Rollspelsmöteskäk!

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag är en sån som gärna äter gemensam mat med mina rollspelsgrupper. Det är mysig och gör folk tryggare och bekvämare med varandra. Plus ger mig som SL en tankepaus.

Gemensam mat har självklart nackdelar också. Tid, logistik, bök, osv. Så jag förstår att det inte passar alla.

Jag är nyfiken på vad era erfarenheter är och hur ni tänker kring det?

Vad är era bästa rollspelsmat recept eller mattips?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag har haft spelgrupper bland annat med @GnomviD när vi spelade heldafar lördag och turades om att laga mat till olika spelmöten och försökte överträffa varandra.

Ledde till amazing mat med typ… väldigt sega spelare pga paltkoma. Rekommenderas om man har tid och alla gillar matlag. Jag minns grillade älg eller ren som var amazing.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Sambusa är väldigt gott och tar inte så mycket plats. Man kan äta med ena handen och slå med tärning eller göra anteckningar med andra handen. Det är lätt att äta tillsammans i och med att de är rätt små, man kan ha några var.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,163
Vi har försökt köra med sådant som går att förbereda i förväg och sedan snabbt värma under matpausen, t.ex. tacopaj, lasagne eller hemmagjord pizza. Numera kör vi antingen kvällstid, efter att alla ätit kvällsmat var för sig, eller startar efter lunch och avslutar före kvällsmat. Då blir det bara fika/enklare tilltugg.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nuvarande spelgruppen är hälften studenter. Ibland spelar vi helg, ibland kväll.

I den här gruppen priorerae vi att det ska gå ganska snabbt och laga och inte vara onödigt dyrt.

Varmamackorknytkalas är toppen och extremt gott. Alla tar mer olika pålägg. Jag som är glutenintolerant kör eget bröd på eget smörpapper.

Annars brukar vi köra på carbonara för det tar lagomt mycket rid och är väldigt gott
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
524
Nog händer det att det lagas mat ihop, det är ju trevligt. Nu har många jag spelar med (och jag själv) småbarn så det har inte varit helt ovanligt att käka ihop och sen dra igång efter att allas respektive barn sover.

Våfflor har varit en åtekommande favorit.
Men min favorit var nog när vi spelade Western och jag lagade ihop en bönchilli med stekt äg, rostat bröd och svartkaffe.
Till Coriolis har vi också lagat lite tematiska iranska linsgryta med massa lök och sumak. Också en hit!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
I Rolemastergruppen jag spelade med på universitetet var det en av killarna som hade bil och jobbade före vårt spelpass.

Han stannade till på MAX på vägen till spellokalen och köpte med sig burgare.

Så vi samlades, han kom sist med fortfarande varma burgare, vi åt och sedan började vi spela.

Det var fantastiskt smidigt. Inga mer förberedelser än att säga vilken burgare man ville ha. Och uppstädningen efteråt var bara att hiva allt i brännbart. Det sedvanliga "Läget? Vad nytt sen sist?"-snacket klarades av medan vi åt, så alla hade ätit och vi kunde komma igång raskt och hann spela mer.

Nuförtiden hade det väl varit ännu smidigare med möjligheten för folk att lägga sina order i appen, eller till och med få det utkört av Foodex eller liknande.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
I Rolemastergruppen jag spelade med på universitetet var det en av killarna som hade bil och jobbade före vårt spelpass.

Han stannade till på MAX på vägen till spellokalen och köpte med sig burgare.

Så vi samlades, han kom sist med fortfarande varma burgare, vi åt och sedan började vi spela.

Det var fantastiskt smidigt. Inga mer förberedelser än att säga vilken burgare man ville ha. Och uppstädningen efteråt var bara att hiva allt i brännbart. Det sedvanliga "Läget? Vad nytt sen sist?"-snacket klarades av medan vi åt, så alla hade ätit och vi kunde komma igång raskt och hann spela mer.

Nuförtiden hade det väl varit ännu smidigare med möjligheten för folk att lägga sina order i appen, eller till och med få det utkört av Foodex eller liknande.
Alltså. Jag har många varma minnen ac korvsoppa med dom där picklade grönsakerna i jätteburk
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,975
Location
Linköping
Nuvarande irl-grupp spelstartar efter alla ätit middag.
Förra irl-gruppen startade lite tidigare, så där var standard att de som ville körde en pizzahak-beställning. Då skickade man till SL/Värden vilken mat man ville ha och så gjorde han beställningen så att maten var klart att hämta vid spelstarttiden. Så vi inledde med att swisha, äta och sen spelade vi.

Online-grupper har av förklarliga skäl inte så mycket med mat att göra, men även dessa spelpass sker efter middagstid.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Som vi vet från DoD-84 är de enda tillåtna alternativen pizza eller kinamat.

Mer seriöst: något som kan sättas in ugnen eller på plattan när man börjar och bubbla utan tillsyn i några timmar gör att man inte behöver ta tid till själva matlagningen från spelet, bara ätandet.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
En hel del pizza har ätits. Men på senare tid olika grytor med ris. Jag kan dock drabbas av storhetsvansinne och få för mig att jag ska laga till något superspeciellt och rollspeligt.
 
Joined
3 Nov 2023
Messages
15
Location
Jönköping
Mitt gäng av rollspelsgubbar med en och annan medföljande tonåring ska ha ätit lunch innan vi drar igång. Vi spelar helgeftermiddag och slutar senast 17 så att man hinner hem till middagen. Mängden godis och fika minskar för varje speltillfälle.
Eftersom vi är en återstartad grupp speluppehåll på drygt 25 år var det rena rama kafferepet i början.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Ett tag var det ju en grej att man skulle ha recept i regelboken. Vet att A Taste for Murder har det, men har för mig att det var fler.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Nuvarande på plats-grupp har kört frukostknytis några gånger. Lite olika varje gång (yoghurt, gröt, fruktsallad, bröd, ost) men 10/10 i mysfaktor oavsett. Vi ses då vid ca 10 på en lördag eller söndag och är färdiga lagom till att det börjar kännas som det är dags att äta middag.

Annars är nog korv stroganoff fortfarande rollspelsmaten i mitt hjärta, det var en vanlig rätt för Nordnordost när det begav sig.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nuvarande på plats-grupp har kört frukostknytis några gånger. Lite olika varje gång (yoghurt, gröt, fruktsallad, bröd, ost) men 10/10 i mysfaktor oavsett. Vi ses då vid ca 10 på en lördag eller söndag och är färdiga lagom till att det börjar kännas som det är dags att äta middag.

Annars är nog korv stroganoff fortfarande rollspelsmaten i mitt hjärta, det var en vanlig rätt för Nordnordost när det begav sig.
Oh. Ja stroganoff! Men jag rekommenderar varma mackor knytis frukost
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
När vi spelar på kvällen brukar mitt lokala gäng äta middag innan. Ofta hamnar vi på våran favoritpizzeria som har en varierad meny och vällagad mat.

Mer sällan har vi spelhelger. Då brukar vi laga gemensam lunch eller middag. Rätterna har varierat men tacos har eventuellt varit mest återkommande.

För övrigt tänker jag ofta på Nordnordost när jag lagar soppa.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Vanligtvis pulled pork. Det ställs in i ugnen på morgonen och sedan får det stå tills vi äter. Även tillbehör som picklad rödlök och tzatziki görs i ordning kvällen innan. Det enda som behöver fixas när man ska äta är att värma bröd och skära grönsaker (jag reducerar såsen samtidigt också). Gott, billigt och lätt att göra stora mängder av (det ska räcka till ~4 ungar också)!
 

Gangleri

Eken i mitt hjärta
Joined
20 Oct 2023
Messages
25
Location
Eken
I båda mina spelgrupper bjuds det bara på snacks och läsk, inget mer matnyttigt än så. Det är heller inget vi har diskuterat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,898
Location
Marjura
 
Top