Nekromanti [Rotsystem] Illustration av arkologins inre proportioner

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som companion piece till min illustration av arkologins yttermått har jag nu med mycken möda och stort besvär byggt en illustration som med lite tur ska ge en känsla för hur stor arkologin egentligen är.

Såhär ungefär såg den förra illustrationen ut:
ZXCEC.jpg

Så nu vet vi att den är typ 4 × 4 × 4 km stor.

Den nya illustrationen ser ut såhär:

5jL5e.jpg

Now; mina främsta farhågor gäller såklart att illustrationen ska kännas för plottrig eller obegriplig. Att texterna ska gå in i varandra eller bli svårlästa. Eller så.

Såhär är det TÄNKT att den ska läsas (Markera för att se vad det står):

Det grå området i "Arkologin" motsvarar sektorn.
Det grå området i "Sektor" motsvarar ett block.
Ett block är 500 × 500 × 500 meter stort.
Taipei 101 är ungefär 500 meter högt.
Globen är rätt ordentligt liten i jämförelse. Skulle man sätta globen i jämförelse med arkologin skulle den bara bli en liten fläck, typ. Om ens det.

Så nu är frågan om informationen går fram, om det känns så intuitivt som jag vill att det ska vara.

Skulle det hjälpa med pilar mellan dem, tro? Korta, tjocka pilar som går från vänster till höger? Eller det kanske bara blir mer plottrigt...

Tja, jag tycker ju att skalsättningen är rätt självklar, men man vet aldrig. Pilar tror jag dock inte på. Kanske olika sorters gråskala på de olika grejerna? Så, sektorn behåller den gråa färgen i Arkologi-bilden, och sedan får blocket en aningen mörkare färg?

Kraetyz;n3275 said:
Tja, jag tycker ju att skalsättningen är rätt självklar, men man vet aldrig. Pilar tror jag dock inte på. Kanske olika sorters gråskala på de olika grejerna? Så, sektorn behåller den gråa färgen i Arkologi-bilden, och sedan får blocket en aningen mörkare färg?

Hmmm... Eller att man byter färg igen; så att det blir grått-på-vitt på arkologin, sedan vitt-på-grått på sektorn och slutligen ett vitt block? Näh, det blir nog bara inkonsekvenmt och förvirrande. Ska fundera på det där med mörkare grått.

Överlag ser det helt schysst ut, men...
500 meter hög blir väl inte 300 våningar? Om då inte varje våning bara är 1.67 meter...vilket är lite. 120 våningar är mer lämpligt (vilket skulle ge den ungefär samma våningshöjd som Taipei 101).
krank said:
Alltid är det något! Ja, det är tryckfelsnisse. I texten står det 130 våningar, hur det förvandlades till 300 har jag ingen aning om. Fixar i slutversionen. Får se om det blir 120 eller 130 i slutänden; genomsnitt för "business" är tydligen 4m, 3.3 för residential. Enligt random snubbe i nån forumtråd nånstans på teh internets. Vilket ger 125-150 våningar, ungefär.

Back