Record of Lodoss War.
RoWL började som en följetong av s.k 'replays' i en japansk PC-tidning för att introducera folk till D&D på 80-talet. En replay kan närmast beskrivas som ett avsnitt av Critical Role i textformat. Vilka var väldigt viktiga i framväxten av hobbyn därborta, till den grad att läsa replays var mer populärt än att faktiskt spela. RoLW blev en massiv succé och äventyren skrevs om till romaner och en ikonisk anime (med nyversion senare). Innan var termen rpg främst associerad med PC-spel som Wizardry och Ultima.
Group SNE, som publicerade RoLW, ville få en deal med TSR för att publicera material om världen i RoLW för japanska D&D, men blev ignorerade eller fick kalla handen. Detta ledde till att Group SNE utvecklade Record of Lodoss War RPG samt rollspelet Sword World, dessa var dock två distinkta spel från varandra med olika system fast de tekniskt sett delade samma värld; Forcelia. Men med fokus på olika delar av världen.
Sword World kom att utkonkurera D&D i Japan och hade rollen Drakar och Demoner hade i Sverige som det dominerande fantasyrollspelet. Record of Lodoss War RPG lades senare ner och ön Lodoss fick en egen settingbok för Sword World 1.0 istället.
Själva settingen Forcelia (Lodoss, Alecrast, Crystania m.m) , som startade via RoLW, verkar ha tynat bort helt som officiellt supportad rollspelvärld sedan 90-talet. Men lever vidare genom sporadiska romaner och manga och det kom för några år sedan ett nytt metroidvania tv-spel baserat på RoWL. Den nutida versionen av Sword World 2,5 har en helt egen värld; Raxia, som förflyttats ett snäpp ifrån Forcelias mer konventionella D&D-fantasy till att mer spegla trender hur fantasygenren utvecklats via jrpgs och manga sedan 00-talet.