Rollspelsnostalgi i Sverige och internationellt

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
I mångt och mycket är "nostalgi" den stämpel som utomstående sätter på företeelser de inte riktigt anser sig vara en del av. Det är lite av ett öknamn. Det är sällan man menar något positivt med nostalgi, vilket inte är så konstigt eftersom termen som sådan beskriver ett tillstånd av bittert tillbakablickande till något som gått förlorat. Inte sällan på bekostnad av ta in samtiden. Jag tycker att det är en usel term att använda.

Retro är något helt annat och mer neutralt. Och det är en ständigt pågående rörelse. Skillnaden består i vad vi blickar tillbaka mot.
Det där känns extremt semantiskt och inte något jag själv känner igen mig i. Tycker "alla" att de olika orden bär den här innebörden?

Att det ligger en negativ konnotation i ordet 'nostalgi' tycker jag är direkt felaktigt. Självklart kan en individuell kommentar lägga en sådan innebörd gentemot någon MEN att det är allmängiltigt.

Oftare än inte tycker jag nog att nostalgi är mer något lite mysigt tillbakablickande, gärna genom lite rosafärgat glas. Allrahelst att det skulle vara 'ett bittert tillbakablickande...' är verkligen helt motsatt till hur JAG ser nostalgi.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Det känns som om svensk rollspelsnostalgi är lite låst i 80-talet.
Det tycker jag är en bra spaning. Min personliga gissning är för att det var då svenskt rollspel upplevde sin första guldålder. DoD i var och varannan unges bokhylla, spelen såldes i vanliga leksaksbutiker.

Den generationen som då var 10-15 år har nu vuxit upp och minns nostalgiskt (<-- see what I did there :) ) sin barndom och är nu ett köpstarkt segment. Så tillsammans med att de (eller vissa av) på FL kanske är i ungefär den här ålderskategorin och kan realisera att varsamt återskapa de här spelen samt att det finns en köpstarkt segment så man kan göra affärer på det så blir det den här tiden i historien som vi främst upplever spel från just nu.

För mig som var en av de som satt med de här spelen i sitt gamla pojkrum är det kul som faan! Att min gamla, på den tiden ganska illa sedda, hobby får den här uppmärksamheten tycker jag är sjukt ball!

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Det där känns extremt semantiskt och inte något jag själv känner igen mig i. Tycker "alla" att de olika orden bär den här innebörden?

Att det ligger en negativ konnotation i ordet 'nostalgi' tycker jag är direkt felaktigt. Självklart kan en individuell kommentar lägga en sådan innebörd gentemot någon MEN att det är allmängiltigt.

Oftare än inte tycker jag nog att nostalgi är mer något lite mysigt tillbakablickande, gärna genom lite rosafärgat glas. Allrahelst att det skulle vara 'ett bittert tillbakablickande...' är verkligen helt motsatt till hur JAG ser nostalgi.
Det är en känsla. En känsla som bygger på saknad, smärta och längtan. Om man uppfattar det som positivt eller negativt beror nog på vad det är man trånar efter och om detta är uppnåeligt att få tillbaka eller inte. Detta är alltså ordboksdefinitionen, och jag har sedan länge förstått att det för många tvärtom är synonymt med "ett härligt minne" eller liknande. För mig är det en begreppsglidning som mest är förvirrande, men jag har såklart inget emot att folk har romantiska minnen av upplevelser :)

Men, iaf, som varandes en känsla är det kontexten som avgör hur det uppfattas av en mottagare. "Det där är ju bara ren jävla nostalgi!" jämfört med "återupplev din bröllopsnatt i vår nostalgisvit" ger ju lite olika innebörd... :)
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Nästa från FL. Chronopia 2024. Jag kräfver detta :D
Chronopia är ett bra exempel på en setting som fått en nostalgisk omvärdering tycker jag. Tidigare bespottat (inte av dig!) men nu något som jag sett folk prata om med genuint intresse. Ett crowdfundat Chronopia skulle få luft under vingarna idag, det är jag rätt säker på. Nästan otänkbart för tio år sedan!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Hur väl skulle Chronopia lira med ligans DoD.motor? Jag frågar alltså för att jag nära på har ingen koll alls på Chronopia.
Reglerna till Chronopia är ju DoD-91.

Sen finns det en del nya raser där som Drakonit (tänk Reptilman) och Wongos (finns ingen förlaga från tidigare DoD-utgåvor som jag känner till) nog sticker ut mest från grundreglerna. Där finns ganska annorlunda varianter som att Goblin (är ordet som används) blir en spelbar ras (där svartnisse nog legat bättre till ur nostalgi-synpunkt då Goblin är en anglosaxifiering) och Resar är någon sorts adelsmän bland svartfolken (det som kallas nattfolk i nutida versionen). Och på tal och anglosaxifiering så fanns där ytterligare sådana i beskrivningen av spelvärlden (som till dags dato är den bästa jag läst i något rollspel!) med namn som Soulstealer och i expansioner där gobliner letar efter någon mystisk artefakt som heter 'Loc Dawn'.

Så hade man byggt Chronopia med DoD23 som bas är jag övertygad att man hade kunnat sy ihop det åtminstone lika bra som gamla Chronopia baserat på DoD-91.

Jag tror man hade behövt se över settingen något:
- wongoser är en ganska uppenbar nidbild av asiater
- troll har en något besvärlig (och ärligen ganska fånig) bakgrundshistoria
- alverna är bäst i chronopia, fantastiskt beskrivna, men det är gränslöst på ett sätt som nog kan trigga många
- att olika mänskliga folkslag har olika stats brukar inte flyga idag
- säkert många mer saker som jag inte kommer på på rak arm

Cog.
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Bra artikel. Tack för den Dante. En fråga bara. Varför inkluderas inte Järnringens Mutant i nostalgivågen? Det var ju en rak fortsättning på Äventyrsspels Mutant med samma setting och i stort samma regelverk. För att den inte kom i en box?
För att den var för tidig. M:UA, DoD6 och D&D3e kom ungefär samtidigt och blåste liv i den falnande rollspelselden. Men det var en sorts förnyelse snarare än nostalgi.

IMNSHO, dårå.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har omnämnts ovan som något slags nostalgifaktor. Men jag vill inte blicka bakåt, utan föredrar att bryta ny mark. Se t ex Basker Blå, ett kampanjupplägg som aldrig använts tidigare.

Expert Partisan är inte heller nostalgiskt, ty det har få likheter med det spel jag skissade på 1987.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Och DÄR blev jag extremt paff över att se akronymen för organisationen jag jobbar för.
Forumet har en lång och fin tradition av att hålla sig uppdaterade med gamla rollspelsrelaterade varumärken. Var det inte @Bifur som avslöjade att Fria Ligan plötsligt stod som ägare till Drakar och Demoner, och därmed tvingade fram en press release? :)
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Ha ha, låter toppen. Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket intressant, jag pysslar bara med internprogram.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Forumet har en lång och fin tradition av att hålla sig uppdaterade med gamla rollspelsrelaterade varumärken. Var det inte @Bifur som avslöjade att Fria Ligan plötsligt stod som ägare till Drakar och Demoner, och därmed tvingade fram en press release? :)
Stämmer 🙂
 
Top