Rollspelsmemes, -skämt och annat trams.

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Om jag minns rätt: det röda korset. Det är reglerat hur det får användas.
Ja precis, nu hittar jag inte videon jag tänkte på men det är väldigt tydligt att man bara får använda röda korsets symbol om man är röda korset, och att det inkluderar all typ av media, vilket är varför dataspel antingen byter färg eller symbol på sina healing-saker.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Ja precis, nu hittar jag inte videon jag tänkte på men det är väldigt tydligt att man bara får använda röda korsets symbol om man är röda korset, och att det inkluderar all typ av media, vilket är varför dataspel antingen byter färg eller symbol på sina healing-saker.
Så inte ens om man gör en film när man blir räddad av läkare från Röda Korset så får läkarna ha röda kors på sig?

Übereil
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,316
Location
Göteborg
Så inte ens om man gör en film när man blir räddad av läkare från Röda Korset så får läkarna ha röda kors på sig?

Übereil
Stämmer bra det. " Any use that is not expressly authorized by the Geneva Conventions and their Additional Protocols constitutes a misuse of the emblem. Use of these emblems by unauthorized persons is strictly forbidden. Please contact the ICRC for more information. " Dom har alltså vänt på det och definierat när det är tillåtet att användas, vilket jag gissar är hur man också kan säga att det är förbjudet i dataspel och liknande som väl knappast fanns när den skrevs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Ja precis, nu hittar jag inte videon jag tänkte på men det är väldigt tydligt att man bara får använda röda korsets symbol om man är röda korset, och att det inkluderar all typ av media, vilket är varför dataspel antingen byter färg eller symbol på sina healing-saker.
Också, antar jag, varför den här snubbens axlar ser annorlunda ut än i diverse tidigare media.

(Jag hade något slags falska minnen av att ha sett röda kors i Marvel-serietidningen också, men hittar dem inte nu. Men… Jag är ärligt talat lite förvånad. Om någon version av Transformers bröt mot Genevekonventionen så skulle jag nog antagit att det var Michael "Militärståfräs" Bays version…)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,996
Ja det var just bokstäverna som gjorde att jag funderade på om det verkligen var AI
 
Top