Nekromanti [Rotsystem] - Generera kriminella gäng?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Hur blir man medlem?
Se rubriken "Medlemskap".

Tony.M.Meijer said:
Hur imponerar man på gänget?
Se rubrikerna "medlemskap" och "ethos".


Tony.M.Meijer said:
i.e. Hur interagerar man med dem?
Tja, det var väl det här som var tanken med de flesta rubrikerna - medlemskap, hemvist och ethos om man vill infiltrera, aktiviteter och ethos för att få dem att göra saker som rollpersonerna kan bli satta att stoppa. Instabilitet, personligheter och relationer för att sätta dem i lite större sammanhang.

Tanken jag har är att man inte i första hand genererar ett gäng för att ha som one-shot-villains i en enskild historia (även om man såklart kan göra det också) utan mer att man kan skapa permanenta och komplexa aktörer i en längre kampanj. Första gången skapar man kanske ett basic gäng som kidnappat nån rollpersonerna sedan anlitas för att befria. I nästa äventyr kanske man får i uppdrag att anfalla gänget men få det att se ut som att det är ett annat gäng... Då kan man återanvända det första gänget, kanske bygga ut lite.

Dvs tanken är att gängen inte ska vara kanonmat, utan snarare generera och agera i mer komplexa berättelser...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Vad fyller gänget för social funktion i sin omgivning?
Är det områden där det inte finns någon annan grupp som upprätthåller någon form av våldsmonopol så kommer det bildas gäng som gör det. T.ex. så kan de ta upp beskyddarpengar av företag och handlare i området. Men det innebör också att de antagligen kommer vara efter utomstående som försöker råna eller djävlas med de samma.
Ju mer konkurrens från polis och andra lagupprätthållande organisationer, desto större områden men mindre marknad har gänget (man kan säga att det är mer utspritt). Om det mesta är andra gäng och informella organisationer som är hotet så har gänget mkt mindre territorium, men tar skatt på i stort sätt all ekonomiska aktivitet. Grovt kan man säga att mängden inkomst en medlem genererar är konstant, men mängden yta som krävs varierar.
Stora gäng fungerar precis gamla feudalriken i det att det är en allians utåt och har vissa metoder för att kontrollera inbördes strider så inte de blir för destruktiva.

Man kan nog säga att gäng tar över beskydd av verksamheter som ”staten” inte kan eller vill beskydda.

Edit:
Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?
För att svara på en sån fråga så måste man veta vad som är brottsligt... Hårddrar man det så kan man säga att är det ett laglöst område så finns ingen brottslighet. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Korpen said:
Vad fyller gänget för social funktion i sin omgivning?
Är det områden där det inte finns någon annan grupp som upprätthåller någon form av våldsmonopol så kommer det bildas gäng som gör det.
Mjo, det är därför jag stoppat med saker som "medborgargarde" i mina listor över tänkbara aktiviteter...

Min tanke är ju att man egentligen inte behöver lista allting explicit, utan att mycket liksom uppkommer organiskt med vissa kombinationer (till exempel om gänget har ett känt, decentraliserat tillhåll, har medborgargarde och värdesätter lojalitet mot det egna området).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Nu tolkar jag det här som en tråd om gäng och inte nödvändigtvis kriminalitet i Rotsystem i stort, men det här tycker jag är en intressant grej:

Korpen said:
Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?
För att svara på en sån fråga så måste man veta vad som är brottsligt... Hårddrar man det så kan man säga att är det ett laglöst område så finns ingen brottslighet. :gremsmile:
Jag fattar att kriminella gäng med mycket cyber, platskläder och coola frisyrer är jävligt klassisk cyberpunk och 80-tal och allt som jag tror krank gillar. Men en av de saker som jag tycker är coolast, och som jag gärna hade sett mer av i spel, relaterar just till det här som Korpen är inne på. En typisk grej med Richard Morgans Takeshi Kovacs-triologi (som jag älskar) är att det är jävligt svårt att dra några som helst gränser mellan statsapparaten, företagen och den organiserade brottsligheten. De är ofta svåra att skilja från varandra. Allt handlar egentligen om (ytterst, vålds-) makt, och det är en cyberpunkig essens för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Vimes said:
Jag fattar att kriminella gäng med mycket cyber, platskläder och coola frisyrer är jävligt klassisk cyberpunk och 80-tal och allt som jag tror krank gillar. Men en av de saker som jag tycker är coolast, och som jag gärna hade sett mer av i spel, relaterar just till det här som Korpen är inne på. En typisk grej med Richard Morgans Takeshi Kovacs-triologi (som jag älskar) är att det är jävligt svårt att dra några som helst gränser mellan statsapparaten, företagen och den organiserade brottsligheten. De är ofta svåra att skilja från varandra. Allt handlar egentligen om (ytterst, vålds-) makt, och det är en cyberpunkig essens för mig.
En tanke jag har är att visa till exempel en polisstation som ett av exemplen. Samtidigt då som jag fyller på "Aktiviteter"-rubriken med saker som faktiskt hjälper ett samhälle att fungera, till exempel distribution av varor, vatten, etc.

Så att det blir mer en glidande skala, så att säga.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Lite namn från mig, om du gillar sånt. Plocka som du vill. :gremsmile:
Rad Slicers (hackers), Nu Block Kids (glamourgäng), Alfagäddorna (klassiskt gangstergäng), Hadesbarnen (unga med mycket frustration), Legionärerna (protektionism/medborgargarde), Silverögon (bleeding edge-cyberware-besatta), Vitsnöänglarna (pushers)...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Eftersom jag gärna vill försöka hålla grundboken någorlunda hanterlig funderar jag på om den här gänggeneratorn ska vara något som finns med där, eller något som liksom släpps separat. Kanske som PDF, i samband med en serie äventyr som hanterar just gäng?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Håller helt med Korpen och saknar med bestörtning Union busting under aktiviteter!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag tycker separat som pdf-supplement. De är relevanta men (åtminstone tror jag) inte direkt kopplade till RPs "standardaktiviteter", eller hur? :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
Max Raven said:
Jag tycker separat som pdf-supplement. De är relevanta men (åtminstone tror jag) inte direkt kopplade till RPs "standardaktiviteter", eller hur? :gremsmile:
Tja, de representerar ju en variant, kanske man kan säga. Tanken är ju att inbrott/öppna problem, brottsplatsundersökning och utomhusutforskning ska vara RP's huvudaktiviteter; gäng blir relevanta som alternativ till att bråka med megakorporationer i den första aktiviteten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Det tror jag kan vara ett bra beslut. Att ett spel har hyfsat mycket extra material tillgängligt via nätet höjer mitt intresse ganska rejält faktiskt. Dessutom börjar jag gilla modulsystemtänket mer och mer ju mer jag funderar över det.
 
Top