Nekromanti Rollspelssamlare

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hej!

Efter några veckor av Traderande för att komplettera mina egna samlingar och konstaterande att jag inte är ensam om att vilja ha vissa objekt tänkte jag starta en tråd om rollspelssamlande.

Jag tänkte förstås föregå med gott (?) exempel. Mitt stora fokus är på TSR där målet är att ha allt rollspelsrelaterat (dvs inte romanerna, miniatyrspel, plånböcker och sånt), men betoningen har alltid legat på AD&D 2nd edition och original-D&D:s 4:e utgåva. Inom dem är det Forgotten Realms ursprungliga FR-serie (som var temaböcker/häften som förutom två stycken handlade om geografiska områden), D&D:s Gazetteers (som alla handlar om geografiska områden i världen Mystara) och allt till spelvärlden Greyhawk. Varje spelvärld blir som ett eget delmål. Andra såna undermål är alla hårdinbundna 1st och 2nd edition-böcker och alla boxar.
Även om jag inte är glad över WOTC:s köp av TSR så gör det ju samlandet enklare då det inte kommit nya produkter på många år.
Som det ser ut nu tror jag att jag kanske har 80% av deras produkter kvar att få tag på så jag förväntar mig att detta är något som kommer ta mig större delen av resten av mitt liv..

Utanför TSR så samlar jag väldigt selektivt. Spel med väldigt få produkter som jag spelar eller kommer att spela försöker jag få tag på allt till. Det inkluderar Star Trek-spelen från Last Unicorn Games och Decipher, Dangerous Journeys och Tales from the Floating Vagabond. Övriga spel köper jag bara det jag tänker använda eller om det är nåt man kommer över billigt.

Fokuset på samlandet varierar. Jag är väldigt mycket en periodare i alla mina intressen så det brukar bli några månader i sträck där man kollar in butiker med fokus på begagnat, Tradera och ebay, samt Köp- och säljforumet här. Sen kanske det blir nåt års uppehåll innan det sätter igång igen.

Det var jag det, en introduktion i alla fall. Vad samlar ni på, hur går det, vilka kriterier följer ni?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är inte så mycket samlare som hamster. Jag köper och köper och köper och lägger på hög (ställer i spelhyllan).

Om jag har några kriterier så är det ungefär följande:

1) Rätt spel. D&D, en del Pathfinder, Doctor Who: Adventures in Time and Space, viss Cthulhu, FFGs Star Wars etc.

2) Rätt loot. Pirate Edition av 7th Sea 2nd Ed, till exempel, eller deluxe-utgåvan av Dragon Age RPG.

3) Rätt genre. Superhjältespel har jag en tendens att skaffa oavsett vilka de är. Även anime-spel.

4) Rätt mekanism. En del spel skaffar jag bara som referensverk och inspiration för mitt eget spelskapande, och då handlar det om dagens kluriga mekanism. 13th Age var ett sådant. Night Witches är en gränspuck: det var rätt genre också, förutom att det handlade om flygstrid.

Utgivare och utgåvor skiter jag i.

Således ser jag mig inte som samlare, utan mer som hamster.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag samlade på postapokalyptiska och cyberpunk-spel. Bredd framför djup, bara grundregler.

Sen började jag fotografera, och sålde större delen av samligen för att köpa fotoprylar. :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag samlar väl så sett att jag köper massor av spel jag vill spela, men som jag troligtvis aldrig kommer hitta någon som vill spela med mig. Eftersom jag gillar att läsa böckerna gör det inte så mycket, även om det alltid känns lite surt att inte få spela dem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De som samlar saker får ju mer och mer ju längre de håller på.
Följaktligen är det gammelsmurfarna på forumet som har störst samlingar. Jag vet att Oldtimer, Krille, Big Marco, Dante, Magnus Seter har mycket, jag antar att Arfert och Mekanurg också har mycket.

Själv har jag "slagit i taket". Jag har fyra fulla Billy-bokhyllor med rollspel och min fru vägrar ge mina rollspel mer utrymme (mest för att vi bägge är bokmalar och mina rollspelsbokhyllor bara är en bråkdel av våra "vanliga" bokhyllor och vi inte har plats för fler i vår lägenhet).

Resultatet blir att för varje ny produkt jag köper måste jag göra mig av med en gammal - och det suger.
Fördelen skulle möjligtvis vara att kvaliteten på min rollspelssamling skulle höjas vartefter jag gör mig av med dåliga saker... men jag tycker fortfarande att det suger. :)

Den största delen av min samling är DnD/d20/OSR och jag gissar att jag har 95 % av alla regelböcker som någonsin getts ut i DnDs 42-åriga historia. Kampanjvärldarna är sämre, men jag borde ha mer än 50 %. Sämst är nog äventyrsmodulerna där jag nog har under 10 %.

Förutom det har jag grundreglerna till (minst en version av) i princip alla större (svenska och engelska) rollspel.

Förutom DnD (som upptar ungefär en egen Billy) och alla dess varianter är mina största samlingar:
- GURPS (vilket jag verkar ensam om att gilla på forumet)
- WoD (jag hatar Storytellermotorn med sina tärningspölar, men älskar världen och har nog grundreglerna för alla spel / alla versioner)
- CoC (och allt som kan vara relaterat till Cthulhu Mythos)
Dessa tre har runt en hyllmeter var.

Liknande ämnen har diskuterats tidigare och det kan vara intressant att läsa från andra vinklar.
En snabb sökning gav två trådar, men jag vet att det finns fler.
https://www.rollspel.nu/threads/73520 [url]https://www.rollspel.nu/threads/72531
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Jag har inte samlat annat än i väldigt liten omfattning. Efter att ha köpt på mig ett par stycken av böckerna i TSR:s Historical Reference Series blev jag fixerad på att skaffa alla. Tack och lov bara sju stycken. På samma vis kunde jag inte bara köpa en eller två volymer av Wizard's Spell Compendium utan såg till att skaffa alla fyra.

Utöver det så köper jag väl ibland en del grejer "bara för att ha", t.ex. nytrycket av RuneQuest 2, men det är inte del av något avsiktligt och planlagt samlande.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,410
Location
Umeå
Bara lite smått då ekonomin är rejält begränsad men försöker få tag på allt Dragon Tree Press gav ut förutom deras Arduin grejer. Arduin grejerna har jag köpt från Emperors Choice men slagit lite i taket där då de jag har kvar blir lite väl dyrt.
Samlade tidigare på Titan Games D&D grejer men insåg att deras tidning Speltidningen LEGEND gjorde sig bättre på svenskarollspels wiki så då skänkte jag dom dit istället.
Men min pdf samling är i alla fall mer imponerande än mina fysiska böcker. Där finns det några fina gobitar.

Nått jag börjat lite smått att samla på är western rollspel och figurspel men vi får se vart det bär hän.
Äldre figurspel i huvud taget är jag jäkligt nyfiken på
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag hamstrar likt Krille. Samlar gör jag av ren princip bara på saker jag kan få en komplett samling av. Jag är komplettist nämligen; en samling ger mig inget om den inte är, eller åtminstone kan bli, komplett. Så jag har ett fåtal spel jag samlar på - Andra amerikanska utgåvan av Kult med tillhörande äventyr, gamla Mutant Chronicles och Aberrant till exempel. Det är spel som inte säljs längre, så samlingarna kan hypotetiskt bli kompletta. Gamla svenska Mutant Chronicles-samlingen saknar t.ex. bara ett ex av grundbokens andra utgåva.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag har bara typ fyra hyllmeter och det beror på att jag är väldigt selektiv i mitt samlande -- fokus ligger på sådant som är kul att läsa. Därför är det mycket GURPS-böcker med bakgrundsinfo.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Jag har varit mycket mer samlare än vad jag är nu. När jag kom tillbaka till rollspelen efter ett långt uppehåll fick jag för mig att jag skulle köpa in de spel från Äventyrsspel som jag saknade. Jag hade själv massor av DoD-produkter, men övriga spel var det andra i spelgruppen som samlade på. Jag fick ihop allt till Chock och mycket till Mutant. Nyligen insåg jag att det inte fanns någon mening med att de ligger i förrådet och tar plats, så nu ligger allt uppe på Tradera. Drakar och Demoner vill jag dock inte skiljas från, så det får ligga kvar. Tidigare sålde jag också av alla engelskspråkiga rollspel som jag hade, delvis för att finansiera inköpen av Chock och Mutant. Men risk för att svära i kyrkan så slängde jag även en hel bunt gamla AD&D-moduler som jag hade fått av en vän i USA.

Nu har jag som mål att samla på mig allt från de spel som jag faktiskt spelar, främst Symbaroum, men även Mutant: År Noll. Har nyligen börjat nosa lite på D&D5e och misstänker att börjar vi spela det, kommer det att bli en del inköp framöver. Just nu nöjer jag mig med Starter set och de gratis Basic-reglerna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag har genom åren gjort mig av med mycket som idag har samlarvärde. Detta inte så mycket för att jag saknar samlarinstinkten, utan för att jag länge var student eller låginkomsttagare, och behövde pengarna som kunde inbringas genom att avyttra spel som inte aktivt användes.

Men sedan jag hamnade i den mer stabila delen av medelklassen har jag förfallit till ett liknande hamstrande som Krille beskriver. Det är nu så illa att jag (åtminstone halvseriöst) letar större lägenhet bara för att få plats med allt mitt stuff.

Kanske borde jag besinna att jag ingenting tar med mig när jag dör...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tékumel är nog det enda jag samlar och jag har det mesta av regelutgåvor, världsböcker, äventyr, soloäventyr, romaner. Men jag har uteslutit krigsspelen då jag inte har så mycket intresse för sådant. Sen struntar jag också helt i detta med utgåvor, att mitt ex av EPT är en nyutgåva från 80-talet och inte originalet från 75 stör mig inte det minsta.

Vid sidan av det ägnar jag mig väl mer åt det slags hamsterbeteende som Krille beskriver. Där är mitt främsta fokus på OSR-prylar - settings, regelvarianter, bra dungeons, monsterböcker, besvärjelsesamlingar, osv. Mutant köper jag också på liknande sätt, jag har det mesta men inte allt. I viss mån köper jag också cthulhu/lovecraft-relaterade saker men det ges ut så mycket skit där så jag försöker vara hyfsat kräsen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
DanielSchenström;n206402 said:
Det var jag det, en introduktion i alla fall. Vad samlar ni på, hur går det, vilka kriterier följer ni?
Mitt samlande har fokuserats på senare år:

- Allt WFRP som jag inte har (officiella produkter och Warpstone)
- Allt WFRP som jag redan har som jag kommer över billigt
- All Star Wars d6 som jag inte har som jag kommer över till ett okej pris
- Allt D&D BECMI som jag inte har som jag kommer över till ett okej pris
- Allt annat rollspel jag kommer över billigt, kan vara vad som helst

Om jag kommer över billiga dubletter sätter jag dem i en särskild hylla för att skänka bort om behov uppstår hos någon. Men inte för WFRP, där hamstrar jag.

Främsta anledningen till att jag inte samlar lika mycket som jag gjorde är att ett mål uppnåtts ("äga allt av en edition av D&D") samt att jag inte har plats.

Det förenklas också av att det jag samlar på är "döda" spel.

/M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag började nästan samla på LotFP, så att jag åtminstone skulle ha ett ex av varje produkt (så både första Death Frost Doom och remaken, men inte varje print av första, så att säga); men det dog när jag missade nån kickstarterbonus och nåt mer och då tappade jag intresset för samlande helt. Slentrianköper det mesta LotFP ändå eftersom det mesta ändå är bra eller intressant eller lajbans; men skiter i completionist-grejjen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Egentligen tycker jag att det är töntigt att samla; rollspelsböcker är till för att användas, inte stå på en hylla och samla damm. Nästan allt som står i mina hyllor har jag köpt för att jag ville spela det eller för att jag ville stjäla idéer från det. Med det sagt, så har jag samlat lite.

För en tio år sedan bestämde jag mig för att fylla vissa luckor i mitt bestånd av DoD och gamla Mutant. Det handlade enkom om sådant som jag hade spelat och som någon av av alla mina kompisar hade ägt när det begav sig men som jag själv aldrig köpte. Plus Nordholmia, som någons lillebror slarvade bort. Men å andra sidan så fick jag alla hans storebrors saker, så jag gick ändå plus. Jag tror jag är klar med detta samlingsprojekt Idag ska jag äga alla DoD och gamla Mutant-saker som jag spelade mellan 1982 och 1990. Det är jag glad för.

I teorin samlar jag också på Pendragon. Jag är ingen bra samlare och tjänar inte så mycket pengar, så vanligen orkar jag inte leta efter saker eller så är jag för snål för att betala. Men jag har inte gett upp hoppet, då och då blir det något nytt köp och jag har inte gett upp hoppet om att äga allt som har givits ut till spelet innan jag måste lägga in mig för att få Animera död kastad på mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag inget behov av fullständiga serier utan samlar mer på vad jag anser vara intressanta spel eller böcker både ur ett spelperspektiv men också ur mer av ett referensperspektiv. Jag har köpt på mig en rätt rejäl bunt Star Wars D20-böcker exempelvis helt utan avsikt att någonsin spela det, men jag gillar och vill spela star wars så jag köpte dem mer som referensböcker och inspiration.

Samma sak med lite spridda axplock från exempelvis gurps (framför allt när det kommer till sci fi) som verkat intressant.

Det är väl kanske på gränsen till att jag kan kalla mig "samlare" men jag gör det i alla fall =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag kanske skulle specificera vad det är jag hamstrar mest.

Dessa vill jag vara komplett i:
RuneQuest från Chaosium och Avalon Hill.
HeroWars/HeroQuest (rollspelet) från Issaries, Moon Design och Chaosium.

Dessa anskaffar jag om det är ett hyfsat bra pris:
Fan-material till ovanstående.
RuneQuest från Mongoose och Design Mechanism.
Övrigt Glorantha-relaterat.

Dessa tar jag om det är ett riktigt bra pris:
BRP-prylar från ovanstående förlag.
 
Top