Rollspelsmaterial som blev mer uppskattat som annnat media än rollspel.

Hundenilunden82

Swordsman
Jag såg nyligen en youtubevideo där personen i videon talade om Dragonlance settingen till DnD och hur denna setting aldrig riktigt fick fäste hos DnD-spelare men hur Dragonlance bokserien klickade bra med fantasyläsare.

Har vi mer exempel på sådant här där olika rollspelsmaterial tex en rollspelssetting inte alls klickade med rollspelare men blev en om inte jätte så iaf hyfsat populär/uppskattad bokserie eller tv-serie/film eller dataspel osv

(Kan ha fått detta om bakfoten, men) började inte The Expanse som en rollspelskampanj? Kan iofs ha varit skaparnas privata kampanj, men ändå...!

(Kan ha fått detta om bakfoten, men) började inte The Expanse som en rollspelskampanj? Kan iofs ha varit skaparnas privata kampanj, men ändå...!
Jo, stämmer, men det var som sagt något kring spelbordet (eller datorn, för det var ju per forum) så det kanske inte räknas. (Annars finns det ju gott om privata kampanjer som blivit annan media.)

Disco Elysium började som ett rollspel men är vida känt som ett tv-spel (i genren rollspel)
Det här kände jag inte till, vilket rollspel är det? Jag trodde att det var till dator från början...

Det här kände jag inte till, vilket rollspel är det? Jag trodde att det var till dator från början...
Såvitt jag förstår är det ett spelsystem/setting som skaparen själv konstruerat. Jag vet inte om han gav ut det på något sätt eller bara använde det i sina egna sessioner.

Rollspelet släpptes inte offentligt. Men tie-in boken till rollspelet som utspelar sig i samma värld som Disco Elysium släpptes. Den heter ”Sacred And Terrible Air” och är JÄTTEBRA. Den är skriven med hjälp av rollspelstekniker, släpptes 2013 och trots bra recensioner sålde den så få exemplar att Robert Kurvitz blev alkoholiserad. Den finns fan-översatt till Engelska.

Rollspelet släpptes inte offentligt. Men tie-in boken till rollspelet som utspelar sig i samma värld som Disco Elysium släpptes. Den heter ”Sacred And Terrible Air” och är JÄTTEBRA. Den är skriven med hjälp av rollspelstekniker, släpptes 2013 och trots bra recensioner sålde den så få exemplar att Robert Kurvitz blev alkoholiserad. Den finns fan-översatt till Engelska.

Okej, så här är en serie videos där de lagt in romanen i ett format så det ser ut som spelet och så läser de den högt. Om ni vill lyssna på den:

Känns som att Mutant Chronicles faller in under detta eller? Hur mycket spelades rollspelet och fick nytt material. För rollspelet var väl först?

Alltså, om man har med bordsrollspel som blir datorspel i den här diskussionen så är det ju nog det de flesta exempel kommer handla om.

Rollspelen har ju haft ett enormt inflytande på datorspelsutvecklingen, väldigt mycket mer än tvärt om (även fast vi ju har börjat se mer datorspelsinfluenser i rollspelen också under åren), och datorspelsbranschen är ju så överväldigande mycket större än rollspelen att ett datorspel inte ens behöver sälja särskilt mycket för att ändå totalt överskugga sin rollspelsförlaga många gånger om.

Så, exempelvis verkar Dungeons & Dragons vara mer populärt som datorspel än som rollspel. Försäljningssiffrorna för Baldurs Gate 3 var i November 2024 uppe i 15 miljoner sålda ex, nu har det gått 9 månader sedan dess och jag skulle bli förvånad om den totala siffran är under 20 miljoner.

Vi har ju inga publicerade försäljningssiffror för DnD5e (både 2014 och 24), men oavsett så rör det sig inte om några 15-20 miljoner ex av PHB, utan (högt räknat) kanske 5-6. DnD Beyond verkar ha ungefär 10 miljoner användare.

Så, om vi utesluter datorspelen ur den här frågeställningen blir diskussionen nog mer intressant tror jag.

Warhammer.

Första versionen av Warhammer hette: "Warhammer The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game"

Även om det blivit ett någorlunda populärt rollspel så kan det inte jämföras med framgångarna det haft som framför allt figurspel, men även som Brädspel (spin-offs som Blood Bowl, Talisman, etc. ), en enorm mängd böcker, film (youtube) och givetvis dataspel.

Warhammer.

Första versionen av Warhammer hette: "Warhammer The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game"

Även om det blivit ett någorlunda populärt rollspel så kan det inte jämföras med framgångarna det haft som framför allt figurspel, men även som Brädspel (spin-offs som Blood Bowl, Talisman, etc. ), en enorm mängd böcker, film (youtube) och givetvis dataspel.
Och om man kisar lite så började Starcraft enligt vissa - obevisade! - rykten som en Warhammer-licens...!

Record of Lodoss War.

RoWL började som en följetong av s.k 'replays' i en japansk PC-tidning för att introducera folk till D&D på 80-talet. En replay kan närmast beskrivas som ett avsnitt av Critical Role i textformat. Vilka var väldigt viktiga i framväxten av hobbyn därborta, till den grad att många hellre föredrog att läsa replays än att faktiskt spela. RoLW blev en massiv succé och äventyren skrevs om till romaner, manga, jrpgs och en ikonisk anime (med nyversion senare). Innan var termen rpg främst associerad med PC-spel som Wizardry och Ultima.

Group SNE, som publicerade RoLW, ville få en deal med TSR för att publicera material om världen i RoLW för japanska D&D, men blev ignorerade eller fick kalla handen. Detta ledde till att Group SNE utvecklade Record of Lodoss War RPG samt rollspelet Sword World. Dessa var dock två distinkta olika rollspel med olika system fast de tekniskt sett delade samma värld; Forcelia. Men med fokus på olika delar av världen.

Sword World kom att utkonkurera D&D i Japan och hade rollen Drakar och Demoner hade i Sverige som det dominerande fantasyrollspelet. Record of Lodoss War RPG lades senare ner och ön Lodoss fick en egen settingbok för Sword World 1.0 istället.

Själva settingen Forcelia (Lodoss, Alecrast, Crystania m.m) , som startade via RoLW, verkar ha tynat bort helt som officiellt supportad rollspelsvärld sedan 90-talet. Men lever vidare genom sporadiska romaner och manga och det kom för några år sedan ett nytt metroidvania tv-spel baserat på RoWL. Den nutida versionen av Sword World 2.5 har en helt egen värld; Raxia, som förflyttats ett snäpp ifrån Forcelias mer konventionella D&D-fantasy till att mer spegla trender hur japansk fantasy präglats via jrpgs och manga sedan 00-talet.

Last edited:
Record of Lodoss War.

RoWL började som en följetong av s.k 'replays' i en japansk PC-tidning för att introducera folk till D&D på 80-talet. En replay kan närmast beskrivas som ett avsnitt av Critical Role i textformat. Vilka var väldigt viktiga i framväxten av hobbyn därborta, till den grad att läsa replays var mer populärt än att faktiskt spela. RoLW blev en massiv succé och äventyren skrevs om till romaner och en ikonisk anime (med nyversion senare). Innan var termen rpg främst associerad med PC-spel som Wizardry och Ultima.

Group SNE, som publicerade RoLW, ville få en deal med TSR för att publicera material om världen i RoLW för japanska D&D, men blev ignorerade eller fick kalla handen. Detta ledde till att Group SNE utvecklade Record of Lodoss War RPG samt rollspelet Sword World, dessa var dock två distinkta spel från varandra med olika system fast de tekniskt sett delade samma värld; Forcelia. Men med fokus på olika delar av världen.

Sword World kom att utkonkurera D&D i Japan och hade rollen Drakar och Demoner hade i Sverige som det dominerande fantasyrollspelet. Record of Lodoss War RPG lades senare ner och ön Lodoss fick en egen settingbok för Sword World 1.0 istället.

Själva settingen Forcelia (Lodoss, Alecrast, Crystania m.m) , som startade via RoLW, verkar ha tynat bort helt som officiellt supportad rollspelvärld sedan 90-talet. Men lever vidare genom sporadiska romaner och manga och det kom för några år sedan ett nytt metroidvania tv-spel baserat på RoWL. Den nutida versionen av Sword World 2,5 har en helt egen värld; Raxia, som förflyttats ett snäpp ifrån Forcelias mer konventionella D&D-fantasy till att mer spegla trender hur fantasygenren utvecklats via jrpgs och manga sedan 00-talet.
Tydligen har Mugen Games en engelskspråkig version av Sword World på gång under 2026. Kul med rena 2D6-system tycker jag (som älskar BoL).

Tydligen har Mugen Games en engelskspråkig version av Sword World på gång under 2026. Kul med rena 2D6-system tycker jag (som älskar BoL).
Det är även intressant att Sword World använder en föregångare till BoL's system för Careers. Jag kan inte komma på ett äldre exempel.

Det finns fanslations av Sword World 2,5, 2.0 och 1.0. Dock så kommer den fanslation som finns av grundböckerna för 2.5 att plockas ner från nätet av översättargruppen när den officiella engelska versionen är släppt. Så bäst att passa på för de nyfikna.

Last edited:
Traveller?
Jag är inte så insatt i Traveller men använder inte det färdighetslistor som typiska rollspel? SW använder klasser (eller skills beroende på översättning) som careers i BoL. Alltså istället för att ha en lista med färdigheter rullar man grundegenskap+klass om handlingen är relevant för någon av rollpersonens klasser, som man förväntas ha flera av. Så har man nivåer i klassen Ranger så rullar man för Ranger när man gör något som har med vildmark att göra. Så ingen lista med separata skills för spåra, jaga, överlevnad, smyga i skogen etc. Så samma princip som BoL.

Last edited:
Hur står sig Vampire i sammanhanget? Det känns inflytelserika men kanske mer konceptuellt än som raka överföringar.

Back