Den här poängen kanske har gjorts förut i tråden, men jag orkar inte läsa alltihop.
För mig var det en befrielse när jag beslöt att alla kartor jag har över en medeltida spelvärld finns i spelvärlden och alltså är mer eller mindre opålitliga. Med det synsättet finns det ingen tillförlitlig karta över huvud taget, vare sig framför eller bakom spelledarskärmen. Låt oss minnas att för Sveriges del ritas de första kartorna (som är asdåliga) först på 1500-talet. I en 1400-talskampanj kan helt enkelt inte spelarna få se någon karta.
Jag har inte samma synsätt på byggnadsritningar: som spelledare behöver jag kunna svara på om det finns en dörr i norra väggen eller ej. Men låt oss komma ihåg att en av den svenska rollspelshobbyns grundtexter, det annars genuint usla "Sarkath Hans gravvalv", faktiskt innehåller en otillförlitlig dungeon-ritning som spelarna får i öppningsscenen. På samma sätt som sedan Marsklandet har en otillförlitlig karta över ett floddelta.
För mig var det en befrielse när jag beslöt att alla kartor jag har över en medeltida spelvärld finns i spelvärlden och alltså är mer eller mindre opålitliga. Med det synsättet finns det ingen tillförlitlig karta över huvud taget, vare sig framför eller bakom spelledarskärmen. Låt oss minnas att för Sveriges del ritas de första kartorna (som är asdåliga) först på 1500-talet. I en 1400-talskampanj kan helt enkelt inte spelarna få se någon karta.
Jag har inte samma synsätt på byggnadsritningar: som spelledare behöver jag kunna svara på om det finns en dörr i norra väggen eller ej. Men låt oss komma ihåg att en av den svenska rollspelshobbyns grundtexter, det annars genuint usla "Sarkath Hans gravvalv", faktiskt innehåller en otillförlitlig dungeon-ritning som spelarna får i öppningsscenen. På samma sätt som sedan Marsklandet har en otillförlitlig karta över ett floddelta.