Rollspelsmöteskäk!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Pizza eller annan hämtmat har varit en återkommande rätt i mina spelgrupper. Enkelt och inte särskilt tidskrävande: ofta har någon haft bil och kunnat hämta, eller så har vi ibland kört leverans. När vi började spela var det ofta spel på fredagar, så tacos var ganska återkommande. En annan favorit var att göra egna subs. Köpa baguetter och många pålägg, så kunde man göra mackor under spelmötet. Bra om man spelar när man äter.

Skulle jag "laga" något idag i samband med spel skulle jag antingen förbereda något (troligtvis chili för det är lätt att göra för många personer och tar inte allt för mycket tid), eller något som blir bra i ugn eller airfryer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Vanligtvis pulled pork. Det ställs in i ugnen på morgonen och sedan får det stå tills vi äter. Även tillbehör som picklad rödlök och tzatziki görs i ordning kvällen innan. Det enda som behöver fixas när man ska äta är att värma bröd och skära grönsaker (jag reducerar såsen samtidigt också). Gott, billigt och lätt att göra stora mängder av (det ska räcka till ~4 ungar också)!
Fantastiskt god variant på pulled pork med cubansk smaksättning:

 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
79
När jag bodde utomlands hade vi lyxen att spela varje vecka på ett brädspelskafé med både mat och öl. Det var supertrevligt! Finns något liknande i Sverige månntro?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Om man vill laga mat tillsammans med gänget så är Gyozas (eller andra dumplings) en rekommendation.
  • Att vika gyozas är lite pyssligt och artistiskt, vilket kan vara kul om gänget är lagda åt det hållet
  • Det går lätt att modifiera receptet så att man hanterar allergier/vegetariskt/"jag hatar X" osv.
  • Man kan variera fyllning, dipsås och tillbehör i det oändliga.
  • För att vara plockmat är det inte särskilt kladdigt att äta (jämfört med t.ex. pizza eller tacos).
Det kräver dock att man inte är ensam kock som ska laga mat till 4+ personer. Fyllningar och deg är enkelt, stampa ut plattor och att vika knyten tar tid.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
I min primära spelgrupp som spelar på lördagar så grillar vi när det inte är snö, när det är snö så beställer vi pizza. Undantagen när när någon fyller år eller vi firar något annat då jag brukar laga mat åt gruppen. När vi gör tacos brukar de spelare som inte kan laga mat få hacka grönsaker.

Jag brukar försöka göra smoothies åt spelarna på vintern också för att boosta med lite vitaminer.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Känner mig lyckligt lottad: i de långvariga och regelbundna rollspels-grupper jag varit del av de senaste tjugo åren har vi spelat på vardagskvällar, och varje session har inletts med gemensam middag, vars tillagning vi försökt hjälpas åt med eller rotera ansvar för. Det är i princip alltid lika delar skaparglädje, trygghet och samvaro.

Jag älskar detta såpass att avsaknaden av middags-momentet har skavt ordentligt för mig med gruppen där vi nu spelar Oktoberlandet (vilket dock har uppvägts av att gruppen består av gamla vänner och bekanta sedan tidigare)…
 
Top