Det som har legat i pipen den senaste tiden har varit Gellans guide till udda- och besynnerliga ting. Det är tänkt att bli en illustrerad bok där man som spelare under sina äventyr kan hitta udda och besynnerliga ting. Exempel på just udda och besynnerliga ting kan vara följande:
Nr 4. Magiskt kranium alt. Angst
Dessa kranier är betingade med negativ magi. Ett kranium som är exponerat sprider en känsla av obehag, irritation, tvivel och missunnsamhet. Somliga kranier tycks mumla tyst okvädesord. För att bryta förtrollningen räcker det enbart att man täcker kraniet, en filt eller någon form av behållare som går att stänga tystar kraniet.
Nr 13. Fenfötter alt. simfötter, Pedes Natare Fin
Skor utformade som fenor som gör bäraren smidig och snabb i vattnet. Bäraren får förmågan att hålla andan under vattnet en längre tid och samma smidighet och fart som en haj dock fungerar enbart dessa egenskaper om bäraren är helt under vatten.
Nr 33. Tims flöjt
Denna flöjt tillhör Tim. Vem Tim är framgår inte av flöjten i sig men Tim finns någonstans där ute i världen, vissa vet vem han är, andra inte. Vissa känner honom, för andra är han en främling. Varje gång denna flöjt spelas på upplever Tim en varm och behaglig glädje, ingenting är omöjligt och världen är underbar i sin komplexitet.
Nr 71. Visslande vandringskäpp
En käpp som visslar vackert när det blåser ute.
Nr 84. Speldosa
En speldosa vars spelande melodi lockar till sig skogens älvor när man öppnar eller gläntar på locket.
Nr 92. Uppiggande snus
Snus vars egenskaper är uppiggande för användaren. Kan dock framkalla ett beroende vid förtäring i större mängder eller en längre tid.
Som synes har vissa av grejorna namn på hitte-på-latin, jag tänker att det ger en känsla av mystik, samt att det kan ge en indikation på att magi inte är helt ofrämmande i världen. Av 100 objekt har jag 100 objekt dock med mer eller mindre klara beskrivningar. Illustrationer ska också läggas till förr eller senare.
Om ni som spelledare skulle ha denna bok i era ägor hur skulle ni vilja att narrativet såg ut. Jag tänker mig att det är en gammal äventyrare som under sina resor och äventyr har stöt på dessa objekt och beskriver dem här i boken. Men hur lägger man upp narrativet för det rent speltekniska? Börjar man med det speltekniska eller bakar man in det som en "faktaruta" under varje beskrivning? Hur hade ni gjort?