Nekromanti Rollspelstabbar

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Satt hemma hos Krille och bläddrade i hans DoD6 för att se hur brytvärdena för vapnen fungerar. Konstaterade att ett "bredsvärd" har ett brytvärde på 20, och att man bara kunde skada vapnet om det tog mer skada än BV. Då jag kollade hur mycket skada en någorlunda biffig kämpe (STY 16, STO 15; skadebonus 1T6) skulle kunna få ut, så såg jag att det kunde bli som mest 19 poäng (svärdets 2T6+1, +1T6). Med andra ord kan inte ett bredsvärd brytas om det blockar ett hugg från ett annat bredsvärd svingat av en kämpe med samma stats. Så långt är allt gott och väl; svärd är ju inte gjorda av glas direkt... Men så noterade jag att en medelstor sköld har ett BV på 25, vilket innebär att den inte kan skadas i strid med bredsvärd (och många andra vapen)! Vad är den gjord av? Järnek? /images/icons/wink.gif Om man däremot utrustar kämpen med ett tvåhandssvärd av trä (4T6+1, + skadebonus 1T6, -5 för att det är av trä), så kan man tillfoga maximalt 26 poäng, d v s man har en chans att skada träskölden, vilket inte går med bredsvärdet av stål... Jösses...

Vilka är era favorit-regeltabbar? Planka nu inte Krilles rollspelstabbelista... /images/icons/wink.gif

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har tagit upp den förr men jag är ytterst road av den: I Eon är det enbart fördelaktigt för en amatör som deltar i en knytnävsfight att slåss med ena armen bakbunden. På så sätt blir han aldrig frestad att försöka slå någon med "fel hand" vilket vore katastrofalt för någon som inte är ambidextriös eller specialtränad på att använda "två vapen".

En annan godbit är ju "Credit Rating" i Call of Cthulhu som mäter bl.a. folks förtroende för en och kan användas till att få folk att acceptera dåliga checkar m.m. Som vanligt i CoC får man en erfarenhetsmarkering (och därmed ett förbättringsslag vid äventyrets slut) i den vid framgångsrikt användande. Detta innebär att man kan systematiskt lura folk med ogilitga checkar och ändå stiga i deras förtroende hela tiden :)
(det är ingen perfekt bugg eftersom det i regelboken finns en passus om hur ens rykte kan påverka ens credit rating, men roligt är det i.a.f :)
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Tja, rätt lustigt var det att inget avsnitt om obeväpnad strid fanns med i reglerna till MERP/SRR. Jag kommer med fasa ihåg första gången en av mina spelare tappade sitt vapen! Det tog flera dagar av idogt letande innan jag tillsist hittade regeln att SMI+STY bonus gäller som obev. stridsbonus, samt vilken skadetabell som gäller. (I en not i tabellhäftet!) Dessutom är det rätt buggigt om jag får säga det själv att inte låta obev. strid vara en färdighet. Skulle man inte kunna förbättra sig inom denna diciplin eller?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vi spelar i vår grupp ett SF-inriktat rollspel med egna regler. Vår SL gjorde om stridssystemet för ett tag sen och jag själv upptäckte att min RP kunde hugga sig själv i halsen med sin stridskniv, med full kraft, och endast få en Lätt skada.

PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det faktum att, I Eon, priset för ett olagligt föremål fördubblas när man köper det, emedan det halveras när man säljer det. Hur ska man tolka det? Att priset är oförändrat? Och det värsta är att ingen tar det *på allvar*!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
nu tänker jag försvara riotminds lite.
För det första:
Be realistic. Tänk lite själv och strunta i eventuella regelbuggar. Gör egna regler om de känns fel!
För det andra:
Vem skulle få för sig att göra ett tvåhandssvärd av trä, förutom det faktum att man bara 'får' göra pilspetsar och spjutspetsar av trä.(enligt grundreglerna, vad jag minns, har boken hos han vi spelade hos hela natten och kan därför inte kolla.)

Jag vet att jag har rätt!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vilka är era favorit-regeltabbar?

Svenskt: Khelataars smyckes-bugg som gör att en enkelt gjord ring är värd hälften så mycket som en obearbetad klimp av samma metall med samma vikt.
Utrikes: Star Cruisers (rymdstrid-supplement till 2300 AD) bugg som gör att ju tyngre ett rymdskepp är och ju svagare motorer det har, desto snabbare kommer det upp till omloppsbana från marken.
Båda är räkneformel-fel, förstås.

Planka nu inte Krilles rollspelstabbelista...

På tal om den (-: såg jag på GothCon att Murphy's Rules har kommit ut i en ny och expanderad utgåva.

--
Åke
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
I WHFRP så är det livsfarligt att använda en Molotovcoctail. Man har 25% att träffa motståndaren och få honom att brinna och 25% att det samma händer en själv!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Äventyrstabbe - Svavelvinter

Om jag minns rätt så kunde RPna hitta tunnor med kvicksilver på ett ställe. När de sålde dessa så behövde de inte längre leta efter fler skatter.

/PAX
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"Be realistic"? Borde inte Riotminds vara det istället? /images/icons/wink.gif

Enligt reglerna är det bara påkar, stavar och primitiva spjut och pilar som görs helt av trä, men de finns inget uttryckligt förbud mot att göra andra vapen i trä. Vad jag vill peka på är att man satt upp en massa vapenskadevärden och BV utan att testa hur de fungerar. Mitt exempel är kanske extremt, men det är när man gör så som buggarna syns bäst.

En favvobugg är annars belastnings- och förflyttningsreglerna i speltestversionen av "Viking", där en normal person inte skulle kunna röra sig framåt om han bar en packning på 16 kilo (= normal svensk stridspackning). Om man la på ytterligare 3 kilo, fick man negativ förflyttning (började man gå baklänges?)!

En annan bugg var i speltestversionen av "Partisan", där för- och nackdelspoängen gjorde att i ett fall med ett par tvillingar, där den ene var så närsynt att han blev malaj, och den andre hade en fördel som t.ex. orienteringsförmåga, blev den närsynte en bättre soldat (fler poäng att lägga på färdigheter), medan den med lokalsinnet visserligen kunde bli kustjägare, men med sämre militära färdigheter!

http://www.algonet.se/~enda
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

50 guld per styck för tunnorna, när priset för kvicksilver är 25 guld per lika stor tunna på marknaden... helt okej. :)

/Gollum - spelar Svavelvinter för första gången nu

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
En grej jag tycker är lite i Eon lustig är kvinnornas anatomi (misstolka ej!).

Enligt reglerna är kvinnor och män i genomsnitt lika starka samtidigt som kvinnorna är kortare och väger mindre. Detta medför att kvinnor har högre andel muskelmassa än vad män har, jag ser framför mig hur de stora karlarna avundas de kralliga kvinnornas ståtliga biceps och tydliga magrutor. En annan faktor blir att kvinnor med så stor andel muskler i sin kropp förlorar sin förmåga till mens, vilket borde ge allvarliga effekter på befolkningstillväxten.

Don Kennetho
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"En annan bugg var i speltestversionen av "Partisan", där för- och nackdelspoängen gjorde att i ett fall med ett par tvillingar, där den ene var så närsynt att han blev malaj, och den andre hade en fördel som t.ex. orienteringsförmåga, blev den närsynte en bättre soldat (fler poäng att lägga på färdigheter), medan den med lokalsinnet visserligen kunde bli kustjägare, men med sämre militära färdigheter!"</I>

Samma bugg som även finns i Kult.


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> <- Ny design!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

Som sagt var, så är det ett tag sen vi spelade den kampanjen. Jag har dock för mig att mina spelare blev snuskigt rika på grund av sitt fynd.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

Mycket möjligt. Lite konstigt dock, med tanke på att tunnorna enligt boken väger 300 kilo styck... :D

/Gollum - skall spela mer på tisdag

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Äventyrstabbe - Svavelvinter

"Mycket möjligt. Lite konstigt dock, med tanke på att tunnorna enligt boken väger 300 kilo styck... :D"


I stadsmodulen Kandra som iofs är gjord till EDD så är priset för kvicksilver 850gm/kg vilket skulle vid en försäljning inbringa 255000gm/tunna. Vad priset på kvicksilver är till den DoD-version (DoD3?) Savelvinter gjordes till vet jag inte.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Och i princip alla andra poängbaserade rollspel där man kan föra över poäng från en aspekt av sin figur (t ex för/nackdelar) till en annan (t ex färdigheter).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I WHFRP så måste man ha färdigheten knogjärn för att kunna använda ett sådant i närstrid. Det räcker inte med slagsmål där inte.

I'm just thinking aloud, is not thinking allowed?
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Oh fy fasen...

...det skall jag säga till de andra spelarna i min grupp... =)

/Gollum - vars grupp inte vågor sig in i kvicksilvergruvan på grund av ryktet om en drake

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 
Top