Nekromanti Rollspelsmusik - ja eller nej?

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Då kör vi igen.. (SIFO borde anställa mig..) /images/icons/laugh.gif
Hur många är det egentligen som använder sig av musik under rollspel? - jag tycker att debatterna kring det har varit ganska avmätta. Personligen skulle jag 'inte kunna leva utan det' (lätt överdrift)..
Och sen en annan intressant fråga: Vilken TYP utav musik använder ni?
Det finns ju en hel del man kan använda: Filmmusik, Orkestermusik, specifik Genre, med eller utan lyrics (sång på svenska?). Tidigare skulle jag nog sagt att jag föredrog korta jämna låtar med filmmusik, som lätt kan loopas (en funktion man inte får vara utan när man spelleder med musik), men nu skulle jag nog vilja anse att en bra blandning av stämningsfull bakgrundsmusik och mer 'hård' musik MED lyrics är att föredra. Vad tycker ni?

Och så ytterligare en liten fråga till alla er som rekommenderat hårdrocksgrupper som ex. Blind Guardian (ni får ursäkta min bristande kunskap om just Hårdrocksmusik..) - så vitt jag vet (kunskapen baserad på att ha läst/hört en Rhapsody-skiva, snacka om att dra alla över en kam..) så är det mest glorifierande hjältemusik.. (tänker på de underbara orden i refrängen på nån låt; 'Avalon will not fall - but your heads will soon roll!' - grötrim om något. För att inte tala om uttalet på vad jag antar ska vara 'the Emerald Sword' [thii iimerald svåård, enl. sångaren]..) - kan det verkligen fungera till rollspel?

//MiDNiGHT.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
BLIND GUARDIAN! WOOO-HAAAA!

Nooooldooor... Blood is on yoooour ha-ands..
Your fatess, a tearful des-te-nyyy

BLACK CLOUDS WILL CARRY RAIN OF BLOOD
I've seen it rai-ain.. I've seen it rai-ai-ai-ah-ah-ah-aiiin!

Eermm ursäkta mig.. Men Blind Guardian är ju så bra! Visst finns det två-tre fraser på min favvo-CD, (nightfall) som är lite b-iga.. glorius och warlord i refrängen på Iron Hill kunde dom tatt bort.. Töntigt.. Äh, det är okej..

Jag gillar inte metal. Men jag ÄÄLSKAR Blind Guardian!


/The doom of the noldor drew near..

Annat favoritcitat:
Proudly the highlord challenges doom, LORD OF SLAVES i cry-ies!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag gör det

"Hur många är det egentligen som använder sig av musik under rollspel?"

Jopp, jag gör det.

"Och sen en annan intressant fråga: Vilken TYP utav musik använder ni?"

Huvudsakligen används musik utan sång eller med sång på ett obegripligt språk (Hedningarna är en favorit eftersom ingen av oss förstår finska /images/icons/wink.gif). Filmmusik är en given grej, och med ca 140 titlar att välja på är risken liten att det blir enformigt. Ofta bygger jag ihop spellistor med MP3or (jag har originalskivorna, så det är inte olagligt) som kan gå på slumpmässig ordning i några timmar. Klassiskt funkar också, och lite folkmusik emellanåt. Vi har experimenterat med "modern musik", men ofta snyter det sig (Blind Guardian och Propellerheads funkar helt enkelt inte i Star Wars, vilket vår puckade spelledare inte kan inse...), och opera fungerar endast undantagsvis.

Favoriten är om jag spelleder Babylon 5 - jag har femton timmar Babylon 5-musik, och så långa brukar inte våra spelmöten vara... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Jag gör det

Ang. "en favorit eftersom ingen av oss förstår finska " så är det en riktigt bra/underskattad grej; man stör sig inte på saker man inte förstår (sen om man stör sig på finskan i sig eller klagoropen i någon mystisk turkisk låt är ju en annan femma) - favoriter hos oss brukar vara gregoriansk 'chanting' eller 'dilerium-inspirerade' låtar (läs: det låter som om man vore i ett KRAFTIGT rus av något slag); det går helt enkelt inte att förstå men är ändå stämningsfullt!

För mig, som med fördel SL:er nutidsäventyr (systemlösa och Kult mestadels) är det nog lättare att inkorporera ex. Propellerheads (har använt just dom faktiskt..) i mina äventyr.. I SW etc. kan jag förstå att det skär sig.. vilket för mig till en ANNAN intressant notis: om musik som skär sig. Jag spelade ett helt skräckäventyr en gång som innehöll en blandning av drömaktig Twin-Peaks musik och 'gamla godingar' i stil med "Stand by me" och "I'm dreaming of a white christmas". DET var synnerligen upprörande. Särskilt i de riktigt brutala scenerna, där spelarna verkligen STÖRDE sig på den lättsamma och glada musiken (på ett positivt sätt, då)..

//MiDNiGHT. Som tyvärr INTE äger alla orginalskivorna.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Förstår inte (OT)..

..varför folk lyssnar på the lyrics. Har aldrig gjort det någonsin - allt som spelar roll för mig är att musiken är bra..

//MiDNiGHT. - Var jag tvungen att välja mellan en flickvän och mina orginal-obefläckad-orginalskick Vangelisskivor.. tja.. valet är ju uppenbart! /images/icons/laugh.gif
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Visst använder jag mig av musik under rollspelandet.

Musik jag använder mig av är stämningsmusik ifrån diverse datorspel jag äger. Det är väldigt svårt att koncentrera sig på rollspelandet om man har musik med sång, särskilt om det är bra musik.
Till spel som Kult och Call of Cthulhu använder jag mig mycket av musik ifrån Fallout I och II. Till spel som Dungeons & dragons och Drakar och demoner använder jag mig av musik ifrån Baldur's gate I och II, Icewind dale och Age of wonders. Interplay's musik ifrån deras crpg's är oslagbart.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Använder det ibland när jag orkar förbereda några bra tracks. Tar oftast låtarna från olika cd skivor jag har och bränner ner dom på en skiva som jag sen använder vid spelmötet.

Men alltså hårdrock fungerar inte i min spelgrupp för alla börjar sjunga med till musiken eller försvinner helt upp i musiken så fort man sätter på Dissection eller nått mer svårsjunget. Så det är klassiskt och filmmusik som gäller musiken till Braveheart är hel mysig.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Cyberpunk 2020 som spelas här tillsammans med musik från anime som Lain och GITS, passar bra båda två, sedan finns det ju faktiskt några ljudspår på orginalskivan till Syndicate Wars, även de i lagom mysko stil.
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag hade inte velat spel utan musik. Vilken musik som man bör använda när är ju faktiskt vad man själv tycker men vi använder John Carpenter till skräck, Fantasy använder vi mer film musik och enya, till Scfi hårdrock och även Techno går att anväda till tex N2 och den typ av spel..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Nej, men..

Jag använder det inte men försökt. Jag tycker som <B>Tyr</B> att det är svårt att konc. sig om man har en bra sång igång. Jag har upplevt exempel (inte i min spelgrupp) där mitt under en strid så säger SL el. en spelare "FAAN! Byt låt!".

Själv har jag som sagt var försökt, dels med datamusik från Revenent, Alien vs Predator och Half-Life (även opposing force) och dels lite Era. Det har väl funkat sådär om man haft en någorlunda <EM>låg</EM> volym.

<B>MidNight</B>: Musiken kan man få tag på genom att ladda ner en CD-ripper som konverterar CD-spår till wav-filer. Sedan måste (måste, måste du inte men sparar utrymme) nu även ha en konverterare som konverterar de till mp3-format. Oftast brukar det finnas med i de bra CD-ripprarna.
Annars kan du söka reda på de med Napster vilket har nackdelen att avbryts nerkopplingen så försvinner nerladdningen.
Det bästa är att allt är helt lagligt. CD-ripprarna är visserligen bara shareware.

/[color:green]Han</font color=green> som fick plats med nästan båda Half-Life CD:arna och AvP på en CD.
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Re: Jag gör det

Vi har experimenterat med "modern musik", men ofta snyter det sig (Blind
Guardian och Propellerheads funkar helt enkelt inte i Star Wars, vilket vår puckade spelledare inte kan inse...),

Till Star Wars skall det vara Star Wars musik och inget annat! Starta varje möte med den klassiska fanfaren och avsluta dem med avslutningsmusiken från "a new hope". Maffigt! /images/icons/cool.gif
Förresten, vart kan man få tag i den nya utgåvan av Star Wars?





/Tzoch
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Och så ytterligare en liten fråga till alla er som rekommenderat hårdrocksgrupper som ex. Blind Guardian (ni får ursäkta min
bristande kunskap om just Hårdrocksmusik..) - så vitt jag vet (kunskapen baserad på att ha läst/hört en Rhapsody-skiva, snacka
om att dra alla över en kam..) så är det mest glorifierande hjältemusik.. (tänker på de underbara orden i refrängen på nån låt; 'Avalon
will not fall - but your heads will soon roll!' - grötrim om något. För att inte tala om uttalet på vad jag antar ska vara 'the Emerald
Sword' [thii iimerald svåård, enl. sångaren]..) - kan det verkligen fungera till rollspel?


Rhapsody är nog inte det bästa valet som rollspelsmusik. Vissa låtar funkar t.ex Village of dwarves, Rage of the titans och Forest of unicorns(Den här är riktigt sockersöt!) Däremot så är det utmärkt att bara lyssna på.

Blind guardian har gjort en helt del metalplattor med mycket tolkieninspirerade fantasytexter men det är de senaste
"Forgotten tales" och "Nightfall" som passar bäst till rollspel. "Forgotten tales" är ingen direkt hårdrocksskiva utan dom har tagit några av deras gamla låtar och gjort om dem en smula så att säga. Resultatet är en helt underbar skiva. Enda "felet" är att de har lagt in några låtar som inte alls har fantasyknytning men det är lätt ordnat om man har tillgång till en dator.
"Nightfall" bygger på Silmarillion som de flesta här förmodligen har läst och innehåller i stort sett bara bra låtar med en mörkare krigisk stämning som passar i mera episk fantasy.



/Tzoch
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag gör det

"Till Star Wars skall det vara Star Wars musik och inget annat! "

Tja, vi har dessutom använt Starship Troopers, Alien Resurrection, Daylight, Das Boot, Beethovens nia och valda bitar ur Figaros Bröllop. De passar också bra. /images/icons/wink.gif

"Förresten, vart kan man få tag i den nya utgåvan av Star Wars?"

Om det är filmerna du menar, lite överallt. Jag köpte min (widescreen och textad) på Maxi i Skövde.

Är det filmmusiken till Special Edition du är ute efter, prova en mer välsorterad skivbutik, men var beredd på att leta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Re: Jag gör det

"Förresten, vart kan man få tag i den nya utgåvan av Star Wars?"

Om det är filmerna du menar, lite överallt. Jag köpte min (widescreen och textad) på Maxi i Skövde.

Är det filmmusiken till Special Edition du är ute efter, prova en mer välsorterad skivbutik, men var beredd på att leta.


Har filmerna. Jag menade det nya rollpelet Star Wars.

/Tzoch
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Förstår inte (OT)..

Heh... Det skadar att vara en bokmal!
Jag lyssnar på musik såsom den breda allmänheten antas läsa böcker varje gång domedagsprofeterna går igång (mao utan urskïljning, utan hjärna, och mycket sporadiskt) och kräver att musik skall gå att antingen sjunga i duschen, dansa till eller Gå Coolt Till. Försöker alltid finna ut vad folk sjunger för att få den att passa i kategori ett.

Och jag använder bara musik i rollspel om någon annan sköter bandarjäveln. Och om jag hör vad de andra säger. Men så hatar jag uteställen med hög musik också. :)

Erik

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Hur många är det egentligen som använder sig av musik under rollspel? - jag tycker att debatterna kring det har varit ganska avmätta. Personligen skulle jag 'inte kunna leva utan det' (lätt överdrift)..

Alltid /images/icons/smile.gif

Och sen en annan intressant fråga: Vilken TYP utav musik använder ni?

Beror på till vilket spel. Filmmusik använder vi ofta. Klassiskt tycker jag oxå fungerar hyfsat till många spel.
Sedan är det mycket anpassning till genré.

Själv spelleder jag endast Vampire & Vampire Dark Ages för tillfället. Använder filmmusiken från Vampyrs Bekännelse och Lost Boys, Dancing Ferrets, Bauhaus, Howling Syn, Lacuna Coil, Theatre of Tragedy, Faith and the Muse mfl.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Nej, men..

Ang. "det är svårt att konc. sig om man har en bra sång igång" så har även jag insett att 'populära' (läs: för spelarna välkända) låtar inte är att rekommendera, just för att spelarna lätt 'fastnar' på låten.. Ett bra tips är att kolla vad spelarna lyssnar på och välja något helt annat... (t.ex. var det väldigt få som hade hört talas om propellerheads i min grupp, och det var därför ganska lätt att ta in den musiken i spelet - musiken i sig är väl tveksam, men går att använda..)

Ang. Napster/Ripper etc. så är jag 'fullt medveten om deras existens och använder deras funktionen flitigt' /images/icons/laugh.gif

//MiDNiGHT. - Det går inte att leva utan sin MD.
 
Top