Nekromanti [Rotsystem] - Generera kriminella gäng?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Eftersom jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att se vad som egentligen behövs i spelet så har jag börjat försöka skriva miniscenarier.

Jag stötte nästan omedelbart på problemet att jag behövde skapa cyberpunkgäng. Så det räknar jag med att även andra kommer att vilja göra.

Den tråkigaste lösningen vore att bara själv hitta på en 3-4 gäng och ha med dem i boken. Den bra lösningen vore såklart att skriva en liten kort guide till hur man bygger ett eget gäng, och sedan ha med 3-4 exempel på gäng som skapats.

Det här är vad jag funderat ut att jag behöver veta om gäng för att kunna använda dem:

Namn - Jag vet att många kriminella organisationer IRL saknar namn, men cyberpunkgäng behöver namn. Om inte annat för att rollpersonerna ska kunna prata om dem.

Stil - Hur ser de ut; har de en enhetlig stil? Har de mycket cyber?

Storlek - Hur många är de?

Medlemskap - Hur rekryterar de? Hur utesluts man? Vad händer om man försöker gå ur?

Ethos - Vad anser de var hedrande/vanhedrande? Hur viktig är familjen, lojalitet mot ledaren, hur ser man på motståndare, finns en gemensam religion?

Hemvist - Var befinner de sig när de inte begår brott? Bor de som vanligt folk i lägenheter och samlas vid behov? Eller lever och sover de alla i någon form av gemensamt tillhåll? Var befinner sig hemvisten; hur undviker man razzior? Vilka vet var hemmet är, och hur tar man sig dit? Vilken säkerhet har de?

Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?

Instabilitet - Vilka instabila relationer finns inom gruppen; finns någon som vill bli kalif istället för kalifen, någon som är missnöjd med hur något sköts? Hur hanteras det? Saknar gruppen något?

Relationer - Har de andra gäng som de samarbetar med? Eller som de konkurrerar med? Hur ser samarbetet/fiendeskapen ut; vad grundar den sig på?


Tanken är alltså inte nödvändigtvis att skapa slumplistor för dessa, men jag tänker mig att man kan ge typ sex olika exempel för varje rubrik, och sen kan man välja eller slumpa. Kanske.

Målet är att gänget ska kunna användas dels som rent motstånd (ni hoppas på i en gränd av fem stycken Storm Street Warriors), dels som organisation att infiltrera, dels som plats att göra inbrott på, dels som aktörer att manipulera (att få Storm Street Warriors att anfalla Next Gen Soldjas tillhåll). Det vill säga, ganska flexibla saker som kan användas på många olika sätt.

Känner ni att någon aspekt av det hela saknas? Är det något viktigt jag missar? Finns det något mer DU skulle behöva veta om en kriminell organisation för att kunna använda den i spel?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Det här tycker jag ser mycket bra ut, och är ungefär vad jag skulle vilja ha just för att kunna hitta på egna gäng. Lite som en checklista att titta på när man ska hitta på dem, men lite sköna exempel för att få igång hjärnverksamheten.

En viktig aspekt, som går in under de kategorier du redan har, men som jag tycker bör belysas lite är:

Sammanhållning: är gänget som en familj i sån utsträckning att bandet till gänget till och med är viktigare än den faktiska familjen, eller är sammanhållning rätt lös och mer av en "kompisklubb" eller en lös sammansättning av folk som i grund och botten har liknande intressen eller mål.

Seriositet: är det här ett gäng som gör vad de gör mest för att de är uttråkade, och därför antagligen är rätt lätta att få in på andra spår (Även om de ängar sig åt tung kriminalitet som droghandel så kanske det mest är för att de råkade halka in på det och inte har något bättre för sig) eller är de dedikerade till vad de gör, om det så är att åka cybercycklar genom servicetunnlarna eller mörda folk i gränden, och är beredda att göra näst intill vad som helst för att kunna fortsätta med detta.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Kanske också vilken typ av verksamhet de håller på med?
Utpressning/beskyddarverksamhet, olaglig spelverksamhet, rån, inbrott, prostitution, smugglingsverksamhet, slaveri, droger, etc...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Cybot said:
Kanske också vilken typ av verksamhet de håller på med?
Utpressning/beskyddarverksamhet, olaglig spelverksamhet, rån, inbrott, prostitution, smugglingsverksamhet, slaveri, droger, etc...
Bra exempel att ta upp under "Aktiviteter"!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Slänger ut lite tankar så får vi se vad du gillar...

krank said:
Namn - Jag vet att många kriminella organisationer IRL saknar namn, men cyberpunkgäng behöver namn. Om inte annat för att rollpersonerna ska kunna prata om dem.
- Rascals, Vandals, Warriors, Outlaws, Girls, Boys, Soldiers, Snakes, Overlords, Runners, Cartel, Posse, Crew, Family, Gang, Mob, Brothers, Sisters, Rats, Warlords, Chiefs, Raiders, Westies, Southies, Club, Werewolves, The Chosen, Syndicate, Brotherhood, Legion, Masters, Shadows, Clan, Coyotes, Black Jackets, Barbarians, Apaches, Kings, Queens, Cobras, Sons, Daughters, Originals, Assassins, Massive, Army, Generals, Kaisers, Royals, Saints, Disciples, Set, Ghosts, Phantoms, Dragons, Stars, Bulldogs, Locos, Truebloods, Condemned, Reapers, Hunters, Jacks, Killers, Commandos, Mongols, Knights, Warlocks

Fast nu kom jag på att du kanske vill ha det på svenska???

krank said:
Stil - Hur ser de ut; har de en enhetlig stil? Har de mycket cyber?
- Tatueringar (ansiktet, händerna, armarna, ryggen, bröstet, hals & nacke)
- Utmärkande kläder (särskilda färger, bar överkropp, svarta rockar)
- Mycket cyber (psykotiska, knappt mänskliga)
- Ingen cyber (straight edgeare)
- Speciella vapen (baseballträn, piskor, shurikens, svärd, pistoler, hagelbrakare)
- Speciell frisyr (mohawk, rakat, långt, dreads)
- Graffitti
- Handsignaler
- Speciellt slangspråk

krank said:
Storlek - Hur många är de?
- En specifik gata, 5-10 medlemmar
- En specifik byggnad, 10-20 medlemmar
- Ett kvarter, 20-50 medlemmar
- En stadsdel, 50-100 medlemmar
- Största gänget i arkologin, 100-500 medlemmar
- Ett fängelse, ? medlemmar
- Katakomber & Avloppstunnlar, ? medlemmar

krank said:
Medlemskap - Hur rekryterar de? Hur utesluts man? Vad händer om man försöker gå ur?
- Måste bo i gängets område
- Måste ha dödat någon
- Måste ha slagits med polis
- Beat-ins
- Måste begå viss typ avbrott för att accepteras
- Varje medlem måste rekrytera några andra

krank said:
Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?
- Droger
- Vapen
- Smuggling
- Cyber
- Utpressning
- Prostitution
- Spel & Dobbel
- Anarkism, allmän skadegörelse, skapa kaos
- Beskyddarverksamhet
- Bli rika på vilket sätt som helst
- Kidnappning/Lösensumma
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
BMOC said:
Slänger ut lite tankar så får vi se vad du gillar...
Massa schyssta prylar! Och givetvis kan man välja flera eller rulla flera gånger för att få mer komplexa gäng...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
BMOC said:
- En specifik gata, 5-10 medlemmar
- En specifik byggnad, 10-20 medlemmar
- Ett kvarter, 20-50 medlemmar
- En stadsdel, 50-100 medlemmar
- Största gänget i arkologin, 100-500 medlemmar
- Ett fängelse, ? medlemmar
- Katakomber & Avloppstunnlar, ? medlemmar
Lite små siffror. Arkeologin är ju faktiskt ganska stor.
Jag vet inte vilka befolkningssiffror arkeologin har, men Chicago (gang capital of the world, 2,7 miljoner invånare) har cirka 140000 gängmedlemmar, och de största gängen har över 30000 medlemmar var.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Cybot said:
Lite små siffror. Arkeologin är ju faktiskt ganska stor.
Jag vet inte vilka befolkningssiffror arkeologin har, men Chicago (gang capital of the world, 2,7 miljoner invånare) har cirka 140000 gängmedlemmar, och de största gängen har över 30000 medlemmar var.
Grejen är väl att gängen sällan är riktigt så stora. Det kanske finns ett par som spänner över nån betydande del av arkologin, men de flesta är lite mer begränsade; Arkologin är indelad i sektioner och det är lite klurigt att göra saker över "gränserna". Jag tänker mig nog närmare OG, Brödraskapet, Fucked for Life...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
krank said:
Cybot said:
Lite små siffror. Arkeologin är ju faktiskt ganska stor.
Jag vet inte vilka befolkningssiffror arkeologin har, men Chicago (gang capital of the world, 2,7 miljoner invånare) har cirka 140000 gängmedlemmar, och de största gängen har över 30000 medlemmar var.
Grejen är väl att gängen sällan är riktigt så stora. Det kanske finns ett par som spänner över nån betydande del av arkologin, men de flesta är lite mer begränsade; Arkologin är indelad i sektioner och det är lite klurigt att göra saker över "gränserna". Jag tänker mig nog närmare OG, Brödraskapet, Fucked for Life...
Då är det väl snarare så att man bör fundera på hur dåligt stadens polissystem fungerar.
Chicago, med omnejd har en ratio på 9-14 gängmedlemmar per 1000 invånare.
Los Angeles har 5-7 gängmedlemmar per 1000 invånare.

Ska man ha en riktigt rutten Cyberpunkvärld så ligger väl antalet gängmedlemmar någonstans där omkring, kanske högre. Mönstret brukar också vara så att inom de grupper som formar gäng så brukar det uppstå två huvudgrupperingar (Se t.ex. Chicago med Vice Lords vs Black P. Stone Nation. Californien med Northenos vs Surthenos, Bandidos vs Hells Angels) med en hel del independents.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Cybot said:
Då är det väl snarare så att man bör fundera på hur dåligt stadens polissystem fungerar.
Det är inte olagligt att vara med i ett gäng, det är olagligt att begå brott.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
slanf*n said:
Cybot said:
Då är det väl snarare så att man bör fundera på hur dåligt stadens polissystem fungerar.
Det är inte olagligt att vara med i ett gäng, det är olagligt att begå brott.
Gäng brukar dock uppstå som en respons mot att lagens långa arm inte är särskilt lång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Cybot said:
Då är det väl snarare så att man bör fundera på hur dåligt stadens polissystem fungerar.
Chicago, med omnejd har en ratio på 9-14 gängmedlemmar per 1000 invånare.
Los Angeles har 5-7 gängmedlemmar per 1000 invånare.

Ska man ha en riktigt rutten Cyberpunkvärld så ligger väl antalet gängmedlemmar någonstans där omkring, kanske högre. Mönstret brukar också vara så att inom de grupper som formar gäng så brukar det uppstå två huvudgrupperingar (Se t.ex. Chicago med Vice Lords vs Black P. Stone Nation. Californien med Northenos vs Surthenos, Bandidos vs Hells Angels) med en hel del independents.
Tja, det där går ju att tweaka tills man får önskat resultat. Önskat resultate i det här fallet är att ha normen för gängstorlek kring 20-100 personer, kanske 1-2 stora (1000 pers) och utrymme för eventuellt 1-2 riktigt stora som spänner över hela arkologin (10000+).

Folk bor ganska tätt i vad som i princip är en kub om 4x4x4 km. Jag har tänkt mig att man kan trycka in rätt ordentligt med folk på det utrymmet, men har inte specificerat ännu. Jag vill ha rätt många sektorer, och att varje sektor ska kännas som en rätt fet stad (gärna i miljonklassen, minst).

EDIT: Vad gäller polis och så, så varierar det väldigt mellan sektorer och delar av sektorer. I de nedre delarna, där de fattigaste bor, är det nog ofta rätt laglöst och medborgargarden styr mer än företagets polis och så.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
krank said:
EDIT: Vad gäller polis och så, så varierar det väldigt mellan sektorer och delar av sektorer. I de nedre delarna, där de fattigaste bor, är det nog ofta rätt laglöst och medborgargarden styr mer än företagets polis och så.
Medans det borde skapa större gäng som fungerar som medborgargarden, så kan man väl säga att företagen inte vill ha någon som utmanar deras makt (och bryr sig knappast om deras medel är etiskt försvarbara när det gäller att rensa ut gängen). Så det lär hålla borta de riktigt stora gängen. Om det finns någon organisation som faktiskt är större än...säg 5000... så är de knappast öppna med hur stora de är eller hur mycket makt de har. Dvs, blandning mellan gäng och hemliga sällskap (ungefär som Triaderna brukade vara).
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag tänker mig ett gäng unga strebers på ett stort företag som ger sig ut i natten och mördar och våldtar i de nedre slumkvarteren för att lätta på trycket.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vad för sorts känsla eller tema förstärker gänget? (i.e. vilken funktion fyller de i historien utöver kanon-mat).

Hur blir man medlem?

Hur imponerar man på gänget?

i.e. Hur interagerar man med dem?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Kanske något som bör läggas till:

Hur ser gänget till att allmänheten inte skvallrar?

Hot (våld? mord? Blackmail?)? Image som Robin Hood? Mutor? Polisen är insyltad? Eller är de en naturlig utväxt av någon sorts annorlunda samhällsmoral?
 
Top