Rollspelspiratens arbetsdagbok

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
710
Location
Kristianstad
Jag tänker här och nu mynta mitt andra uttryck i livet: att göra en Krank. Enkelt förklarat gör man någonting som vår käre forumit @krank har gjort förut.
Alltså gör jag helt enkelt en Krank och startar min egen arbetsdagbok. Min arbetsdagbok kommer huvudsakligen användas som ett försök till att minska mitt dåliga självförtroende i form av att lägga upp saker som jag arbetar på, i hopp om att få billiga heja-rop och ryggdunkningar. Vi får se hur det går och wish my luck!

kujfredws.png
 
Det som har legat i pipen den senaste tiden har varit Gellans guide till udda- och besynnerliga ting. Det är tänkt att bli en illustrerad bok där man som spelare under sina äventyr kan hitta udda och besynnerliga ting. Exempel på just udda och besynnerliga ting kan vara följande:

Nr 4. Magiskt kranium alt. Angst
Dessa kranier är betingade med negativ magi. Ett kranium som är exponerat sprider en känsla av obehag, irritation, tvivel och missunnsamhet. Somliga kranier tycks mumla tyst okvädesord. För att bryta förtrollningen räcker det enbart att man täcker kraniet, en filt eller någon form av behållare som går att stänga tystar kraniet.

Nr 13. Fenfötter alt. simfötter, Pedes Natare Fin
Skor utformade som fenor som gör bäraren smidig och snabb i vattnet. Bäraren får förmågan att hålla andan under vattnet en längre tid och samma smidighet och fart som en haj dock fungerar enbart dessa egenskaper om bäraren är helt under vatten.

Nr 33. Tims flöjt
Denna flöjt tillhör Tim. Vem Tim är framgår inte av flöjten i sig men Tim finns någonstans där ute i världen, vissa vet vem han är, andra inte. Vissa känner honom, för andra är han en främling. Varje gång denna flöjt spelas på upplever Tim en varm och behaglig glädje, ingenting är omöjligt och världen är underbar i sin komplexitet.

Nr 71. Visslande vandringskäpp
En käpp som visslar vackert när det blåser ute.

Nr 84. Speldosa
En speldosa vars spelande melodi lockar till sig skogens älvor när man öppnar eller gläntar på locket.

Nr 92. Uppiggande snus
Snus vars egenskaper är uppiggande för användaren. Kan dock framkalla ett beroende vid förtäring i större mängder eller en längre tid.

Som synes har vissa av grejorna namn på hitte-på-latin, jag tänker att det ger en känsla av mystik, samt att det kan ge en indikation på att magi inte är helt ofrämmande i världen. Av 100 objekt har jag 100 objekt dock med mer eller mindre klara beskrivningar. Illustrationer ska också läggas till förr eller senare.

Om ni som spelledare skulle ha denna bok i era ägor hur skulle ni vilja att narrativet såg ut? Jag tänker mig att det är en gammal äventyrare som under sina resor och äventyr har stöt på dessa objekt och beskriver dem här i boken. Men hur lägger man upp narrativet för det rent speltekniska? Börjar man med det speltekniska eller bakar man in det som en "faktaruta" under varje beskrivning? Hur hade ni gjort?
 
Last edited:
Det som har legat i pipen den senaste tiden har varit Gellans guide till udda- och besynnerliga ting. Det är tänkt att bli en illustrerad bok där man som spelare under sina äventyr kan hitta udda och besynnerliga ting. Exempel på just udda och besynnerliga ting kan vara följande:

Nr 4. Magiskt kranium alt. Angst
Dessa kranier är betingade med negativ magi. Ett kranium som är exponerat sprider en känsla av obehag, irritation, tvivel och missunnsamhet. Somliga kranier tycks mumla tyst okvädesord. För att bryta förtrollningen räcker det enbart att man täcker kraniet, en filt eller någon form av behållare som går att stänga tystar kraniet.

Nr 13. Fenfötter alt. simfötter, Pedes Natare Fin
Skor utformade som fenor som gör bäraren smidig och snabb i vattnet. Bäraren får förmågan att hålla andan under vattnet en längre tid och samma smidighet och fart som en haj dock fungerar enbart dessa egenskaper om bäraren är helt under vatten.

Nr 33. Tims flöjt
Denna flöjt tillhör Tim. Vem Tim är framgår inte av flöjten i sig men Tim finns någonstans där ute i världen, vissa vet vem han är, andra inte. Vissa känner honom, för andra är han en främling. Varje gång denna flöjt spelas på upplever Tim en varm och behaglig glädje, ingenting är omöjligt och världen är underbar i sin komplexitet.

Nr 71. Visslande vandringskäpp
En käpp som visslar vackert när det blåser ute.

Nr 84. Speldosa
En speldosa vars spelande melodi lockar till sig skogens älvor när man öppnar eller gläntar på locket.

Nr 92. Uppiggande snus
Snus vars egenskaper är uppiggande för användaren. Kan dock framkalla ett beroende vid förtäring i större mängder eller en längre tid.

Som synes har vissa av grejorna namn på hitte-på-latin, jag tänker att det ger en känsla av mystik, samt att det kan ge en indikation på att magi inte är helt ofrämmande i världen. Av 100 objekt har jag 100 objekt dock med mer eller mindre klara beskrivningar. Illustrationer ska också läggas till förr eller senare.

Om ni som spelledare skulle ha denna bok i era ägor hur skulle ni vilja att narrativet såg ut. Jag tänker mig att det är en gammal äventyrare som under sina resor och äventyr har stöt på dessa objekt och beskriver dem här i boken. Men hur lägger man upp narrativet för det rent speltekniska? Börjar man med det speltekniska eller bakar man in det som en "faktaruta" under varje beskrivning? Hur hade ni gjort?
Jag släppte en liknande grej, fast med fokus på lovecraftska mysteriespel, för något år sedan. Då var "narrativet" att alla objekt huserades av en mystisk stiftelse - Teufelsamlingen - som också kan fungera som en uppdragsgivare i en kampanj.

Finns gratis att ladda hem på drivethrurpg, om du vill kolla på den!
1000022095.jpg
 
Last edited:
Jag släppte en liknande grej, fast med fokus på lovecraftska mysteriespel, för något år sedan, då var "narrativet" att alla objekt huserades av en mystisk stiftelse - Teufelsamlingen - som också kan fungera som en uppdragsgivare i en kampanj.

Finns gratis att ladda hem på drivethrurpg, om du vill kolla på den!
View attachment 26625
Åh spännande! Det ska jag verkligen kolla. Tack för tipset. 🙏
 
Upptäcker nu massa korrektursmissar och språkfel som kommer störa mig tills jag har tid att fixa...
Hehe kan relatera. Det är en av orsakerna till att jag aldrig lägger upp något för folk att ladda ner. Jag har svårt för att be om hjälp med att folk ska korrekturläsa det då jag är så osäker på mig själv och min egen förmåga att skriva.
 
Hehe kan relatera. Det är en av orsakerna till att jag aldrig lägger upp något för folk att ladda ner. Jag har svårt för att be om hjälp med att folk ska korrekturläsa det då jag är så osäker på mig själv och min egen förmåga att skriva.
Hojta om du ändå behöver ett öga, är rätt fördomsfri!
 
Hehe kan relatera. Det är en av orsakerna till att jag aldrig lägger upp något för folk att ladda ner. Jag har svårt för att be om hjälp med att folk ska korrekturläsa det då jag är så osäker på mig själv och min egen förmåga att skriva.
Jag tänker att det här typ är en fråga om hjälp. 🥰😁
Jag kan också korrläsa grejer. Gör gärna. 🫡
 
Ga
Det som har legat i pipen den senaste tiden har varit Gellans guide till udda- och besynnerliga ting. Det är tänkt att bli en illustrerad bok där man som spelare under sina äventyr kan hitta udda och besynnerliga ting. Exempel på just udda och besynnerliga ting kan vara följande:

Nr 4. Magiskt kranium alt. Angst
Dessa kranier är betingade med negativ magi. Ett kranium som är exponerat sprider en känsla av obehag, irritation, tvivel och missunnsamhet. Somliga kranier tycks mumla tyst okvädesord. För att bryta förtrollningen räcker det enbart att man täcker kraniet, en filt eller någon form av behållare som går att stänga tystar kraniet.

Nr 13. Fenfötter alt. simfötter, Pedes Natare Fin
Skor utformade som fenor som gör bäraren smidig och snabb i vattnet. Bäraren får förmågan att hålla andan under vattnet en längre tid och samma smidighet och fart som en haj dock fungerar enbart dessa egenskaper om bäraren är helt under vatten.

Nr 33. Tims flöjt
Denna flöjt tillhör Tim. Vem Tim är framgår inte av flöjten i sig men Tim finns någonstans där ute i världen, vissa vet vem han är, andra inte. Vissa känner honom, för andra är han en främling. Varje gång denna flöjt spelas på upplever Tim en varm och behaglig glädje, ingenting är omöjligt och världen är underbar i sin komplexitet.

Nr 71. Visslande vandringskäpp
En käpp som visslar vackert när det blåser ute.

Nr 84. Speldosa
En speldosa vars spelande melodi lockar till sig skogens älvor när man öppnar eller gläntar på locket.

Nr 92. Uppiggande snus
Snus vars egenskaper är uppiggande för användaren. Kan dock framkalla ett beroende vid förtäring i större mängder eller en längre tid.

Som synes har vissa av grejorna namn på hitte-på-latin, jag tänker att det ger en känsla av mystik, samt att det kan ge en indikation på att magi inte är helt ofrämmande i världen. Av 100 objekt har jag 100 objekt dock med mer eller mindre klara beskrivningar. Illustrationer ska också läggas till förr eller senare.

Om ni som spelledare skulle ha denna bok i era ägor hur skulle ni vilja att narrativet såg ut. Jag tänker mig att det är en gammal äventyrare som under sina resor och äventyr har stöt på dessa objekt och beskriver dem här i boken. Men hur lägger man upp narrativet för det rent speltekniska? Börjar man med det speltekniska eller bakar man in det som en "faktaruta" under varje beskrivning? Hur hade ni gjort?
Gavs ut en liknande grej till Drakar och demoner, väl? Minns inte vad den hette. Bara en massa märkliga magiska föremål med SLP och äventyrsfrön.
 
Gavs ut en liknande grej till Drakar och demoner, väl? Minns inte vad den hette. Bara en massa märkliga magiska föremål med SLP och äventyrsfrön.
Kan det vara denna? Tycker dock att det får plats fler såna böcker, alltid roligt att bläddra i!
 
Last edited:
Jag släppte en liknande grej, fast med fokus på lovecraftska mysteriespel, för något år sedan. Då var "narrativet" att alla objekt huserades av en mystisk stiftelse - Teufelsamlingen - som också kan fungera som en uppdragsgivare i en kampanj.
Har läst igenom Teufelsamlingen. Riktigt kul läsning. Gillar det verkligen och kan helt klart se det visuellt framför mig. Jag tänker att det guidar tankarna även vidare mot The Talamasca från Anne Rice. Känner att jag behöver bli klar med samtliga beskrivningar innan jag börjar med layout. Jag är så jäkla otålig. Jag har kommit på alla hundra objekt men vissa är bara namngivna då jag har idéerna i skallen vilket gör att det tar sådan tid att få till beskrivningarna. Jag vill framåt och vidare!
 
Har läst igenom Teufelsamlingen. Riktigt kul läsning. Gillar det verkligen och kan helt klart se det visuellt framför mig. Jag tänker att det guidar tankarna även vidare mot The Talamasca från Anne Rice. Känner att jag behöver bli klar med samtliga beskrivningar innan jag börjar med layout. Jag är så jäkla otålig. Jag har kommit på alla hundra objekt men vissa är bara namngivna då jag har idéerna i skallen vilket gör att det tar sådan tid att få till beskrivningarna. Jag vill framåt och vidare!
Inte läst Talamasca, ska kolla upp - tipstack!

Om du vill skynda på det kan ju några av föremålen bara bestå av rubrik. Vissa föremål kanske talar för sig själv, och ibland kan avsaknaden av information vara betydelsebärande i sig. Om ett objekt heter "Maremmos ökända amulett" och saknar beskrivning kan läsaren få känslan av att folk i spelvärlden är så bekanta med Maremmo och hans amulett att det inte ens behövs en förklarande text - vem är då denna kända Maremmo, varför är han så pass namnkunnig att han inte behöver en närmare presentation? Upp till läsaren och spelledaren!

På samma sätt kan vissa objekt vara fragmentariska ("Maremmos amulett - - - i bergen - - - kriget som - - - funnen av halvlingen Botun") och ge sken av att själva din bok är en funnen artefakt som infesterats av en koloni bokskorpioner.
 
Inte läst Talamasca, ska kolla upp - tipstack!

Om du vill skynda på det kan ju några av föremålen bara bestå av rubrik. Vissa föremål kanske talar för sig själv, och ibland kan avsaknaden av information vara betydelsebärande i sig. Om ett objekt heter "Maremmos ökända amulett" och saknar beskrivning kan läsaren få känslan av att folk i spelvärlden är så bekanta med Maremmo och hans amulett att det inte ens behövs en förklarande text - vem är då denna kända Maremmo, varför är han så pass namnkunnig att han inte behöver en närmare presentation? Upp till läsaren och spelledaren!

På samma sätt kan vissa objekt vara fragmentariska ("Maremmos amulett - - - i bergen - - - kriget som - - - funnen av halvlingen Botun") och ge sken av att själva din bok är en funnen artefakt som infesterats av en koloni bokskorpioner.
Vet inte om hon har släppt några böcker om Talamasca specifikt. Däremot så är det en karaktär i vampyrkrönikan, David Talbot, som mer eller mindre styr organisationen Talamasca. Om du inte läst så är vampyrkrönikan en rejält bra bokserie som jag starkt rekommenderar. Jag har läst fram till Memnock the Devil och samtliga böcker har varit fantastiska. Ska kanske tilläggas att jag gick i gymnasiet samt efter när jag läste dem.
Interview with the Vampire
The Vampire Lestat
The Queen of the Damned
The Tale of the Body Thief
Memnoch the Devil
The Vampire Armand
Merrick
Blood and Gold
Blackwood Farm
Blood Canticle
Prince Lestat
Prince Lestat and the Realms of Atlantis
Blood Communion: A Tale of Prince Lestat
 
Inte läst Talamasca, ska kolla upp - tipstack!

Om du vill skynda på det kan ju några av föremålen bara bestå av rubrik. Vissa föremål kanske talar för sig själv, och ibland kan avsaknaden av information vara betydelsebärande i sig. Om ett objekt heter "Maremmos ökända amulett" och saknar beskrivning kan läsaren få känslan av att folk i spelvärlden är så bekanta med Maremmo och hans amulett att det inte ens behövs en förklarande text - vem är då denna kända Maremmo, varför är han så pass namnkunnig att han inte behöver en närmare presentation? Upp till läsaren och spelledaren!

På samma sätt kan vissa objekt vara fragmentariska ("Maremmos amulett - - - i bergen - - - kriget som - - - funnen av halvlingen Botun") och ge sken av att själva din bok är en funnen artefakt som infesterats av en koloni bokskorpioner.
Hann inte svara helt och hållet på ditt inlägg. Tack för tipset och inputen. Har inte tänkt på det så, jag har varit så fullt uppe i beskrivningarna, men det är ju precis som du skriver. Avsaknad av beskrivning kan ju också bli en beskrivning. Gillar även det där fragmentariska, likt det ni hade gjort med den där texten Hymylä som inte lät sig läsas, så jäkla bra gjort! Jag ska verkligen ta detta till mig. Tack.
 
Back
Top