[Rotsystem] Namn på kampanjmodul – hjälp?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
1606325447085.png

Okej, så jag har tre äventyr, jag har ett par nya organisationer och några handfullar äventyrsfrön som kreativa spelledare kan göra saker med.

Jag har ett omslag (som legat och väntat ända sedan den ursprungliga crowdfundingkampanjen för grundboken.

Jag har ett gäng illustrationer, och fler blir det – totalt 41 SLP-porträtt och tio större illustrationer från Steven Austin (som också tecknar JUDGE FRIGGING DREAD just nu. Hur coolt är inte det?).

Men vad jag inte har är ett namn på den här kommande kampanjmodulen. Inte ett jag är helt bekväm med, inte ett som liksom ringer true och känns som något folk kommer att vilja plocka från en SF-bokshylla.

Nuvarande arbetsnamnet är "Lika bra att sluta drömma, del 1: Robotskallen". Ni fattar? Inte superbra. Funktionellt, för all del.

Kampanjen heter alltså, just nu, "Lika bra att sluta drömma". Det är jag inte missnöjd med, det är precis den sorts retro-svensk referens som jag gillar. Det är också knappast det som kommer att stå med störst bokstäver, "Robotskallen" är ju namnet på DEN HÄR boken, den här delen i kampanjen.

Här är en kort aningen spoilerig sammanfattning av vad som händer i kampanjdelen:

En robotskalle hittas av en expedition. Den köps av en riking, som upptäcker att den innehåller uploading-teknologi och prompt använder den för att ladda upp sig. Senare skickas rollpersonerna ut i det gröna för att hitta källan till skallen. De kommer i kontakt med en andra arkologi, som folk i Stad Ett tappat kontakten med och trodde var förlorade. Den andra arkologin skickar en ambassadör, som kort därefter blir kidnappad, och förhoppningsvis räddad av rollpersonerna. I och med kampanjdelen introduceras uploading-teknologi till Stad 1, om än i dyr, farlig, osäker och inte-konsumentredo form.

Nästa kampanjdel är tänkt att fokusera mer på den andra arkologin och avslöja hemligheten att alla där egentligen är uppladdade. Och kanske introducera ett sätt att börja bekämpa Grönskan på riktigt.

Så. Namnet Robotskallen kommer från, well… Att en robotskalle figurerar hyfsat centralt i plotten. Och kanske som liten blinkning till M:UA-äventyret Huvudjägarna, som också hade en robotskalle som hyfsat central plot point.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har aldrig förstått vad "Lika bra att sluta drömma" har att göra med kampanjens övergripande tematik. Så... Ovan där randas morgonen?

Edit:
Alltså uploadning, arkeologi i norr, hopp om att besegra Grönskan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har aldrig förstått vad "Lika bra att sluta drömma" har att göra med kampanjens övergripande tematik.
Såhär tänkte jag: Den övergripande "grejen" för kampanjen är att hitta olika sätt att potentiellt stoppa Grönskan. Men att det precis lika gärna, kanske mer sannolikt, blir falska hopp – det kanske är lika bra att sluta drömma, för det går åt helvete i alla fall. För om man drömmer om Paris (att besegra Grönskan) hamnar man på någe vis likförbannat i Hudiksvall (i samma skit man var i från början, kanske marginellt bättre).

Typ så.

Ursprungligen var det tänkt att vad som nu blir del 1 och del 2 skulle vara samma bok, en maffig sexdelars kampanj där kulmen skulle vara just det första av ett antal potentiella sätt att besegra Grönskan – och där en av finesserna vore att SL skulle få både en "hur detta kan rädda människan"-slutfinal och en "men inte fasen blev det som man tänkte"-variant om hen ville bibehålla Rotsystems allmänt depressiva outlook.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ursprungligen var det tänkt att vad som nu blir del 1 och del 2 skulle vara samma bok, en maffig sexdelars kampanj där kulmen skulle vara just det första av ett antal potentiella sätt att besegra Grönskan – och där en av finesserna vore att SL skulle få både en "hur detta kan rädda människan"-slutfinal och en "men inte fasen blev det som man tänkte"-variant om hen ville bibehålla Rotsystems allmänt depressiva outlook.
Jag tror åtminstone att det var så jag tänkte. Att det skulle vara samma stora bok och att man skulle få det första av ett antal potentiella sätt att kämpa tillbaka vet jag. Det är möjligt att min hjärna bara retroaktivt fyllt i hela bra/dålig-delen retroaktivt för att jag gillar Euskefeurat och titeln i allmänhet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
Spontana (och troligtvis dåliga) titlar:
"Hans huvud på ett fat"
"Ett huvud på skaft"
"(Upp)laddad och Redo"
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag börjar direkt tänka på Philip K. Dick’s ”Do Androids Dream of Electric Sheep?” Och hur man kan leka med det?
Typ: ”Drömmer människor gröna drömmar?” eller ”Drömmer människor om gröna ting?”.
Eller varför inte rakt av: ”Drömmer människor om elektriska får?”
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Går hårt på svenskretro-känslan och kommer med följande spontana tankar:
"Medan staden sover"
"Det var en gång en dröm"
"Barn av sin tid"
"Skymningsdrömmar"
"Ett Drömspel"
"I guds frånvaro"
"Flyktsoda"
"...för dom som kommer sen"
"Paradisets berg"
"Var blev ni av, ljuva drömmar"
"Rapport från de osaligas ängder"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag börjar direkt tänka på Philip K. Dick’s ”Do Androids Dream of Electric Sheep?” Och hur man kan leka med det?
Typ: ”Drömmer människor gröna drömmar?” eller ”Drömmer människor om gröna ting?”.
Eller varför inte rakt av: ”Drömmer människor om elektriska får?”
Jag gick ett tag runt och funderade på "Rotdrömmar", som ett slags blinkning både till Dick och till Asimov ("Robotdrömmar"). Men det verkade inte falla i så god jord, plus att det inte passade så superbra på just den här delen av kampanjen. Kanske nästa, som ju troligen fokuserar mer på just uploading-delen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Går hårt på svenskretro-känslan och kommer med följande spontana tankar:
"Medan staden sover"
"Det var en gång en dröm"
"Barn av sin tid"
"Skymningsdrömmar"
"Ett Drömspel"
"I guds frånvaro"
"Flyktsoda"
"...för dom som kommer sen"
"Paradisets berg"
"Var blev ni av, ljuva drömmar"
"Rapport från de osaligas ängder"
Alla de här var jättebra! Vissa av dem kanske till ett annat äventyr eller en annan kampanj, men jag lägger dem ändå på minnet =)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
En till:

"Jorden vi ärvde, och lunden den gröna" ["gröna" borde nog skrivas i skräckfilms still]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
"Jorden vi ärvde, och lunden den gröna" ["gröna" borde nog skrivas i skräckfilms still]
Jag har definitivt planer på att skapa två äventyr som hör ihop, där det ena heter "Jorden vi ärvde" och det andra "Lunden den gröna"… =)

(Och hade jag det inte nyss, så har jag det nu…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ska man ens ha ett kampanjnamn?
När man inte ens är säker på att det blir en del 2, och när det inte finns några andra kampanjer till Rotsystem?

Ska man kanske bara ha ett namn på just den här boken och låta det vara bra så?

Inte för att jag egentligen känner mig närmare att ha något bra namn på den här boken heller. Om ni tycker att något av de föreslagna namnen är bättre än "Robotskallen"; argumentera gärna för er sak! Jag känner att jag är i behov av att se argument som inte bara är på insidan av mitt huvud.


Det här med namn är svårt, alltså…
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar korta ganska intetsägande kampanjnamn som typ Upsala Sviten.
Så typ Rot Trilogin eller något sånt hade funkat för mig.
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Såhär tänkte jag: Den övergripande "grejen" för kampanjen är att hitta olika sätt att potentiellt stoppa Grönskan. Men att det precis lika gärna, kanske mer sannolikt, blir falska hopp – det kanske är lika bra att sluta drömma, för det går åt helvete i alla fall. För om man drömmer om Paris (att besegra Grönskan) hamnar man på någe vis likförbannat i Hudiksvall (i samma skit man var i från början, kanske marginellt bättre).
Fast är det inte just då man behöver drömmar som mest..? "Lika bra att drömma" vore en rimligare titel tänker jag. I Hudiksvall hamnar man när man slutat drömma (inget ont om Hudiksvall, har aldrig satt min fot där (vilket kanske beror på att jag inte slutat drömma, än :) ))
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Kanske en Tennyson referens: "Naturen är röd i tand och klo" eller kanske "Naturen är grön i tand och klo"
 
Top