Nekromanti Rollspelsmusik - ja eller nej?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Förstår inte (OT)..

Tja, låtarna blir 100 ggr bättre med texten. Anser jag.


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
Blind Guardian, Rhapsody m.fl

att jämföra Blind Guardian (BG) å Rhapsody är inte ens att tänka på...
BGs texter är välskrivna och inte hjälte-med-tvåhandssvärd-slaktar-onda-kryp-på-torsdagar på dagisnivå.
Musiken är inte särskilt lik den heller.
BG är i allmänhet bra mycket hårdare å tyngre än Rhapsodys överhurtiga trallrefränger å 80talssolon...

om du vill ha en bild av hur BGs lugna låtar (antar att det är dom du är ute efter, dom hårda skulle inte passa så bra som spelmusik) föreslår jag en liten nerladdning av Lord of the Rings (finns två versioner, rätt finns på mp3.com tror jag), Mordreds Song (gäller att du får den akustiska versionen bara), The Wizard eller A Past and Future Secret....

vi använder hursomhelst filmmusik, ERA å sånt som spelmusik...

/ per, din taggtråd på toasitsen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Joviist är dte ok att använda musik i rollspelet. Sen vad man lyssnar på är helt upp till gruppen. Men vissa musikstilar passar ju bättre till vissa rollspel. Men i princip så kan man ju användfa det mesta.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Personligen använder jag mig inte av s.k. rollspelsmusik. Visst har jag provat det någon gång men jag tyckte det blev för mycket roddande för den lilla effekten. Nej, jag gillar bättre när det är tyst så att spelarna till fullo kan koncentrera sig på min fylliga och otroligt trevliga stämma :)

För övrigt tycker jag att hårdrocksgrupper som kör någon sorts fantasytema suger ROJALT! Men om jag var tvungen att ta någon skulle det bli Man O War för att dom helt enkelt är FÖR mycket. Den musiken passar nog bäst till orchkampanjer eller dylikt…


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
"Själv spelleder jag endast Vampire & Vampire Dark Ages för tillfället"

Jag tipsade iofs om detta på kulturforumet men för vampyrmiljöer tycker jag att Night of The Vampire med Entombed är SUVERÄN! Om du inte har hört den skaffa den och testa. Låten följer inte Entombeds vanliga malande utan är en långsam och TUNG låt. Som sagt helt suverän!

Sedan måste väl gamla goa Sisters of Mercy vara ett utmärkt val för alla typer av rollspel med en mörkare feeling i sig (testa några av de tidigare skivorna där Eldritch sjunger på tyska)...

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Och det viktigaste:

Så kan man ju sjunga med oxå... /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
Musik - ja!

För att ingå i enkäten utan att vara för olik måste jag instämma med dig; jag skulle ock med lätt överdrift dö om jag spelade utan musik.
För att svara på den andra frågan använder jag nästan lika stor del av tiden att förbereda musiken (detta är lite mer än lätt överdrift) som att förbereda äventyret. Jag använder mig mest av Soundtrack från skräck- och fantasyfilmer (ex. Omen, Rosens namn, Conan m.fl.) eftersom det har en oerhört uppmärksammande och stämningsgivande effekt på spelarna. jag har dock lärt mig (nu tänker jag på hur jag lägegr upp ett äventyr, där jag finner musiken som en STOR del i stämningen) att den perfekta skivan finns inte, man får mixa/spela in på band själv.
Vet någon en perfa skiva är jag tacksam för tips...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Rollspelsmusik OT

glorius och warlord i refrängen på Iron Hill kunde dom tatt bort.. Töntigt

Glorius warlord är väl en rätt bra beskrivning av Fingolfin? Det var ju det han var...

C
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ingen..

..perfekt skiva men däremot ett perfekt tips för alla Rollspels+musik SL:are; skaffa för guds skull en MiniDisc - något mer användbart har jag aldrig haft, och nu kostar de ändå inte mer än 1000-2000kr. Det är förvisso en investering, men jag har aldrig använt något annat musikverktyg lika flitigt. Föutom de uppenbara fördelarna med bra ljud, en liten men befintlig marknad av MDskivor så har vi ju den underbara inspelningsfunktionen!
Allt man behöver för att spela in musik från datorn är en 'micsladd', alltså en sladd vars ändar ser ut som den man har på vanliga hörlurar. Inspelningen sker då visserligen manuellt, men man kan spela in alla musikformat (till skillnad från mp3spelare) och blanda, klistra, klippa som man vill (beroende på modell, naturligtvis..).

Ang. "använder jag nästan lika stor del av tiden att förbereda musiken" så måste jag få säga att jag själv använder större delen av (död)tiden (läs: tiden mellan spelkvällarna, för mig = arbetsveckan) till att samla in musik. (period.)

//MiDNiGHT.
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
På sistone har jag varit flitig spelledare i Call of Cthulhu och då har en del jazz figurerat under spelmötena, främst King Oliver men även en dos Jelly Roll Morton.

För tillfället håller vi på med Masks of Nyarlathotep och när spelarna inom kort når Egypten väntar traditionell musik från Nildalen blandat med något mer modern magdansmusik.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ingen..

skulle mer säga: Skaffa en dator med en bra samling mp3.. lägg upp en playlist..

Mycket bättre än MD.. då slipper du byta skiva var 74:de minut....

Om Man inte kör med MD(LP) .. men då börjar det bli billigare att skaffa dator :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Tack föt tipser (NT)

/images/icons/smile.gif

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Du har rätt.

Jaja. Men jag känner mig lite töntified. Skit samma.. /images/icons/wink.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej föresten.. Det ALLRA viktigaste:

Det allra viktigaste är ju att jag älskar musik som säger något. Och då kan ju texten vara rätt viktig.


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Re: Blind Guardian, Rhapsody m.fl

m du vill ha en bild av hur BGs lugna låtar (antar att det är dom du är ute efter, dom hårda skulle inte passa så bra som
spelmusik) föreslår jag en liten nerladdning av Lord of the Rings (finns två versioner, rätt finns på mp3.com tror jag), Mordreds Song
(gäller att du får den akustiska versionen bara), The Wizard eller A Past and Future Secret....

Du glömde några av dom bästa: "Bards song" , "bright eyes" och "theather of pain"(orginalversionen med text är bäst).

/Tzoch
 
Top