Nekromanti Rollspelsprojekt 2017

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag kunde inte hitta någon sådan här tråd vid en snabb titt, så inspirerad av den MattiasLejbrink skapade förra året...

Vilka rollspelsprojekt har ni planerade för 2017? Samma regler som förra gången; max tre, och det är helt OK med skamlös selfpromotion.

1. Nå den andra boken i kampanjen Tatters of the King. Jag har ju spellett TotK förut, men då bara den första boken. Jag tror att min nuvarande grupp har chans att faktiskt nå den andra under 2017. Kanske rentav den tredje också?
2. Kutulu. Till skillnad från Rotsystem så har jag ju faktiskt en aktiv spelgrupp som kör mitt senaste rollspel. Texten är korrad och klar, jag sitter nu mest och preliminärfipplar med layouten inför att få slutlig leverans av illustrationer och ett omslag. Jag känner att jag är ute i väldigt god tid i år. Kutulu kommer att klocka in, gissar jag, på 60 eller 64 sidor och kommer att bli väldigt awesome.

3. Tales from the Loop: Maskinerna är våra vänner. Jag skrev först om Rotsystems kampanjbok här, men det jag är mest spänd inför är ju faktiskt mitt scenario till Tales from the Loop. Ända sedan jag först såg Stålenhags bilder har jag velat bygga rollspel av dem, och nu ska jag inte bara skriva ett scenario - jag ska tydligen skriva det scenario som körs på årets Gothcon, när spelet har premiär där. Mitt scenario kommer att vara en hel del rollspelares första möte med det officiella Stålenhag-rollspelet. Jag är supernervös.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
I ordning av konkretion, eller vad man skall kalla det:

1. Spela klart Curse of Strahd. Ganska givet att det kommer att ske, det trixiga är bara att göra avslutningen tillräckligt spännande.

2. Genomföra ett lyckat HT-arrangemang på GothCon. Detta är förstås avhängigt fler insatser än bara min. ;)

3. Testa fler nya spel. Även sådana som min vanliga spelgrupp inte är intresserade av. Jag har en vag idé om hur detta skall kunna ske, men inget jag kan berätta ännu.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
1. Avsluta Järn-kampanjen.
2. Fortsätta snickra på mitt onda spel.
3. Komma loss och spela Fiasco!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Förra årets mål gick ju inte helt som planerat, men jag är ändå nöjd. I år har jag inte vågat planera så mycket än.

1. Göra klart samlingsvolymen till GrottZine, troligtvis i tid till planerad release på GothCon.

Det ligger absolut närmast i min planering och jag är hårt inställd på att avsluta det innan jag påbörjar några andra projekt. När det är klart kan jag börja fundera på vilket som kommer härnäst, men jag har några idéer.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
1. Försöka få en testbar version av mitt fantasy rollspel Mhagonarha
Håller på att skriva om och sammanfatta allt gammalt som jag skrivit under många år, säker över 10 års tid eller mer. Börjar bli bra, i alla fall världen. Reglerna är fortfarande på koncept nivå.

2. Försöka få en testbar version av mitt post-apokalyptiska rollspel VEUS
Inte speciellt troligt men det har jag som mål varje år, i snart över 15 års tid (eller mer, kommer inte ihåg)

3. Lägga upp nuvarande kampanj Mugaris likfärd till Eon 4
Om min spelgrupp hinner klart med nuvarande kampanj så tänkte jag att det skulle vara kul att polera upp det jag skrivit, fixa några extra bilder, lite snygg layout och lägga upp den som en pdf så att andra får tycka till.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
1. Göra allt jag lovat backers av crowdfundingen för nya While the World Ends.

2. Fortsätta jaga efter Titanspelsfolk för att få veta mer om Efter Z. Det är för coolt för att försvinna in i historiens dimmor.

3. WG har svenska rättigheter till två utrikiska spel, båda bäst i sin genre. Vi får se om jag får in tillräckligt med pengar på punkt 1 för att kunna göra något kul med dem.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Efter framgång med mina inte alltför högtflygande mål förra året, tror jag att jag håller det lika jordnära i år:

1. Spelleda något icke-BRP och klämma på hur det kan bli med ett helt annat system under huven

2. Spelleda något mer centrerat runt rollpersonernas personlighet, mål, drivkrafter osv, och få igång spelgruppen att spela ut sina karaktärer av bara fan och ha kul med det

3. Testa mer grejer som spelare: minst två system jag inte testat innan!
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
1. Spela mer rollspel, trots nytt jobb och två barn och upptagna medspelare...
2. Lära mig Burning Wheel till fulländning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Skriva ytterligare en kampanjbok till DOD16. Skymningshavets gåtor har ju fått positiv respons från kunderna, så Riotminds och jag har börjat diskutera hur fler böcker av samma typ skulle kunna se ut. SG har oceanen som tematisk miljö och jag lockas nu av kampanjmiljöer som taigan och öknen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
1. Sprida rollspelsintresset till en större grupp
Överst på agendan står att spelleda Äventyr på dotterns fritids. Vilken 7-8-åring vill inte vara en sagohjälte/hjältinna? :)

2. Mer spelande och spelledande
Symbaroum kommer jag nog att spela hyfsat ofta eftersom vi har en stående tid varannan vecka. Men jag vill även spelleda det med familj och vänner som spelare. Sedan skulle jag också vilja spela och spelleda D&D5e och leda en kampanj med Mutant: År Noll. Vore himla kul att få spela Svenska kulter med min sambo som spelledare.

3. Skriva färdigt min bok
Kanske inte ett riktigt rollspelsmål, men tanken är att den även ska kunna agera kampanjbakgrund. Vet bara inte riktigt till vilket rollspel den passar bäst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rollspel:

1. Sword Princess
2. Äventyrsbok 1 till Fantasy!
3. Släppa en engelsk version av Fantasy! med den rättade engelska texten. (Engelsk version har ju funnits i nästan 2 år, men texten har gåtts igenom under 2016 av Basic Fantasy-gänget för bättre flyt.)
4. En till bok till Fantasy!
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
krank;n220078 said:
3. Tales from the Loop: Maskinerna är våra vänner. Jag skrev först om Rotsystems kampanjbok här, men det jag är mest spänd inför är ju faktiskt mitt scenario till Tales from the Loop. Ända sedan jag först såg Stålenhags bilder har jag velat bygga rollspel av dem, och nu ska jag inte bara skriva ett scenario - jag ska tydligen skriva det scenario som körs på årets Gothcon, när spelet har premiär där. Mitt scenario kommer att vara en hel del rollspelares första möte med det officiella Stålenhag-rollspelet. Jag är supernervös.
Bokat och klart via GothCons anmälningssystem! Men var inte nervös, krank. Slänger du bara med Skeletor eller en cool transformers-gubbe så är jag nöjd! ;)

Men så till listan:

1. Köra Symbaroum med mitt eget hemmasnickrade BRP-hack. Som också ska skrivas klart och packas som PDF. Kanske släppas lös på internet också om det funkar att spela skiten. :)

2. Spela igenom Mutant: Maskinarium innan en av spelarna flyttar från landet - om två månader. :S

3. Testspela med folk over webcam. Har nog sina utmaning, kan jag tänka...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag siktar inte så högt i år.

1. Fortsätta utveckla Solfläckar. Testspel redan planerat i februari.

2. Besöka GothCon för första gången. Flyg, hotell och något spelpass redan bokat.

3. Korrläsa modulen Svart Svan till Leviathan klart.

4. Avsluta en pågående Fantasy!-kampanj och hitta något roligt att fortsätta med efter det.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Det är ganska rättframt för mig i år:

1. Göra det sista på REFLUX, första scenariot till M-SPACE. Inväntar för tillfället illustrationer och extern granskning. Och vem kunde förresten tro att det är så roligt att rita SF-kartor?

2. Skriva andra halvan av Odd Soot. Började som en kampanj till M-SPACE, men blir nu ett fristående spel baserat på Mythras. Tragiska hjältar, magi, utomjordingar och en fasansfull pandemi som gör de smittade galna - på 1930-talet. Det här är så bra och roligt att jag vill fortsätta hallucinera mig in i den världen resten av mitt liv.

3. Stötta de som jobbar med de tyska och portugisiska översättningarna av M-SPACE.

Det är möjligt att jag hinner börja på ytterligare något tillägg till M-SPACE, men eftersom allting tar mer tid än jag tror, så är det ett stort kanske snarare än ett mål.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
clarence redd;n220153 said:
1. Göra det sista på REFLUX...
Är du medveten om att reflux är den medicinska benämningen på halsbränna? Odd Spotify verkar kul för övrigt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har ett huvudsakligt projekt i år, att göra klart en 30-årsjubileumsskrift för min rollspelsklubb med publikation någon gång i höst.
Jag hoppas även bli klar med rollpersonsskapandedelen av ett Masters of the Universerollspel som jag arbetar på lite stötvis.
Om man kan kalla det ett projekt så hoppas jag kunna bidra med lite bilder till ett projekt som presenterats här på wrnu.

Har gått och funderat på ett spel som går under arbetsnamnet Världen är inte alls som vi tror att den är som inspirerades av en intressant dröm. Tror dock att den hamnar på lagret med idéer som väntar på att mogna.

Och alla de där idéerna som jäser och putttrar, jag funderar om de inte vore bäst som kampanjmiljöer som det är upp till läsaren/den intresserade att själv välja system till. Samtidigt tror jag att de flesta vill ha ett komplett paket och generiska produkter inte alls är poppis. Hur som helst så är det inget som ska jobbas på förrän 2019 då andra projekt är klara så jag har gott om tid att fortsätta fundera.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
1 - Blogga om rollspel och nörderier. Startat och tickar på, jag och Guran89 har börjat blogga på cirklar.nu. Lite recensioner, lite reflektioner, lite resurser. Kolla gärna in bloggen om ni har lust. :) www.cirklar.nu


2 - Skriva färdigt Sherwood. Ett tag har jag bollat med idén om ett Robin Hood-rollspel, i stil med Errol Flynns och Howard Pyles muntra och hjärtliga framställan av karaktärerna. Precis innan jul började jag skriva på det och det tickar på rätt bra.

3 - Spela minst ett nytt rollspel. Det är så många spel som står och samlar damm i hyllan och dessutom vet jag att jag kommer köpa minst två till på GothCon. Målet är att hinna spela/spelleda åtminstone ett av dem jag inte spelat förr. Det är dags att dammet lämnar hyllan.
 

Rollspelsräven

Veteran
Joined
7 Apr 2014
Messages
14
1. Spelleda Svärd & Svartkonst för min lilla spelgrupp.

2. Bygga ut min värld till S&S och hitta på lite mer varelser som man kan överraska med.

3. Försöka masa mig iväg på ett rollspelsconvent.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
1. Speltesta Skrômt. Det börjar bli redo att göra några inledande test för att se hur trasigt systemet är.

2. Blogga om rollspel och nörderier. Se Khans punkt.

3. Spela drama. Jag vill testa att spela ett rollspel med fokus på drama snarare än äventyr. Troligtvis i en liten grupp, med kanske bara två spelare. Tänk i stil med PodCons Kult-spelande.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
luddwig;n220155 said:
Är du medveten om att reflux är den medicinska benämningen på halsbränna? Odd Spotify verkar kul för övrigt.
Jo, men även:

": to cause to flow back or return; especially
: to heat such that the vapors formed condense and return to be heated again
: to flow back
First use: 1926." Merriam-Webster

Men jag ska dubbelkolla med de engelskspråkiga läsarna om de reagerade på titeln. Ingen har sagt något än så länge. Tack för att du var så observant.
 
Top