Som companion piece till min illustration av arkologins yttermått har jag nu med mycken möda och stort besvär byggt en illustration som med lite tur ska ge en känsla för hur stor arkologin egentligen är.
Såhär ungefär såg den förra illustrationen ut:
Så nu vet vi att den är typ 4 × 4 × 4 km stor.
Den nya illustrationen ser ut såhär:
Now; mina främsta farhågor gäller såklart att illustrationen ska kännas för plottrig eller obegriplig. Att texterna ska gå in i varandra eller bli svårlästa. Eller så.
Såhär är det TÄNKT att den ska läsas (Markera för att se vad det står):
Det grå området i "Arkologin" motsvarar sektorn.
Det grå området i "Sektor" motsvarar ett block.
Ett block är 500 × 500 × 500 meter stort.
Taipei 101 är ungefär 500 meter högt.
Globen är rätt ordentligt liten i jämförelse. Skulle man sätta globen i jämförelse med arkologin skulle den bara bli en liten fläck, typ. Om ens det.
Så nu är frågan om informationen går fram, om det känns så intuitivt som jag vill att det ska vara.
Såhär ungefär såg den förra illustrationen ut:

Så nu vet vi att den är typ 4 × 4 × 4 km stor.
Den nya illustrationen ser ut såhär:

Now; mina främsta farhågor gäller såklart att illustrationen ska kännas för plottrig eller obegriplig. Att texterna ska gå in i varandra eller bli svårlästa. Eller så.
Såhär är det TÄNKT att den ska läsas (Markera för att se vad det står):
Det grå området i "Arkologin" motsvarar sektorn.
Det grå området i "Sektor" motsvarar ett block.
Ett block är 500 × 500 × 500 meter stort.
Taipei 101 är ungefär 500 meter högt.
Globen är rätt ordentligt liten i jämförelse. Skulle man sätta globen i jämförelse med arkologin skulle den bara bli en liten fläck, typ. Om ens det.
Så nu är frågan om informationen går fram, om det känns så intuitivt som jag vill att det ska vara.