Rollspelsprodukter som inte finns

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Minns att Adam Scott Glancy en gång pratade om att släppa en Cthulhu-kampanj som skulle utspela sig över hela 1900-talet med sammankopplade scenarion kring ett förstenande mythos-väsen. Tanken var att man skulle börja lira CoC på tidigt 1910-tal och spåra det här väsendet. Varje scenario/akt skulle ske typ 10-20 år efter varandra, så till slut var man framme i nutid och Delta Green. Spelarkaraktärerna skulle kunna vara med i flera scenarion men åldras märkvärt så klart. Verkade hur ballt som helst, men osäker på om det faktiskt skulle bli av. Arbetsnamnet var "Empire of the Gorgon" om jag minns rätt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
De två spelen som skulle följa upp TeknoChock blev aldrig skrivna. I det första av dem ”TeknoChock: Platinum” skulle man spela typ megacorps-anställda och i trean överklassen som börjar transcendera mänskligheten.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
De två spelen som skulle följa upp TeknoChock blev aldrig skrivna. I det första av dem ”TeknoChock: Platinum” skulle man spela typ megacorps-anställda och i trean överklassen som börjar transcendera mänskligheten.
Det finns också några ”typ färdiga” grejer till Blood & Bronze som @Tre solar började göra annat i stället för att göra klart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag minns att jag för herrans massa år sedan speltestade ett rollspel som en i min dåvarande spelgrupp fått en speltestversion av ifrån någon spelskapare här på wrnu. Allt jag minns var att vi spelade i nån stor stad som var byggd i flera nivåer och att en av dom spelbara folkslagen var androgyna.
Jag minns inte tärningsmekaniken eller reglerna.

Jag tror att speltestäventyret var nån form av murder mystery där det var en av dessa androgyna som var mördaren

Jag tror även att spelet först gick under ett namn och sedan fick ett nytt namn .

Spelet släpptes iaf aldrig.

Kanske nån av er spelskapare känner igen det här som sitt verk som aldrig blev av ,tyvärr har jag inte mer att gå på då jag inte minns mer av spelet.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Hade inte KULT en del på gång när Äventyrsspel lade ner? Inferno t.ex. Det cirkulerade ett Word-dokument på nätet av en preliminär version, och den har jag kvar. Så här börjar den:

"Death comes to man but that man can cheat death if he is very clever and very audacious. Fortunately I was both, and although Death has claimed my body more than once, my soul has persevered unscathed, and I remember everything from my previous lives. My earliest memories of life go back over three hundred years, and only four times has death interrupted an otherwise continuous train of experience. I can say with a fair amount of assurance that there are few alive today who have more intimate knowledge of death than do I."
 

Calydon

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
14
Location
sthlm
Det är inte så att det går att hitta de gamla texterna någonstans? Det vore guld värt som inspiration om inte annat. Även om jag förstår att datorerna de skrevs på är så gamla att de antagligen drevs med ångmaskin.
En Pdf med texten till Viking Saga (under namnet Ragnarök) finns i Rollspelet Vikings facebookgrupp.

Sedan var också äventyret Vendernas Helgon på väg när Viking lades ner. Det finns sparat av upphovsrättsägaren men det är lite problem med ett gammalt filformat samt att det saknades karta, så det är väl oklart om det nån gång kommer dyka upp.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Är det här ett passande soundtrack? ;)

Melodin var väldigt catchy. Kändes som något som skulle passa antingen i en musikal eller en adventure-serie på tv där man vill få fram att nu skall vi ut på glada heroiska äventyr. Kanske inte riktigt den känslan man vill få fram... *shrugs shoulders* :gremconfused:
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Melodin var väldigt catchy. Kändes som något som skulle passa antingen i en musikal eller en adventure-serie på tv där man vill få fram att nu skall vi ut på glada heroiska äventyr. Kanske inte riktigt den känslan man vill få fram... *shrugs shoulders* :gremconfused:
Låten utgör temat till den gamla storfilmen med samma namn. En western placerad i Kina. Diplomater, civila, militärer från flera nationer belägras i sitt fort av vildsinta infödingar. Kavalleriet kommer till undsättning i slutet.

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
In before @Robert Jonsson : Scriptura! Min typ kult-heartbreaker som jag jobbade mycket med åren innan jag gav ut Evolutionens Barn. Som jag egentligen mest gav ut för att se till så jag visste hur man gav ut grejer, så att Scriptura skulle kunna komma ut lite mer smärtfritt. Sen gick det ju som det gick.
Jag väntar fortfarande.... :cautious:

Jag har inte glömt. :love:
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Noir: fantasy. Satan så bra det hade blivit.
Stranger Things (e j tv-serien) som utspelade sig i en renässanslik drömvärld. Tror killen som hade konceptet sen gjorde Blades in the dark.
Evangelium. Krilles hard scifi rollspel.

I övrigt diverse Eonmoduler jag väntade på. En del kanske kom men förseningar på 2 år är en lång tid i tonåren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Inte riktigt samma sak, men lite historisk kuriosa: Det finns ingen andra utgåva av Pendragon. Den var planerad men blev aldrig av pga anledningar och därför hoppade man från första till tredje utgåvan. Minns att Greg Stafford skrev en gång på Nocturnals gamla forum att han ibland stötte på folk som skröt med att de ägde andra utgåvan, vilket roade honom väldigt mycket.
Det finns på motsvarande vis ingen fjärde utgåva av RuneQuest.

(Versionsordningen är 1, 2, 3, 5:1, 5:2, 6, G)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
RuneQuest 2 (1978) utlovar supplementen The Hero Wars och HeroQuest, och Glorantha-brädspelet Masters of Luck and Death. Inget av dem har kommit (ett spel med namnet HeroQuest kom ut, men har inget särskilt att göra med originaltänket).

Däremot kom en del av den samtidigt utlovade The Sartar Campaign faktiskt ut 2009 som en del av Sartar: Kingdom of Heroes, bara 31 år senare.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vill minnas att @Krille hade en del järn i elden för x år sedan som jag inte riktigt vet hur det blev med. Fimbulvinter, Biblioteksvärlden och det där med alver och propellerplan.
Det sista var "Blå himmel". En light-version av det var med i en av dogmautmaningarna.
Oh, Blå Himmel blev av ändå. Ball.

Alldeles innan Krille började pola med Helmgast pratade han om ett sci-fi spel där man skulle spela högt uppsatta agenter inom olika fraktioner i ett rymdimperium. Jag tror inte det kom längre än en googledoc med titeln "Krilles episka rymdspel".
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Oh, Blå Himmel blev av ändå. Ball.

Alldeles innan Krille började pola med Helmgast pratade han om ett sci-fi spel där man skulle spela högt uppsatta agenter inom olika fraktioner i ett rymdimperium. Jag tror inte det kom längre än en googledoc med titeln "Krilles episka rymdspel".
Ingen aning om dogmaspelet kom före han började jobba på den stora versionen eller om det var en nerskalad proof-of-concept.
 
Top