedrägligheten" (eller M/S eller vilken skeppstyp man nu önskar)

"Måndag hela veckan"
"Ångest hela veckan"
(Ångest,) "Ångest är vår arvedel" (vår strupes sår, vårt hjärtas skri i världen)

(och nu ska Apan sova...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Igår natt precis innan jag somnade så dök ytterligare ett namnförslag upp, och jag har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt ännu:

"Alla kungens hästar, alla kungens män"

Syftandes då både på robotskallen som ju är skiljd från sin robotkropp och inte kan sättas ihop igen, och på det eventuellt potentiella "ihopsättandet" av den spridda mänskliga diasporan; alltså det gryende samarbetet mellan Stad Ett och den andra arkologin Aurora.

Men som sagt, att det liksom kändes som en bra idé klockan 00:30 när jag försökte somna betyder inte att det faktiskt är en bra idé.

Symboliken är där, men…
 
Top