Nekromanti Rollspelssamlare

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Ett tag var jag väldigt förtjust i spel som inte riktigt går att spela, som HöL, Vigelante, Neoviking osv, sen kom indie-vågen och det blev omöjligt att skilja på ett spel som inte gick att spela och ett spel som försökte konstruera regler för att det skulle gå att spela... en tårta(?) på ett meningsfullt sett.

Jag köper mycket LotfP, men är inte ute efter att ha allt.
Om jag nånsin blir rik så ska jag köpa på mig alla MUA-böckerna (men det får vara så länge guldet är så dyrt) .
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag har ett smått komplicerat förhållande till samlande. I grunden är jag en samlarpersonlighet, jag är billig i drift vilket gör att det finns pengar över till samlande och jag bor i ett hus som, även om det är hyfsat litet, gör att yta knappast är ett problem. Jag har också många intressen - rollspel, musik, film, serier - vilket gör att jag skulle kunna samla på många olika saker. Vad som motverkar ett extensivt samlande är att jag dels är rätt ordentligt pedantisk, dels en smula snål. Dessutom tycker jag att prylar är till för att användas och min fritid är tyvärr inte oändlig. I slutändan har jag därför inte så mycket till rollspelssamling. Utöver Mutant 1989 med alla tillbehör och närmare 30 böcker till Star Wars D6 är det mest spridda skurar. Jag har också några hyllmeter vardera av film och skivor men det riktiga samlandet är superhjälteserietidningar på svenska från 84 till 94. Där har jag... ehm, vi kan väl nöja oss med att säga att det är många.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
anth;n206446 said:
Resultatet blir att för varje ny produkt jag köper måste jag göra mig av med en gammal - och det suger.
Fördelen skulle möjligtvis vara att kvaliteten på min rollspelssamling skulle höjas vartefter jag gör mig av med dåliga saker... men jag tycker fortfarande att det suger. :)

- GURPS (vilket jag verkar ensam om att gilla på forumet)

En snabb sökning gav två trådar, men jag vet att det finns fler.
Jag skulle börja se mig om efter större lägenhet, eller om det inte funkade, skaffa extra förråd eller fråga kompisar om det finns lagringsutrymme hos dem. Jag har för många dåliga erfarenheter från att sälja saker bara för att köpa tillbaks det senare.

Jag gillar GURPS grundregler, tror det är 4th ed jag kört, men de sourcebooks jag köpt har antingen inte levt upp till mina förväntningar eller varit dåligt upplagda.

Jag sökte men uppenbarligen gav jag upp för tidigt. Läste trådarna och blev chockad av vem det var som lagt 70000 på 4 år. Själv kanske jag lagt 40000 på 30 år. Det har resulterat i ungefär 2 fulla Billyhyllor. (Jag kör Ivar som har ungefär samma mått.)

DeBracy said:
Efter att ha köpt på mig ett par stycken av böckerna i TSR:s Historical Reference Series blev jag fixerad på att skaffa alla. Tack och lov bara sju stycken. På samma vis kunde jag inte bara köpa en eller två volymer av Wizard's Spell Compendium utan såg till att skaffa alla fyra.
Känner igen det där med att vilja komplettera små serier. Varje sådan blir som ett litet delmål för mig. Håller själv på att jaga de två jag saknar i HREF-serien inför en kommande kampanj där spelarna ska få spela odödliga människor med äventyr i alla tidsperioderna.

Rangertheman said:
Men risk för att svära i kyrkan så slängde jag även en hel bunt gamla AD&D-moduler som jag hade fått av en vän i USA.
Det svider lite i själen i alla fall. Nästan allt har ju ett värde för någon.


Jag har också helt klart en samlarpersonlighet, så fort jag är intresserad av något så vill jag ha en massa av det, även när det är fullständigt onödigt som att äga en bunt elgitarrer, när jag borde koncentrera mig på att bli bättre på att spela på den jag i dagsläget har och liknande.
Om jag går lite OT så samlar jag på actionfigurer (vintage Star Wars, Big Jim, Masters of the Universe, Transformers, plus en del diverse), superhjälteserietidningar på engelska (mitt utrymmesmässigt största intresse med lite mer än rollspelen), svenska och engelska serietidningar och album i andra genrer, tv-spel från 8-bit till idag, Lego samt en del film- och tv-serier (Star Trek och Marvel främst).
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Efter ett längre uppehåll med rollspelandet så har jag seriöst börjat fundera på att komplettera de spelen jag spelade mycket förr samt ersätta några produkter som blivit väl slitna. Det är mest Drakar och Demoner (2 - Chronopia) och Mutant (Cyperpunk - Mutant Chronicles).

Jag har en del samling främst av dem jag nämde ovan samt nyare utgåvar i de seriena som är väldigt nära att bli kompletta (1-3 böcker ifrån oftast) men är annars väldigt dålig på helt kompletta samling förutom något rollspel där det getts ut väldigt lite material. Det engelska Mutant Chronicles som håller på att ges ut nu och Mutant År Noll kommer troligen bli de första kompletta samlingarna för min del om jag inte hinner hitta några klipp på tradera på äldre spel.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag försöker väl att samla de flesta svenska rollspelen, men är inte stenhård på det längre (det kommer så mycket bra!), men förr var det Äventyrsspel som stod i centrum för samlandet och då var det att man ville ha ett exemplar av allt. Det började då jag var tonåring i början av 90-talet. Snart fick jag kompromissa då jag inte hade pengar nog för allt så då blev det vad jag brann för mest då: Drakar och Demoner. Höll fast det rejält hårt och lyckades få ihop en komplett samling (bortsett från första utgåvan av Dimön om jag inte minns fel), men tappade det i Trudvang-stadiet runt Likstorm. Men för mig är samlandet att ha (minst) ett exemplar av varje utgivet verk,
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
DanielSchenström;n206606 said:
Jag skulle börja se mig om efter större lägenhet, eller om det inte funkade, skaffa extra förråd eller fråga kompisar om det finns lagringsutrymme hos dem. Jag har för många dåliga erfarenheter från att sälja saker bara för att köpa tillbaks det senare.

Jag gillar GURPS grundregler, tror det är 4th ed jag kört, men de sourcebooks jag köpt har antingen inte levt upp till mina förväntningar eller varit dåligt upplagda.

Jag sökte men uppenbarligen gav jag upp för tidigt. Läste trådarna och blev chockad av vem det var som lagt 70000 på 4 år. Själv kanske jag lagt 40000 på 30 år. Det har resulterat i ungefär 2 fulla Billyhyllor. (Jag kör Ivar som har ungefär samma mått.)



Känner igen det där med att vilja komplettera små serier. Varje sådan blir som ett litet delmål för mig. Håller själv på att jaga de två jag saknar i HREF-serien inför en kommande kampanj där spelarna ska få spela odödliga människor med äventyr i alla tidsperioderna.



Det svider lite i själen i alla fall. Nästan allt har ju ett värde för någon.


Jag har också helt klart en samlarpersonlighet, så fort jag är intresserad av något så vill jag ha en massa av det, även när det är fullständigt onödigt som att äga en bunt elgitarrer, när jag borde koncentrera mig på att bli bättre på att spela på den jag i dagsläget har och liknande.
Om jag går lite OT så samlar jag på actionfigurer (vintage Star Wars, Big Jim, Masters of the Universe, Transformers, plus en del diverse), superhjälteserietidningar på engelska (mitt utrymmesmässigt största intresse med lite mer än rollspelen), svenska och engelska serietidningar och album i andra genrer, tv-spel från 8-bit till idag, Lego samt en del film- och tv-serier (Star Trek och Marvel främst).
Det var kanske mitt inlägg du syftade på?
Jag återupptog rollspel och brädspelsinköpen för ungefär 4 år sen och har köpt mängder sen dess (mer än 1,5 hyllmeter svenska rollspel bla). Inklusive en massa figurer, färg, penslar, dioramabyggesmaterial, en nästan komplett samling av Fenix, ett gäng kickstarters osv. Pengarna rasslar iväg.
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Samlar på WFRP och har en nästan komplett samling av allt som getts ut till WFRP1, WFRP2 och WFRP3. Försöker även samla på alla nummer av Warpstone fast de tidiga numren är nästan omöjliga att få tag på. WFRP är det enda spel som jag och min spelgrupp spelar och det är det rollspel som ligger mig varmast om hjärtat.

Sedan samlar jag även på Shadows of Esteren där jag lagt ned en massa pengar på dyra Kickstarters för att få en snygg limited edition samling inkl allt annat som släppts.

När det gäller svenska spel köper jag allt som släpps till Symbaroum och Coriolis. Inte för att spela men för att få inspiration och idéer.

Gillar även att köpa snygga maffiga rollspelsboxar/kampanjer typ Horror on the Orient Express och Eternal Lies.

Så man kan nog säga att jag är en samlare!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har ibland haft ambitionen att samla på saker, men det brukar alltid skita sig, oavsett om det gäller rollspel, serietidningar eller ölkapsyler. Jag är nog helt enkelt inte samlartypen. Jag gör som Krille och Krank; hamstrar på grejor som jag tycker är coola.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Samlat Äventyrsspels prylar sedan 80-talet och hade det mesta fram till Chronopia. Valde att lägga ner och sålde av nästan allt (enbart Konfluxsviten och nån drakar-låda kvar). Har inte ångrat mig direkt för nu köper jag nya fräscha spel istället (Mutant År Noll, Oktoberlandet, Symbaroum etc).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Efter dagens besök på SF-bokhandeln fick jag ny insikt i mitt eget beteende, så jag måste göra ett tillägg vad gäller mina samlarvanor.

Jag köper allting som kommer till 13th Age. Jag vet inte om eller när jag kommer att få spela det, jag bara gillar dess idéer så mycket av någon anledning.

Jag kan också förutse att jag kommer att uppvisa samma beteende för nya upplagan av Feng Shui, men där är hittills utgivningstakten extremt låg, så det finns inget empiriskt underlag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I och med en postförsändelse från Alphaspel som innehöll en spelledarskärm så har jag lyckats få Deciphers Star Trek komplett. Inte någon stor bedrift då det bara är sju produkter och relativt nytt, men det känns ändå kul att ha nått dit. Jag vet att Modiphius ska ge ut ett nytt rollspel för det franchiset (exkluderande de nyaste 3 filmerna) så där hoppas jag vara med från början, och jag hoppas också att de kommer längre i sin utgivning än vad Decipher gjorde. Planerar att dra igång en kampanj om 2-3 år och ju mer material desto bättre.

Jag har också nått 33% av AD&D 2nd edition och bland det som fått mig över gränsen var Al-Qadim som jag sett fram emot att läsa och eventuellt spela men hela grejen med hedersmord som en naturlig del gjorde mig väldigt avtänd. Nån som har mer av produkterna och kan lugna mig med att det aldrig förekommer i någon av äventyren?

Efter en sista beställning i december ska jag lägga rollspelsköpandet på paus ett tag för att spara ihop till diverse andra saker inklusive nya möbler för att få plats med nyinköpen.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Jag samlar egentligen inte, utan fyller hyllan med sånt som uppfyller minst ett men gärna fler av följande kriterier (punkt 4 hänger självklart ihop med alla andra punkter ;)):
1. Det är något jag kan tänka mig att spela eller spelleda någon gång
2. Det är något som innehåller grejer jag kan sno till mina egna kampanjer, eller som är inspirerande av andra anledningar
3. Det är något som är så sjukt snyggt att jag måste ha det.
4. Det är något som jag gjort själv.
5. Det är något som jag får gratis

Har ungefär 5 hyllmetrar med blandade grejer, så ligger i lä i jämförelse med många toksamlare.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag kan inte heller påstå att jag är samlare, jag lägger mer på hög. Jag har mer spel än jag kommer att kunna spela under min livstid. Det som är intressant för mig är både regelmekanik (även om jag inte är en stor regel trixare) men även intressanta spelmiljöer (världar allså).

Jag tänkte ett tag jag skulle försöka få tag på alla böcker utgivna av Classic Traveller, så jag har handlat några "LBB" via tradera / Ebay. Men kände ingen stor ambition för det. Fast... Man skulle kanske försöka få tag på de Megatraveller jag inte har...

/H
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Apropå det där med att få insikt i sitt beteende: I år har jag lagt mer på rollspel än på många år. Första stora beställningen var lite taktisk, köpa sånt som är sällsynt före sånt som är roligt att läsa. Problemet blir förstås att, tja, det inte blir så roligt helt enkelt när grejerna kommer. Snabb genombläddring och sen upp i hyllorna. Så det lade jag av med och försöker köpa lite mer blandat.
Jag har också upptäckt att köpa en del av sakerna man velat ha i många är känns lite antiklimaktiskt, det var mycket roligare att gå i en fysisk butik och hitta sakerna där även att kunna köpa precis det man vill ha är bekvämt.

Rent samlarmässigt så har jag lyckats kompletta ytterligare ett spel, Marvel Super Heroes Adventure Game, tack vare några Traderaauktioner och en butiksbeställning. Det är det första av TSRs "SAGA"-system (använder kort istället för tärningar och används även i Dragonlance Fifth Age) jag har och jag har inte läst hela än men det ska bli kul att testa ett nytt system. Om jag räknat rätt är det mitt 82:a rollspel.

Det jag försökt med i år är att få komplett "FR"-serien med mestadels häften om geografiska områden i Forgotten Realms. 16 delar kom ut innan man slutade med den och nu saknar jag 2, annars har jag fokuserat på äventyr och tillbehör till de två kampanjer som jag kommer spelleda mycket nästa år, TORG och Shadowrun.

Jag kom igång först i andra halvan av året men tycker att det varit en god skörd med runt 30cm mer rollspel i hyllorna.

Hur har ert samlarår varit? Hittat nåt ni letat efter länge? Gjort nåt fynd?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så följer jag inga direkta kriterier, är det något som intresserar mig så köper jag det mer än gärna. Dock så får det vara bra skick på sakerna & inte allt för trasigt..
?Dock så är ju gamla svenska SW d6-versionen alltid intressanta. Har tyvärr blivit av med några, böcker tror jag.. =/
 
Top