Nekromanti Rollspelstabbar

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

Även om tunnorna är värda så offantligt mycket finns det ju begränsning på hur mycket rollpersonerna kan få sålt, tom dvärgarna har inte oändligt djupa fickor. Och andra trevliga bieffekter som när folk börjar undra vart dom får att kvicksilver ifrån, och vill ha en del av kakan.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

Även om tunnorna är värda så offantligt mycket finns det ju begränsning på hur mycket rollpersonerna kan få sålt, inte ens dvärgarna har inte oändligt djupa fickor. Och andra trevliga bieffekter som när folk börjar undra vart dom får allt kvicksilver från, och vill ha en del av kakan.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

Precis sedan har vi den aspekten oxå att en av anledningarna till att kvicksilver är så dyrt är att det är ovanligt samt används i ytterst små kvantiteter, iaf är det min erfarenhet. Så om någon helt plötsligt "översvämmar" markanden med tunnor fyllda med kvicksilver så lär kilopriset på kvicksilver sjunka drastiskt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-16 19:43.</EM></FONT></P>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
förmodligen har detta med BV speltestats, men inte med tvåhandsvärd i trä. vi kör med att skadan ett huggvapen (alltså inte spjut, pilar etc) drar man ifrån på bv. alltså är det lätt att klyva en sköld med ett tvåhanssvärd, och desto svårare med en dolk. spjut göt halva skadan i BV avdrag och pilar har en chans att penetrera till armen, och därför har vi gett sköldar RV mot pilar. en enkel träsköld är lättare att penetrera, medans en sk. Tower Shild eller kroppsköld av metall är i stort sett ogenomtränglig.

Och om man överdriver regelbuggarna, klart att demärks bättre! En sk. bugg i Neotech 2 är att en antimateriaammonutionstyp (eller, ja, pansarbrytande) gör ohyggligt mycket skada, när den borde gå rätt igenom utan någon värre hydrostatisk chock( vävnad och kroppsvätskor trängs undan från sårkanalen). en teflon kula 15 MM AMR (Anti-materia-rifle) har pentration 16 (otroligt högt, en medelsnitt helmantlad kula har 4) och gör skada Ob11T6+2
dvs man slår elva t6:or, alla sexor man slår slår man om med två nya tärningar och fortsätter tills alla sexor är borta och omslagna. testa själv och se hur mycket det blir. den helmantlade kulan jag nämnde med 4 i penetration gör Ob3T6. (jag jämför med en 'helt vanlig' 9 mmP kula, typ standard i pistoler och mindre K-pistar. även 9mm/c finns, jag tror att det ska betyda Caseless, dvs hylsös ammo. detaljer, men du fattar skillnaden i Hydroshock.

Jag vet att jag har rätt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
9mmP vs 15mm AMR

"En sk. bugg i Neotech 2 är att en antimateriaammonutionstyp (eller, ja, pansarbrytande) gör ohyggligt mycket skada, när den borde gå rätt igenom utan någon värre hydrostatisk chock( vävnad och kroppsvätskor trängs undan från sårkanalen). en teflon kula 15 MM AMR (Anti-materia-rifle) har pentration 16 (otroligt högt, en medelsnitt helmantlad kula har 4) och gör skada Ob11T6+2"

Det är inte en bugg. Det är medvetet. Det är så mycket en sådan kula gör. 15mm AMR är till för att skjuta sönder pansarfordon med. 9mmP är till för att skjuta sönder soldater. Det är liksom en hel magnituds skillnad på de två.

En normal pistolkula som du nämner har en utgångsenergi på ca 800 J och när den lämnar pipan har den en hastighet på omkring 350 m/s. Det är långt under den hastighet som krävs för att hydrostatisk chock ska inträffa.

15mm AMR har en utgångsenergi som ligger på omkring 8000-15000 (!) J. Det är ca 10-20 ggr så mycket energi, och hastigheten på kulan när den lämnar loppet ligger någonstans omkring 1200 m/s. Kulan har samma sårkanalsbredd som 9mmP-kulan ovan efter att 9mmP-kulan svampar ut, men den går 4-5 ggr snabbare i ungefär de hastigheter som krävs för att hydrostatisk chock ska inträffa.

För övrigt har du missuppfattat hydrostatisk chock. Hydrostatisk chock är en chockvåg i kroppens vävnader. Sådan kan inträffa om a) kulan färdas fortare än ljudets hastighet i vatten (ca 1500 m/s om jag inte minns fel), eller b) kulan tumlar nåt så in i bomben. En k-pistkula är för kort och rund för att tumla tillräckligt mycket, och den färdas långt ifrån tillräckligt fort. En 15mm AMR-kula färdas nästan tillräckligt fort och kan, om man bygger den lagom instabil, tumla nåt så inihelvete.

Summan av kardemumman: att jämföra en 9mmP med en 15mm AMR är som att jämföra, tja, Kalle 8 år i ÖIS ungdomslag med Maradona. Det är två totalt skilda ligor.

För övrigt är det inte teflonet som gör penetrationen hos 15mm AMR. Det är titanmanteln kring den tunga uran- eller volframkärnan. Teflonet är till för att skydda räfflingen i pipan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Om du tyckte att de speltestreglerna för förflyttning av bökiga i Viking, då skulle du ha sett de andra systemen. Fan, man kande ha skrivit en hel modul vid namn "Förflyttning i Viking" - jag har nog aldrig sett så avancerade, bökiga, jobbiga regler som de, inte ens i Phoenix Command. Som tur var kom de aldrig utanför 101:s väggar.

Finns det någon som sitter på någon demo eller liknande av Partisan fö?

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: 9mmP vs 15mm AMR

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. =)

Dock så har jag för mig att det räcker med en hastighet på ca 800m/s för att (lindrigare) former av stötvågor inträffar. Svjf så är dock effekten tämligen logaritmisk - en liten höjning av hastighet ger mycket mer skada.

Jag vill inte få ca 10kj genom bröstet. Faktiskt.

Sedan kan man ju också fråga sig om den beräknade skadeverkan från vissa AT-vapen skall vara på samma skala - jag tyckte det blev lite overkill att slå Ob68T6+1 när en artillerigranat slog ned intill min testperson. ,-)

-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag kan inte låta bli att le över Cyberpunk 2013, Friday Night Firefight, där sprängdeg ger en linjär skadeverkan/räckviddsökning med antal kg man slänger på. Jag tror det räckte med 16kg deg för att få Fat Boy-effekt...


-Marco Behrmann
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Eon: Jag har faktiskt kollat upp det, och om du är fastbunden ökar svårigheten. ,-)

-Marco Behrmann
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: 9mmP vs 15mm AMR

"Sedan kan man ju också fråga sig om den beräknade skadeverkan från vissa AT-vapen skall vara på samma skala - jag tyckte det blev lite overkill att slå Ob68T6+1 när en artillerigranat slog ned intill min testperson. ,-)"

Precis Ob68T6 räcker gott och väl. /images/icons/wink.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top